دولت فرصتهای طلایی در اقتصاد رامی‌سوزاند

به گزارش افکارنیوز، موسیالرضا ثروتی در گفتوگو با فارس در مورد حمایت از تولید داخلی و سرمایه ایرانی گفت: امسال از جانب مقام معظم رهبری به عنوان سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری شد و ویژگی شاخصهای اصلی جهاد اقتصادی در این شعار نهفته است.

وی افزود: الزامات جهاد اقتصادی ۳ موضوع توجه به تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی است که در راستای حمایت از تولید ملی، هم کاهش واردات و هم افزایش صادرات باید انجام شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: توجه به پتانسیل و ظرفیت بالقوه جامعه و تبدیل آن به ظرفیت بالفعل در راستای استفاده از توانمندی موجود جامعه است.

ثروتی در مورد مهمترین توانمندی جامعه گفت: برخی از پتانسیل‌های بالقوه وجود دارد که باید به فعل درآوریم و تنها با دادن شعار و صحبت کردن کافی نیست، بلکه باید در عمل به آن بپردازیم.

نماینده بجنورد، جاجرم، گرمه، مانه و سملقان در مجلس یکی از مشکلات جدی در ساختار مدیریت کشور را این گونه عنوان کرد که با وجود تلاش دولت برای اصلاح ساختار مدیریت، اما به دلیل عدم استفاده از نیروهای با تجربه و توانمند کیفی و تخصصی و عدم توجه به شایسته‌سالاری، پیشرفتی حاصل نشده‌است و هزینه زیاد و وقت و انرژی فراوان برده و به فرصت‌سوزی می‌انجامد.

وی گفت: باید از فرصت‌های طلایی استفاده کرد و افراد توانمند، کارآمد و شایسته به کار گرفته شود و سیستم اداری مهمترین مانع در راه ایجاد توسعه کشور به شمار می رود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یادآور شد: سیستم پر پیچ و خم اداری باعثمشکلاتی برای سرمایه‌گذاران صنعت، معدن، کشاورزی و خدمات در ابعاد مختلف شده، بنابر این باید مشکلات و تنگناها شناسایی و رفع شود.

*منابع موجود، مدیریت مفقود

ثروتی برای نمونه به دو مورد اشاره کرد و گفت: بیش از ۲ سال صندوق توسعه ملی تصویب و تشکیل شده و ۳۰ میلیارد دلار منابع در آن ذخیره شده است، اما در عوض کارخانه‌های فراوانی در انتظار دریافت تسهیلات ارزی هستند که مورد آنها مصوب شده، اما هیچ منابعی به آنها پرداخت نشده است.

وی گفت: به عنوان مثال در حوزه انتخابیه بجنورد ۲ پروژه وجود دارد که از ۴ سال قبل باید از حساب ذخیره ارزی به آن پرداخت شود که هر موقع سراغ این منابع رفته‌اند، گفته می‌شود حساب ذخیره ارزی موجودی ندارد و از صندوق توسعه ملی نیز که ۲ سال تشکیل شده منابعی به این پروژه‌ها داده نشده است و این چیزی جز ضعف مدیریت و ساختار نیست.

* اوراق مشارکت، امکانی که خوب استفاده نشد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به مورد دوم در باره اوراق مشارکت اشاره کرد و گفت: مجلس تاکنون چندین بار تصویب کرده که اوراق مشارکت منتشر شود، ولی دولت نتوانسته به خوبی از این فرصت استفاده کند و حتی گفته شد سود تشویقی به اوراق مشارکت اختصاص یابد، اما دولت تنها نرخ این اوراق را به ۲۰ درصد رساند.

ثروتی یادآور شد: در حالی که اگر نرخ اوراق مشارکت به ۳۰ درصد می‌رسید و در پروژه‌های عسلویه به کار گرفته می‌شد، باز پاسخ مثبت می‌داد.

وی افزود: انتشار اوراق مشارکت هم باعثاشتغال‌زایی و هم افزایش تولید و هم سودآوری می‌شود و این یک مشکل جدی است که مجلس انتشار اوراق مشارکت را تصویب می‌کند، اما دولت کاری انجام نمی‌دهد.

* انتشار کمتر از ۲۰ درصد اوراق مشارکت

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یادآور شد: سال ۹۰ با مصوبه مجلس اجازه انتشار ۴۰ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت به دولت داده شد، اما کمتر از ۷ هزار میلیارد تومان یعنی کمتر از ۲۰ درصد آن جذب شد. سال ۸۹ این رقم ضعیف‌تر بود.

وی یادآور شد: سال ۹۰ گرچه سود اوراق مشارکت به ۲۰ درصد رسید، اما عمده اوراق به فروش نرسید. در حالی که قبلا هم گفته بودیم سود اوراق می‌تواند تا ۳۰ درصد افزایش یابد.

ثروتی یکی دیگر از مشکلات سرمایه‌گذاری را ایجاد اتاق‌های سرمایه‌گذاری در زیرمجموعه استانداری‌ها ذکر کرد و گفت: از ۲ سال قبل در قانون برنامه پنجم قرار بود سیستم پنجره واحد سرمایه گذاری برای سرمایه‌گذاران ایجاد شود، ولی هنوز اجرا نشده یعنی اگر یک سرمایه‌گذار مراجعه می‌کند، باید ظرف حداکثر یک ماه کار مجوز به او انجام شود، نه اینکه سرمایه‌گذار زمین دریافت می‌کند، گفته می‌شود آب به این زمین اختصاص نمی‌یابد، یا زمین و آب تهیه می‌شود و بعد گفته می‌شود، برق اختصاص نمی‌دهند و آن قدر سرمایه‌گذار را سرگردان می‌کنند که خسته می‌شود و کارش را رها می‌کند.

* تنها ۷ درصد از مصوبه سفر استانی دولت به خراسان شمالی اجرا شد

ثروتی یادآور شد: نکته بعدی سیستم بانکی در شهرک‌های صنعتی است که دولت به عنوان مثال تصویب کرده ۱۹۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در شهرکهای صنعتی خراسان شمالی به سرمایه‌گذاران پرداخت شود، اما پس از ۵ سال تنها ۷ درصد از این رقم پرداخت شده، یعنی تمام رفت و آمدها و سفرهای هیئت دولت در این زمینه به زمین مانده و این همه انرژی و امکانات را به هدر داده و این کار شایسته نیست.

ثروتی گفت: سال گذشته گرچه به نام جهاد اقتصادی نامگذاری شد، اما هنوز گرفتاری‌ها رفع نشده و امید است مجلس و دولت بتوانند در یک محیط قانونمند همکاری کنند.

*عدم احترام به قانون مصیبت است

نماینده بجنورد، جاجرم، گرمه، مانه و سملقان تصریح کرد: یک مصیبت دیگر در جامعه این است که قانون احترام لازم را ندارد و اجرا نمی‌شود و دستورالعمل‌ها مرتب تغییر پیدا می‌کنند، تغییر دستورالعمل و قانون و تغییر نگرش مدیریت‌ها به تولید ملی آسیب می‌زند، به عنوان مثال یک سرمایه‌گذار را سراغ دارم که ۳۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری کرده و بعد از آن گفته شده این منطقه مشکل دارد و باید محل سرمایه‌گذاری جابه‌جا شود و این کارها نشان می‌دهد کار ادارات دست افراد کارآمد نیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یادآور شد: ریاست سازمان تامین اجتماعی به دست فردی که قاضی دادگستری است، سپرده شده و این چه ربطی دارد، یا وقتی یک پزشک عمومی به عنوان رئیس سازمان استاندارد قرار می‌گیرد، چه انتظاری از استاندارد کشور می‌رود و اینها مسائل را زیر سئوال می‌برد و جایگاه تخصص و شایسته‌سالاری را با مشکل مواجه می‌کند.

* استیضاح وزیر به دلیل انتصاب غیر کارشناسی

ثروتی گفت: ‌ نمایندگان مجلس می‌خواهند وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی را به خاطر نصب یک قاضی در ریاست سازمان تامین اجتماعی استیضاح کنند و این مسائل به خاطر عدم احترام به قانون و رعایت صلاحیت فردی و کارشناسی است و این همه وقت و انرژی دولت و مجلس را می‌گیرد.

* دولت قادر به کنترل نقدینگی نیست

ثروتی یادآور شد: در حال حاضر ۴۶۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در بازار موجود است اما دولت نتوانسته آن را مدیریت کند و علت بالا رفتن قیمت ارز و سکه همین مسئله است که دولت نتوانسته آن را کنترل کند و مشاهده می‌شود که چه تورمی در بازار به وجود آمده است.

* مهمترین مشکل مردم تورم و گرانی است

ثروتی گفت: در ایام عید به هر روستا که مراجعه کردم مردم ناراحت بودند که چرا کنترل قیمت‌ها نمی‌شود، در حال حاضر فصل کشاورزی است اما کود و بذر در اختیار کشاورزان قرار داده نمی‌شود و هزینه‌ها بشدت افزایش یافته و تولید صنعت، معدن، کشاورزی و خدمت دچار مشکل شده است.

وی افزود: ‌افرادی در کار قرار می‌گیرند که کارآمد نیستند، همچنین فرصت‌های طلایی از دست می‌رود و روی سرمایه ایرانی توجه نمی‌شود و به تولید داخل اهمیت نمی‌دهند.

ثروتی در مورد نیروهای فارغ‌التحصیل دانشگاهی به عنوان منبعی برای تولید ملی گفت: متاسفانه ارتباط صنعت و دانشگاه هنوز به طور مناسب شکل نگرفته و استادان دانشگاه با تولید مرتبط نیستند و دانشگاه و صنعت جداگانه کار می‌کنند. بنابراین افراد فارغ‌التحصیل توانمندی لازم را ندارند.

وی افزود: همچنین رشته‌های تحصیلی به تناسب نیاز جامعه نیست، تعداد زیادی در رشته‌های تحصیلی دانشگاه درس خوانده‌اند، در حالی که در جامعه کارایی لازم ندارند و نظام آموزشی کشور عیب دارد و با نیاز دستگاه‌ها هماهنگ نیست.

وی گفت: همواره بین وزارت جهاد کشاورزی وزارت صنعت، معدن و تجارت اختلاف وجود دارد که چرا واردات کشاورزی صورت می‌گیرد، وقتی بین اعضای دولت هماهنگی وجود ندارد در جامعه هم عدم انسجام وجود دارد و سرمایه‌گذاران دچار مشکل می‌شوند.

ثروتی افزود: متاسفانه مدیریت امور دست جوانهای فارغ‌التحصیل و افراد توانمند قرار ندارد و این یکی از گرفتاری‌های کشور است.

ثروتی در مورد نقش تحریم‌ها در ایجاد خودکفایی گفت: همین تحریم‌ها باعثپیشرفت ما شده و از روز اول که آمریکا جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرد امام راحل فرمود الحمدالله زمینه رشد جامعه فراهم شده و در واقع تحریم‌ها زمینه مثبتی برای ایجاد رشد اقتصادی فراهم کرده‌اند و باعثشد به خود متکی باشیم.

ثروتی یادآور شد: اگر مدیریت‌ها به صورت مناسب دست افراد تخصصی و تحصیلکرده قرار گیرند امید است زمینه رشد بیشتر ایجاد شود.

*جلسه کمیسیون تلفیق از ۱۵ فروردین

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مورد سرنوشت لایحه بودجه ۹۱ گفت: کمیسیون تلفیق از ۱۵ فروردین شروع میشود و معمولا دو هفته طول میکشد و بعد صحن مجلس دو هفته زمان لازم دارد، اما معمولا یک هفته به هر یک از این مراحل اضافه میشود و تا پایان اردیبهشت ۹۱ لایحه بودجه کل کشور به تصویب میرسد.