به گزارش افکار نیوز، بازار ويلا و زمين در شمال كشور از فردا به مدت حداقل دو ماه طرفدار پيدا ميكند و خريد و فروش در آن بعد از دو دوره ركود -پاييز و زمستان- دوباره رونق ميگيرد.

نوروز امسال حجم خریدار در این بازار بیشتر از عید سال گذشته خواهد بود؛ چون پیش‌بینی شده مقصد عمده سفرهای نوروز ۹۱ به دلیل دلار گران، به داخل کشور و به خصوص شهرهای شمالی ختم می‌شود.

گزارش «دنیا‌ی‌اقتصاد» از آخرین وضعیت بازار املاک در شمال کشور حاکی است: قیمت ویلا و زمین نسبت به عید سال گذشته به ترتیب ۱۰ و ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده است و روستاها در مقایسه با شهرها از جذابیت بیشتری برای خرید ملک برخوردار شده‌اند.

مشاوران املاک در این باره می‌گویند: تقاضا برای خرید ویلا کاهش پیدا کرده و اغلب مسافران ترجیح می‌دهند زمین بخرند تا با تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت، با سلیقه خودشان ویلا بسازند.

طی دو هفته آینده عمده مراجعه‌ها به بنگاه‌های مسکن شهرهای شمالی با هدف پرس‌وجو و اطلاع از آخرین قیمت‌ها و شرایط فروش ویلا و زمین خواهد بود، اما از نیمه فروردین معاملات آغاز می‌شود و تا پایان اردیبهشت ادامه پیدا می‌کند.

اغلب بنگاه‌های املاک در تهران براین باورند که در ایام نوروز حجم معاملات خرید و فروش املاک در شهرهای توریستی با افزایش چشمگیری مواجه می‌شود و رونق بازار مسکن در نیمه فروردین ماه مختص شهرهای مسافرپذیر به خصوص شهرهای شمالی کشور است در حالی که اکثر بنگاهداران فعال در شمال کشور به این موضوع معتقد نیستند و پیش‌بینی‌های بنگاهداران حاضر در تهران را تکذیب می‌کنند زیرا آنها اظهار می‌کنند، معمولا در تعطیلات نوروز فقط میزان مراجعه‌کننده به بنگاه‌ها و حجم بازدیدها از زمین، ویلا و آپارتمان افزایش پیدا می‌کند، نه حجم خرید و فروش.
از طرف دیگر بسیاری از فعالان بازار مسکن در شهرهای شمالی براین باورند که ویلا مانند سال‌های قبل متقاضیان خود را ندارد و طرفداران خود را از دست داده است و به طور کلی این روزها واحدهای آپارتمانی بیشتر مورد نظر خریداران واقع می‌شود.

تمایل اکثر متقاضیان برای خرید زمین
یکی از فعالان بازار مسکن در شهر رامسر به «دنیای اقتصاد» گفت: ۲ سالی است که اکثر متقاضیان در بازار مسکن این شهر به خرید زمین روی می‌آورند.
وی در ادامه افزود: به طور یقین نزدیک به ۹۰ درصد از خریداران در بازار مسکن شهر رامسر متقاضی خرید زمین هستند، زیرا اکثر خریداران تصمیم دارند ویلای مورد نظرشان را با سلیقه خود بسازند و از مزایای ساخت‌وساز همچون تسهیلات بانکی برخوردار شوند؛ چرا که سازنده‌ها می‌توانند برای ساخت ۲۰ میلیون تومان وام ۴ درصدی دریافت کنند و با کمک سرمایه اندکی بهترین ویلا را برای خود طراحی کنند.
مقدم درباره وضعیت خرید و فروش ویلا در ۱۳ روز فروردین تصریح کرد: معمولا در این وقت از سال تعداد مراجعه کننده‌ها به بازار افزایش پیدا می‌کند نه حجم خرید.

روستا در بورس

وی درباره حداقل و حداکثر قیمت ویلا در رامسر تاکید کرد: در بهترین منطقه رامسر و داخل شهرک، ویلایی با ۱۰۰۰ متر زمین و ۶۰۰ متر بنا با کلیه امکانات حدود یک میلیارد تومان و یک ویلا در بافت روستایی با ۳۰۰ متر زمین و ۸۰ متر بنا و حداقل امکانات ۷۰ میلیون تومان ارزش‌گذاری می‌شود.
مقدم در ادامه تاکید کرد: این روزها اکثر سرمایه گذاران بافت روستایی را می‌پسندند، اما آنهایی که قصد نقل مکان برای زندگی به این شهر برای همیشه را دارند، شهرک‌ها را برای زندگی انتخاب می‌کنند.
این بنگاهدار درباره میزان استقبال از خرید ویلا در شهرهای شمالی نسبت به سال‌های پشین افزود: نقدینگی خریداران هر ساله رو به کاهش است و همین امر باعثافت استقبال از خرید ویلا می‌شود.

افزایش قیمت کاذب ویلا در تعطیلات نوروز

یکی از فعالان بازار مسکن در شهر انزلی با بیان این مطلب، اظهار کرد: قیمت زمین و ویلا در یک سال گذشته بین ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد یافته است که دلیل اصلی افزایش گرانی، تورم و تردید فروشنده‌ها بوده است، زیرا مالکان مدام در وضعیتی خود را می‌دیدند که مبادا با فروش زمین یا ویلای خود نتوانند ملک دیگری خریداری کنند.

اردیبهشت فصل خرید ویلا و زمین

برخی از بنگاهداران فعال در شهر نمک‌آبرود معتقدند که بعد از تعطیلات عید، بازار خرید و فروش ویلا و زمین رونق می‌گیرد؛ چراکه در فروردین ماه به خصوص در تعطیلات نوروز میزان مراجعه متقاضیان برای بازدید افزایش پیدا می‌کند؛ زیرا خریداران سعی می‌کنند در زمان سفر، ملک مورد نظر خود را بپسندند و بعد از تعطیلات اقدام به خرید کنند.

مشاور املاکی در نمک آبرود درباره میزان استقبال خریداران از بازار مسکن این منطقه طی یکسال گذشته، خاطرنشان کرد: وضعیت اقتصادی و میزان درآمد افراد باعثشده تا در یکسال گذشته حجم خریداران در بازار معاملات ویلا و زمین در محدوده نمک‌آبرود و چالوس کاهش پیدا کند، اگرچه این ۲ شهر از لحاظ مسافتی به تهران نزدیک و از جاذبه طبیعی هم برخوردار هستند، اما مشکلات اقتصادی دلیلی بر افت تعداد خریداران شده است و به‌طور کلی مشاوران املاک در نمک آبرود و چالوس از ابتدای سال ۹۰ تاکنون از بازار خرید و فروش ویلا و زمین راضی نبوده‌اند.

احتیاط؛ نیمی از املاک شمال سند ندارند

رییس اتحادیه مشاوران املاک چالوس از رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت ویلا و زمین در شهرهای توریستی شمالی خبر داد و گفت: قیمت زمین در مقایسه با قیمت ویلا طی یکسال گذشته بیشتر دستخوش نوسان قرار گرفته است؛ چراکه اکثر متقاضیان ترجیح می دهند زمین خریداری کنند و به مرور زمان ویلای دلخواه خود را بسازند، اما عده دیگری از خریداران که فرصت برای نظارت بر نحوه ساخت‌وساز ندارند، ترجیح می‌دهند ویلای آماده داشته باشند به همین دلیل نرخ فروش ویلا کمتر رشد کرده است. وی یکی دیگر از دلایل گرانی قیمت زمین را کمبود زمین دانست.
علیرضا شعبان پور به افزایش فرهنگ آپارتمان نشینی در شهرهای توریستی شمالی در ازای ویلا اشاره کرد و گفت: خرید ویلا مثل سابق از رونق چشمگیری برخوردار نیست؛ چرا که درصد زیادی از متقاضیان به خرید واحدهای آپارتمانی روی آورده‌اند. رییس اتحادیه مشاوران املاک چالوس درباره ارزان‌ترین ویلاها در شهرهای شمالی تاکید کرد: متاسفانه در ۳ استان شمالی کشور بیش از ۵۰ درصد املاک، سند مالکیت ندارند؛ یعنی سندشان دستی یا بنچاق است. اگر ویلایی سند رسمی داشته باشد در کوچک‌ترین متراژ بین ۴۵ تا ۵۰ میلیون تومان و املاکی که فاقد سند رسمی هستند بین ۳۵ تا ۴۵ میلیون تومان ارزش دارند.