جزئیات اصلاح قیمت‌ها درمرحله ‌دوم‌ هدفمندی

به گزارش افکارنیوز،مرتضی تمدن در گفتوگو با فارس درباره اجرای مرحله دوم قانون هدفمندسازی یارانهها اظهار داشت: قانون هدفمند کردن یارانهها یک انقلاب اقتصادی است و باید به صورت کامل به سرانجام برسد.

وی افزود: در مرحله دوم هدفمند سازی یارانه‌ها یک مفهوم اولیه متاسفانه در ذهن همه ایجاد کردن که مرحله دوم یعنی گران کردن بنزین که اصلاً این طور نیست.

تمدن ادامه داد: مرحله دوم هدفمند سازی یارانه‌ها تکامل بخشیدن تولید اقتصادی و واقعی کردن قیمت‌هاست.

استاندار تهران بیان داشت: مرحله نخست هدفمند سازی یارانه‌ها منجر به کاهش میزان مصرف انرژی در کشور شد لذا در مرحله دوم باید برای افزایش انرژی سرمایه‌گذاری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: رفتارهای مردم در هدفمند سازی یارانه‌ها در قبال مصرف و الگوی مصرف مشخص شده است و در مرحله دوم باید در این زمینه برنامه‌ریزی کنیم.

تمدن با بیان اینکه در مرحله دوم هدفمند سازی یارانه‌ها چند هدف و استراتژیک را دنبال می‌کنیم افزود: نخست با استفاده از تجربیات به دست آمده در مرحله اول اجرای این قانون‌ها باید رفتار مصرفی مردم را دنبال و مطالبات آنها را برآورده کنیم. کاهش مصرف مردم نشان داد که مردم تمایل به استفاده از وسایل برقی کم مصرف دارند.

استاندار تهران گفت: ما نیازمند به این هستیم که خط تولید وسائل کم مصرف در کشور را تقویت کنیم و دولت در مرحله دوم هدفمند سازی یارانه‌ها در این خصوص برنامه‌های مختلفی دارد.

وی بیان داشت: دولت در مرحله دوم هدفمند سازی یارانه‌ها افزایش استانداردها در صنعت ساختمان سازی را برای جلوگیری از هدر رفت انرژی، جهت‌دهی به تولیدات با مصرف کم را تشدید می‌کند.

تمدن با بیان اینکه سیاست دولت در کاهش قیمت‌ تمام شده در بخش‌های تولیدی ادامه دارد گفت: حمایت از صنعت توسط دولت از چندین روش انجام می‌شود، تولید کنندگان بر روی پاهای خود ایستاده‌اند و به سوی جلو حرکت می‌کنند اما میزان حمایت‌های دولت در بخش تولید، صنعت و کشاورزی در مرحله دوم افزایش خواهد یافت.

وی بیان داشت: در مرحله دوم هدفمند کردن یارانه‌ها بحثعادلانه پرداخت کردن میزان یارانه‌ها مطرح است به این معنی که کسانی که تمکن مالی دارند، داوطلبانه اجازه دهند آن افرادی که استحقاق دریافت یارانه را دارند پرداخت بیشتری انجام شود.

استاندار تهران گفت:در بحث واقعی کردن قیمتها، قیمتهای تبعیضی خواهد بود. اینطور نیست که قیمتها برای همه یکسان اصلاح شود. بعضی از اقشار و صنعتها مورد حمایت بیشتری خواهند بود.