شرکت‌های دولتی یک ششم خصوصی‌ها مالیات می‌دهند

 مسعود خوانساری امروز در پنجمین همایش مبارزه با فساد که در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، گفت: بخش خصوصی اولین قربانی فساد است و هر چقدر که اقتصاد ما شفاف‌تر باشد قطعا کارآفرینان و مولدین اقتصاد بهتر می‌توانند رشد کنند و قطعا در یک محیط آلوده بیشتر علف‌های هرز رشد نسبت به گیاهان مفید رشد می‌کند.

اخبار اقتصادی- رئیس اتاق بازرگانی تهران بیان داشت: اگر قرار باشد در کشور رشد اقتصادی وجود داشته با وجود فساد قطعا چنین امری میسر نیست؛ در حال حاضر سرمایه‌گذاری خارجی در کشور مشکل دارد و به دلیل تبعیض و عدم شفافیت سرمایه‌گذاری داخلی هم دچار مشکل است. 

وی اظهار داشت: اینکه هر چند وقت یک بار دادگاه‌هایی برگزار می‌شود و با مفاسد و مفسدین برخورد می‌شود خوب است اما نمی‌تواند ریشه‌ای به این مساله بپردازد بنابراین هدف ما در 4 سال گذشته این بوده که به موضوع مبارزه با فساد به صورت ریشه‌ای بپردازیم.

خوانساری با بیان اینکه رقم‌های فساد اقتصادی امروز در باور آدم کمتر می‌گنجد گفت: دولت بزرگ قطعا یکی از اشکالات اساسی و فساد زا خواهد بود و اگر دولت خود را مسئول همه امور بداند مشکل فساد ایجاد می‌شود در حال حاضر دولت‌های ما از ارز ، سیب زمینی و بنزین و ... خود را دخیل می‌دانند و با صدور بخشنامه‌های مختلف خود را در امور اجرایی دخیل می‌دانند. 

وی با بیان اینکه اگر قرار باشد کار به دست مردم سپرده شود و اقتصاد آزاد شود خیلی از مشکلات حل می‌شود، گفت: در سال ابتدای 97 بعد این  جهش ناگهانی ارز در طول مدت کوتاهی بیش از 40 بخشنامه صادر شد که اکثر آنها متناقض با یکدیگر بود.

* بودجه شرکت‌های دولتی دو برابر شرکت‌های خصوصی و مالیات پرداختی آنها یک ششم است

خوانساری اظهار داشت: وجود شرکت‌های خصولتی عامل فساد است و بودجه شرکت‌های دولتی دو برابر بودجه عمومی است و میزان مالیات پرداختی آنها شاید یک ششم بنگاه‌هایی است که متناسب با آن بخش خصوصی پرداخت می‌کنند. 

وی گفت: در مورد دستگاه‌ها و ارگان‌هایی که در بحث اقتصاد دخالت می‌کنند باید گفت در مبادی ورودی کلا 15 ارگان و نهاد با 20 رویه گمرکی وجود دارد درحالی که در کشورهای پیشرفته برای ورود و خروج کالا یکی دو روز وقت لازم است در حالی که در ایران به دلیل زمان بر شدن این مقوله ممکن است فساد ایجاد شود. 

خوانساری افزود: صدور بخشنامه‌های مختلف خود عامل فساد است. 

وی گفت: آمریکا قبل از هر تحریمی به ما یک فرصت چند ماهه می‌دهد در حالی که برخی از بخشنامه‌های واردات و صادرات در کشور ما یک شبه صادر می‌شود و این موضوع ضربات و آسیب‌های زیادی به اقتصاد وارد می‌کند. 

* پروانه فروشی در نظام مهندسی فساد ایجاد می‌کند

خوانساری با بیان اینکه اگر مشکلات زیربنایی حل نشود نمی‌توان جلوی افراد مفسد را گرفت بیان داشت: در مورد سازمان نظام مهندسی باید گفت در کشور پیمانکار وجود دارد و اگر پروژه‌ای قرار باشد انجام شود پیمانکار باید آن را تعریف کند در حالی سازمان نظام مهندسی تشکیل شده و پروانه فروشی می‌شود و این خود یک چرخه فساد است و نمی‌دانم چرا این کار را انجام می‌دهیم.

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: چرخه تولید فساد در کشور روز به روز کار می‌کند و محیطی ایجاد می‌کند که در داخل کشور فساد ایجاد شود. 

وی گفت: در قوه مقننه هم این مشکل است و صدور قوانین متعدد موجب فساد می‌شود در دستگاه قضایی و کلیه دستگاه‌های نظارتی هم به همین شکل و روز به روز دستگاه‌های نظارتی را برای کنترل افزایش می دهیم در حالی که خود این دستگاه‌های نظارتی هم عامل فساد هستند.

* دولت الکترونیکی می‌تواند جلوی فساد را بگیرد

خوانساری بیان داشت: دولت الکترونیکی می‌تواند جلوی فساد را بگیرد و هر چقدر دولت خودش را کوچکتر کند و وظایف را به مردم بسپارد موفق‌ تر خواهد بود. 

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: بخش خصوصی آمادگی دارد که این گفتمان را روز به روز در جامعه گسترش دهد و این انتظار وجود دارد که دولت کوچک و بخش خصوصی توانمند ایجاد شود. 

وی اظهار داشت: ما نیاز به کمپین مبارزه به فساد داریم و رسانه‌ها را باید آزادتر گذاشت تا اختلالات فساد را بیشتر بیان کنند. 

خوانساری گفت: باید علت‌ها فساد را شناسایی کرد و مبارزه با مفسد به تنهایی مشکلات را حل نمی‌کند.