نیاز به بنزین یورو ۴ در مناطق پر باران، زیاد است

 علیرضا صادق آبادی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در همایش CNG - فرصت توسعه پایدار با بیان اینکه شدت مصرف انرژی کشور در حوزه حمل و نقل و نیروگاه‌ها و صنایع بالاست، اظهار کرد: ادامه وضع موجود به لحاظ اقتصادی و زیست محیطی ممکن نیست و سالانه هنگام بررسی جدول تولید و مصرف حامل‌های انرژی درمی‌یابیم که ارقام پیش بینی و مصرف فاصله چندانی با یکدیگر ندارند.

اخبار اقتصادیاو بیان کرد: سیاست گذاری در سطح ملی و کشور بیش از هر چیزی نیازمند یک اجماع کلی دارد که باید همگان این موضوع را پذیرفته و آن را اجرا کنند و با شدت مصرف کنونی، در افق ۵ تا ۱۰ ساله، ادامه تداوم وضع موجود میسر نیست.

صادق آبادی با بیان اینکه روزانه ۷۵۰ تا ۸۰۰ میلیون متر مکعب گاز مایع مصرف می‌شود، گفت: هر احتراقی با هر اندازه‌ای تولید آلایندگی می‌کند بنابراین همواره یکی از سوالات این است که باید در خصوص ظرفیت شهر‌های مختلف برای احتراق اطلاعات کافی داشته باشیم و بدانیم چگونه انجام می‌شود.

 مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: اگرچه سوخت گاز مزیت اقتصادی دارد و پاک است، اما این را باید بدانیم که هر احتراقی آلاینده است و به عنوان مثال باید اطلاعات کافی داشته باشیم که در تهران در بخش‌های خانگی، نیروگاهی، حمل و نقل و صنعت تا چه میزان احتراق دارند و بر اساس همین مبنا‌ها سیاست گذاری کنیم.

او ادامه داد: انتظار می‌رود زمینه‌های هکاری با دانشگاه‌های کشور فراهم شود و مدل سازی کلان در حوزه میزان مصرف سوخت مشخص شود سپس پس از شبیه سازی ظرفیت‌های زیست محیطی باید سیاست گذاری انجام شود که نشان دهد برای مثال در شهری که باران می‌بارد چه نیازی به اجبار استفاده از بنزین یورو ۵ نباشد بنابراین باید با منابع محدود سیاست گذاری کرده و در نهایت اقتصادی‌ترین تصمیم را اخذ کنیم.

صادق آبادی عنوان کرد: قدرت اجماع یکی از چالش‌های امروز سیاست گذاران کشور است بنابراین برای رفع این مسئله نیازمند کمک دانشگاه‌های کشور هستیم چرا که آن‌ها با دید سیاسی تصمیم نمی‌گیرند و هیچ گاه غرض ورزی در کار نیست.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: باید مطالعات منافع ملی را در نظر گرفته و از نتایج آن استفاده کنیم که یکی از این بخش‌ها میزان سرمایه گذاری در بخش ریلی CNG و بنزین است و در بخش‌های واردات و صادرات خودروسازی و صنایع انرژی برق هم باید برنامه ریزی صورت گیرد که سرمایه این بخش‌ها در بازه زمانی ۳ الی ۴ ماه بازخواهد گشت.

او با بیان اینکه ۱.۴ میلیون خودرو از جمله ون، تاکسی و وانت مجوز CNG سوز دارند، گفت: خودرو‌های فعلی در حال حاضر حدود ۲۰ میلیون لیتر مصرف سوخت دارند که اگر این میزان به ۱۰ میلیون لیتر کاهش یابد، با هزینه هر لیتر ۵۰ سنتی بنزین، ۱.۸ میلیارد دلار عایدی خواهیم داشت که این موضوع نه تنها در اقتصاد بلکه در محیط زیست هم تأثیر دارد و در نهایت موجب رضایت مندی جامعه خواهد داشت.

صادق آبادی در پایان بیان کرد: معتقدم باید برای نوع مصرف سوخت سندی با همکاری دانشگاه‌ها تهیه شود تا انرژی به صورت هدف‌مند تولید و توزیع شود که این امر در نهایت منجر به اشتغال زایی و رشد اقتصادی خواهد شد و این پروژه می‌تواند در بازه زمانی ۱۲ الی ۱۵ ماهه اجرایی شود و ما را به سمت و سویی سوق دهد که در حوزه تولید و مصرف با همکاری دانشگاه‌ها، سیاست گذاری داشته باشیم.