بی‌توجهی وزارت نفت به تهیه و تولید سوخت کم سولفور شناور‌ها

یحیی ضیایی دبیر اتحادیه مالکان کشتیرانی در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه استفاده از سوخت کم سولفور و یا نیم درصد از یازدهم دی ماه برای تمامی خطوط کشتیرانی الزامی شده است، گفت: طبق مصوبه سازمان بین‌المللی دریانوردی آیمو تمامی خطوط کشتیرانی و شناورها در دنیا موظف هستند از یازدهم دی ماه از سوخت کم سولفور استفاده کنند.

اخبار اقتصادی- او با اشاره به اینکه از حدود ۱۰ سال پیش به تمامی شرکت‌های ذیربط در این بخش از جمله وزارت نفت و شرکت پالایش و پخش هشدار‌های لازم را برای تهیه و یا تولید سوخت کم سولفور را داده بودیم، گفت: متأسفانه در سال‌های گذشته هیچکدام از بخش‌های ذیربط از جمله وزارت نفت به این موضوع اهمیتی نشان ندادند تا اینکه مجبور شدیم مکاتباتی را با دستگاه‌های دولتی از جمله شورای امنیت، سازمان بنادر و کمیسیون انرژی مجلس انجام دهیم و نامه‌ای به دفتر ریاست جمهور ارائه کردیم تا اقدامات لازم را در این بخش انجام دهند.

دبیر اتحادیه مالکان کشتیرانی توضیح داد: مصوبه آیمو یکی از زمینه‌هایش جهت پاکسازی محیط زیست آن است که شناور‌ها و کشتی‌ها حق استفاده از سوخت ۶ درصد را ندارند و شناور‌ها باید سوخت خود را به زیر ۳.۵ درصد برسانند و همین موضوع پاشنه آشیل بسیاری از کشور‌ها در حوزه دریایی شده است.

ضیایی یادآور شد: این مصوبه برای سال ۲۰۰۵ است و به دلیل بی‌توجهی‌های بسیار زیادی که در حوزه‌های مختلف انجام شده، با وجود آنکه ۴ روز تا زمان اجرایی شدن این مصوبه باقی مانده، هنوز به نتیجه مشخصی در این بخش نرسیده‌ایم.

او اظهار کرد: متأسفانه سهل‌انگاری‌های زیادی در این بخش ایجاد شد و تهیه و تولید این سوخت را وزارت نفت در اولویت برنامه‌های خود قرار نداد تا اینکه مکاتبات ما در این حوزه به نتیجه رسید و نمایندگان مجلس به این موضوع حساس شدند و درنتیجه وزارت نفت اقداماتی را در رابطه با تأمین سوخت نیم درصد انجام داد.

دبیر اتحادیه مالکان کشتیرانی توضیح داد: هم اکنون شرکت ملی پخش و پالایش وزارت نفت سوخت را تأمین می‌کند و طبق اعلام آن‌ها هم اکنون پالایشگاه نفت شازن ۴۵ هزار تن سوخت نیم درصد را تأمین و در اختیار خطوط کشتیرانی قرار می‌دهد.

ضیایی افزود: تاکنون تنها ۱ هزار و ۵۰۰ تن سوخت را این پالایشگاه به ما تحویل داده است، اما تحویل این سوخت‌ها برای خطوط کشتیرانی مشکلات بسیار زیادی را ایجاد کرده است.

او با اشاره به اینکه شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده است که هر کشتی و یا شناوری سوخت لازم داشته باشد باید به محل شرکت شازن مراجعه کند، افزود: هم اکنون به دلیل وجود سرما تمامی کامیون‌ها و خودرو‌های حمل‌ونقل جاده‌ای درگیر جابه‌جایی گازوئیل و نفت به نیروگاه‌ها و سایر دستگاه‌ها هستند بنابراین خودرو، کامیون و یا تانکری جهت حمل سوخت موردنیاز وجود ندارد.

دبیر اتحادیه مالکان کشتیرانی بیان کرد: ما در جلسات مختلفی که با بخش‌های مختلف برگزار کردیم، اعلام کردیم که نیاز شناور‌های ایرانی برای سوخت نیم درصد حدود ۱.۵ میلیون تن است و مصرف داخلی ما هم ۱.۵ میلیون تن است بنابراین تأمین این نیاز تنها توسط یک پالایشگاه امکان‌پذیر نیست.

ضیایی با اشاره به اینکه اگر به کشور‌های دیگر دنیا و حتی تأمین این سوخت مراجعه کنیم، هزینه‌های ما حدود ۱.۵ برابر افزایش می‌یابد، افزود: هم اکنون قیمت هر تن سوخت ۳.۵ درصد در سنگاپور ۳۰۰ دلار و قیمت هر تن سوخت نیم درصد حدود ۷۵۰ دلار است.

او افزود: تهیه سوخت از این کشور‌ها ۶۰ تا ۵۵ درصد به هزینه‌های ما اضافه می‌کند که این موضوع تبدیل به یک چالش بزرگ برای ما شده است.

دبیر اتحادیه مالکان کشتیرانی اظهار کرد: علاوه بر افزایش هزینه‌ها، ما با مشکلات دیگری از جمله انتقال ارز و تحریم‌ها هم مواجه هستیم که همین موضوع حدود ۲.۵ تا ۳ درصد هزینه‌ها را گران‌تر می‌کند تا ما بتوانیم یک حواله دریافت کنیم.

ضیایی به استفاده از تجهیزاتی از جمله اسکرابل اشاره کرد و گفت: در صورتی که این دستگاه‌ها بر روی کشتی‌ها و یا شناور‌ها نصب شود، باعث تصفیه سوخت و پاک شدن سوخت‌ها می‌شود، اما این دستگاه تنها برای کشتی‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ قابلیت نصب دارد، اما متأسفانه به دلیل آنکه سن کشتی‌ها و یا شناور‌های ما مطابق با آن نیست، با این چالش بزرگ هم بخش‌های دریایی روبه‌رو شده است.

او اضافه کرد: استفاده از گازوئیل به جای این سوخت هم پیشنهاد داده شده است، اما هم اکنون قیمت گازوئیل در منطقه خلیج‌فارس حدود ۷ هزار و ۵۰۰ تومان در هر لیتر است و همین سوخت برای کشتی‌ها و یا ژنراتور‌ها هم مشکل‌ساز خواهد شد.

دبیر اتحادیه مالکان کشتیرانی با اشاره به اینکه متأسفانه بخش عمده‌ای از پالایشگاه‌ها به جای تولید سوخت کم سولفور درگیر تهیه و تولید بنزین یورو ۴ هستند، گفت: این نوع سوخت علاوه بر آنکه برای آن‌ها هزینه‌های بسیار زیادی را تحمیل می‌کند، مشتری‌های بسیار زیادی دارد بنابراین پالایشگاه‌ها به جای سوخت نیم درصد به دنبال تهیه و تولید بنزین یورو ۴ و یورو ۵ هستند.

ضیایی با اشاره به مکاتباتی که به شورای امنیت ملی کرده‌ایم، اعلام کردیم که پالایشگاه‌های اصفهان و آبادان اقدام به تهیه و تولید سوخت نیم درصد بکنند و سازمان بنادر هم پیگیر این موضوع بوده است، افزود: به سازمان بنادر اعلام کرده‌ایم که اگر امکان داشته باشد به سازمان آیمو اعلام کنند که شناور‌هایی که در حوزه خلیج‌فارس کار کاپوتاژ می‌کنند، تا ۱ سال تنفس بگیرند و از سوخت نیم درصد استفاده نکنند و ما از این سوخت برای سایر شناور‌ها استفاده کنیم.

او یادآور شد: تنفس یک ساله و تولید سوخت کم سولفور در پالایشگاه‌های آبادان و اصفهان می‌تواند بخش کوچکی از مشکلات این حوزه را برای ما کاهش دهد.

دبیر اتحادیه مالکان کشتیرانی با اشاره به اینکه ۸۵ تا ۹۰ درصد از کالا‌های اساسی از طریق دریا وارد کشور می‌شود، گفت: دانه‌های روغنی، ذرت، کنجاله، مایع روغن و برنج که در سبد خانوار‌ها است از طریق دریا وارد کشور می‌شود بنابراین افزایش ۱.۵ برابری تأمین این سوخت خود در افزایش قیمت تمامی اقلام در بسته‌های غذایی خانواده‌ها اثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

ضیایی تأکید کرد: افزایش ۱.۵ برابری کف قیمت تأمین این سوخت است بنابراین با هزینه‌های حمل و جابه‌جایی قیمت‌ها در این بخش افزایش بسیار زیادتری خواهد داشت.

او با اشاره به اینکه متولی تأمین این سوخت وزارت نفت بوده که به دلیل بی‌اعتنایی به این موضوع ما هم اکنون با چنین مشکلاتی مواجه شده‌ایم، گفت: ۱۰ سال پیش ما هشدار‌های بسیار زیادی به این موضوع داده‌ایم و هم اکنون که ۳ روز از زمان اجرایی شدن این طرح باقی مانده، مسئولان به تکاپو افتاده‌اند.

دبیر اتحادیه مالکان کشتیرانی با اشاره به اینکه اگر کشتی‌ها و شناور‌ها از سوخت کم سولفور استفاده نکنند، شناور‌ها در حتی تردد در بنادر دیگر را نخواهند داشت و توقیف می‌شوند، گفت: به شناور‌هایی که از این سوخت استفاده نکنند، اجازه پهلوگیری، بارگیری و یا سرویس‌دهی را در کشور‌های مختلف نخواهند داشت.

ضیایی با اشاره به اینکه هم اکنون نه تنها ایران بلکه بسیاری از کشور‌های آفریقایی و آسیایی از جمله روسیه نتوانسته‌اند این سوخت را تأمین کنند، افزود: بسیاری از این کشور‌ها درخواست تنفس یک ساله را به آیمو داده‌اند، اما آیمو تاکنون هیچ موافقتی برای این موضوع نکرده است.

او یادآور شد: بیشتر این فشار‌ها از سوی کشور‌های اروپایی و آمریکایی بوده است چرا که این کشور‌ها از طریق تهیه و تولید این سوخت به هزینه‌های هنگفت بسیار زیادی دست یافتند و اگر اجرایی نشود، منابع مالی و ملی آن‌ها به خطر خواهد افتاد.

دبیر اتحادیه مالکان کشتیرانی با اشاره به اینکه طبق مصوبه آیمو اگر کشتی‌های خارجی نتوانند در بنادر سوخت نیم درصد خود را تهیه کنند، حق یک بار تردد را خواهند داشت، اما تاکنون چندین کشتی خارجی وارد بنادر ایران شده و نتوانسته‌اند از سوخت کم سولفور استفاده کنند که این موضوع برای ایران هزینه‌های بسیار زیادی را در بر داشته است.

ضیایی تأکید کرد: متأسفانه ایران دیر به فکر تولید این سوخت افتاده است و اگر در سال‌های گذشته می‌توانست این سوخت را تولید کند، می‌توانست به هزینه‌های بسیار زیادی دست یابد.

او اظهار کرد: هم اکنون در بندر فوجیره کشور امارات بانکرینگی ساخته شده که در حال تهیه و تولید این سوخت است و بسیاری از کشور‌ها از این بندر سوخت موردنیاز خود را تأمین می‌کنند.

عدم تامین سوخت کم سولفور منجر به اختلال در کشتیرانی

دبیر اتحادیه مالکان کشتیرانی در پاسخ به این سوال مبنی بر این موضوع که چند شناور در ایران وجود دارد که باید از این سوخت استفاده کنند، اظهار کرد: حدود ۹۰ تا ۹۵ فروند نفتکش ۵۰۰ تا ۱۰۰ هزار تنی و ۱۲۰ تا ۱۳۰ فروند شناور و کشتی و ۳۰ تا ۴۰ هزار شناور هم برای شرکت‌های خصوصی وجود دارد که در صورت عدم تأمین سوخت کم سولفور بسیاری از این کشتی‌ها دچار مشکل و افزایش ۱.۵ برابری هزینه‌ها خواهند شد.