آرزو دارم ‌مردم درخانه‌های ویلایی زندگی کنند

افكار نيوز: رئيس جمهور نبود بنگاه هاي کوچک چند نفره را از خلاء هاي اقتصادي امروز دانست و خطاب به مسئولان وزارت تعاون گفت: تعاوني هاي کوچک ايجاد کنيد.

به گزارش افکار به نقل از واحد مرکزی خبر، احمدی نژاد در مراسم افتتاحیه صندوق ضمانت توسعه تعاون که همزمان با نخستین سالروز تاسیس بانک توسعه تعاون برگزار شد؛ کمک به اشتغال را از گام های بلند در جهت تحقق عدالت برشمرد و گفت: بسیاری از حرفه ها امروز در حال از بین رفتن است و علت آن این است که کسی از آنها حمایت نمی کند.

رئیس جمهور با ابراز خرسندی از تاسیس بانک توسعه تعاون و تثبیت جایگاه آن گفت: دولت باز هم در نزد این بانک سپرده گذاری می کند و از منابع صندوق توسعه ملی که لایحه آن به مجلس ارسال شده است در بانک تعاون نیز سرمایه گذاری خواهد کرد.

وی همچنین از حمایت دولت از آموزش بخش تعاونی ها خبر داد و افزود: ‌ برای این منظور بودجه اختصاص می دهیم.

رئیس جمهور در ادامه صندوق حمایت تعاون را ضامن بخش تعاون خواند و گفت: ‌ این به این معنا نیست که سایر بخش ها خود را از دایره تعاون خارج کنند؛ این صندوق بخش مکمل و حامی اختصاصی بخش تعاون است.

احمدی نژاد با بیان اینکه اکنون حلقه های بخش تعاون تکمیل شده است، گفت: در بخش فرهنگی کار چندانی نشده است و چقدر خوب است علما در سراسر ایران در جلسات ارشادی خود چند جمله ای در این زمینه بگویند.

وی از رسانه ها نیز خواست در ترویج بخش تعاون همکاری کنند.

رئیس جمهور ادامه داد: تا ۵ سال گذشته بخش تعاون سهم ۵ درصدی در اقتصاد کشور داشت و این سهم اکنون به حدود ۹ درصد رسیده است و اینکه در چند سال آینده به رقم ۲۵ درصد برسیم محال نیست.

آقای احمدی نژاد اندیشه های خوب، مدیریت خوب و همت بلند مدیران بخش تعاون را لازمه جهش به سوی دستیبابی به سهم ۲۵ درصدی بخش تعاون در اقتصاد کشور دانست و افزود: باید جریان معکوس مهاجرت را در کشور شکل بدهیم چرا که حضور ۳۰ میلیون نفر از هموطنانمان در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر موجب کاهش مولد بودن و افزایش هزینه های ملی می شود.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش توزیع مناسب جمعیت را از ارکان امنیت ملی دانست و گفت: یکی از دغدغه های من این است که مردم آپارتمان نشین شده اند و آرزوی من این است که روزی مردم در خانه های ویلایی زندگی کنند.

وی خطاب به کارکنان و مسئولان بخش تعاون کشور تاکید کرد: ‌ کار شما یک کار انقلابی است که ابعاد گسترده ای را در بر می گیرد شما خودتان باید به دنبال کار بروید ما به توانمندی های ملت ایران و استعداد ایرانی و بالاتر از آن به لطف خدا باور داریم و باید بتوانیم در سه یا چهار سال آینده نرخ بیکاری را به ۴ تا ۳ درصد کاهش بدهیم.

رئیس جمهور گفت: ‌ ساختن ایران برپایه کار و تولید است و براساس قانون اساسی و آموزه های دینی و منطق مدیریت کشور همه نیروی انسانی باید بتواند فرصت کار و تولید و خدمت رسانی داشته باشد.

آقای احمدی نژاد در بحثاستعدادهای کشور، مردم را به سه دسته تقسیم کرد و افزود: ‌ یک عده کسانی هستند که استعداد و توانایی شکوفایی را دارند و به کمک دیگران هم نیاز ندارند ما امیدواریم روزی به نقطه ای برسیم که ملت ایران چنین شرایطی داشته باشند.

به گفته رئیس جمهور دسته دوم کسانی هستند که استعداد و توانایی ایجاد کار و تولید و خدمت را دارند اما باید از جایی کمک و تسهیلات دریافت کنند.

آقای احمدی نژاد دسته سوم را کسانی اعلام کرد که استعداد شکوفایی دارند اما امکانات و وثیقه لازم را برای کار ندارند؛ که این گروه در سلسله مراتب حمایت دولت در اولویت قرار دارند.

رئیس جمهور افزود: ‌ از منظر به فعلیت رسیدن توانمندی ها نیز مردم به سه قسم تقسیم می شوند اینها مشکل مالی ندارند بلکه از بعد تربیتی و آموزشی باید حمایت شوند.

آقای احمدی نژاد اضافه کرد: دسته اول این گروه کسانی هستند که توانایی یادگیری کار را دارند، می توانند آموزش ببینند، سازماندهی کنند و شرکت و موسسات تاسیس و خودشان استعداد خود را شکوفا کنند.

به گفته رئیس جمهور دسته دوم کسانی هستند که می توانند سازماندهی کنند اما نمی توانندکار را یاد بگیرند که باید به این گروه آموزش داد.

دسته سوم هم از دیدگاه رئیس جمهور کسانی هستند که هم باید سازماندهی شوند و هم باید آموزش ببینند این گروه باید همه راهکارها و نظام اداری را یاد بگیرد و همچنین کار را به آنان آموزش داد که در سلسه مراتب پشتیبانی دولت نیز این گروه در اولویت قرار دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ‌بخش مهم عدالت اجتماعی به اقتصاد مربوط می شود، گفت:

عدالت اقتصادی زمینه عمومی شکوفایی استعدادها است و اگر فاصله ها زیاد و تبعیض باشد، استعدادها شکوفا نمی شود.

احمدی نژاد با تاکید بر اینکه توزیع عادلانه مناسب فرصت ها زمینه شکوفایی استعدادها را فراهم می آورد، افزود: اگر فرصت ها خوب توزیع نشود یعنی عده ای فرصت در اختیار داشته باشند و عده ای هم فرصت در اختیارشان نباشد استعدادها شکوفا نخواهد شد.

رئیس جمهور افزود: به تعبیر خودمانی این یعنی؛ با هم زندگی کنیم یار هم باشیم و دست هم را بگیریم یعنی اینکه شیرینی تلاش کردن و ثمره آن را در اختیار دیگران قرار دادن را بچشیم و این یک فرهنگ است.

پايان خبر/ب.