به گزارش افکار نیوز به نقل از فارس ، بازار سهام در حالی نخستین روز کاری خود در سال جدید را با پرش ۳۷۴ واحدی شاخص و عبور این متغیر از مرز ۲۶ هزار واحدی به پایان برد که امروز هم روند صعودی قیمت ها و دماسنج بازار تکرار شد اما آنچه بیش از همه نمود داشت تشکیل صف های خرید و عرضه سهام از سوی سهامداران عمده برخی شرکت ها بود.



براساس این گزارش، در جریان دومین روز معاملات بورس در سال ۹۱ که توقف نماد مخابرات برای برگزاری دو مجمع فوق العاده حایز اهمیت بود، اکثر گروه ها و صنایع با اقبال سهامداران روبرو شده و شاهد رشد قیمت هر سهم و ارزش روز بازار شدند. در این میان به دلیل اثر آزاد سازی فروش ارز شرکت های صادرکننده محصولات، گروه های حاضر در بخش های فلزات اساسی و پتروشیمی به روند رو به رشد خود ادامه دادند با صف های خرید هم روبرو شدند اما در میانه معاملات، صف های خرید این دسته شرکت ها عرضه شد.



از سوی دیگر شرکت های خودرویی هم که با تغییر جهت در روزهای پایانی سال مورد توجه برخی سرمایه گذاران حقوقی و حقیقی قرار گرفته اند، با تشکیل صف خرید و سپس عرضه سهام روبرو شدند.



با این وضعیت و در نتیجه رشد قیمت سهام و اثر ۵۸ تا ۵ واحدی شرکت های فولاد مبارکه، نفت و گاز پارسیان، پتروشیمی های پردیس و خارک، سایپا، سرمایه گذاری های صندوق بازنشستگی و غدیر، بانک سینا و گروه بهمن، شاخص کل با ۲۲۱ واحد افزایش دیگر به نیمه کانال ۲۶ هزار واحدی رسید و در رقم ۲۶ هزار و ۵۰۲ واحد به ثبت رسید.



آمار پایانی معاملات هم با جابجایی بیش از ۱۷۲ میلیون سهم به ارزش ۴۸.۵ میلیارد تومان ثبت شد و شرکت های سرمایه گذاری ملت، فولاد مبارکه و نفت و گاز پارسیان با بیش از ۲۷،۲۰ و ۱۲.۲ میلیون سهم، بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند.



این درحالی است که برخی از فعالان بازار سهام با اشاره به اضافه شدن ۲۸ هزار تومان بابت یارانه نقدی، معتقدند دولت در صدد اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها در هفته های آینده است و این موضوع می تواند به نوبه خود در بازار سهام موثر باشد و گروه های حاضر در فلزات اساسی و سیمان و شرکت های مرتبط با حامل های انرژی را تحت شعاع خود قرار دهد.



بنابراین به عقیده این گروه اگر حمایت حقوقی های فعال در روزهای اخیر، در فردا و پس فردا انجام نشود، این احتمال وجود دارد طی یکی دو روز آینده شاخص بورس در نتیجه کاهش قیمت و یا حتی متعادل شدن عرضه و تقاضای سهام شرکت های تولیدی بزرگ با نوسان روبرو شود.



در برابر این عقیده و پیش بینی ، دسته دیگری هم بر این باورند با توجه به ظرفیت های متعدد بازار سرمایه و وجود آرامش سیاسی، اجرای مرحله دوم هدفمند سازی یارانه ها آن هم در زمان نامعلوم، نخواهد توانست چندان اثری بر عملکرد شرکت های تولیدی بگذارد چرا که با در نظر گرفتن تجربه اجرای مرحله اول این قانون بسیار مهم، اکثر شرکت ها به دلیل افزایش قیمت فروش محصولات قادر به حفظ سودآوری معقول خواهند بود. پس ممکن است بازار سهام برای چند روز متاثر از این موضوع باشد اما اگر فضای کنونی حاکم بر بازار سرمایه ادامه دار باشد، متغیرهای اصلی معاملات و شاخص بورس به روند رو به رشد خود ادامه خواهند داد.