رکورد صادرات برق ایران شکسته شد

به گزارش افکارنیوز،به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت،محمد بهزاد با اشاره به برنامه وزارت نیرو برای متنوع سازی سبد صادرات برق ایران، گفت: در حال حاضر علاوه بر برق نیروگاه های حرارتی، گازی، سیکل ترکیبی، برق آبی و دی جی، برق اتمی هم به سبد صادرات انرژی کشور وارد شده است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اعلام اینکه در شرایط فعلی ایران قراردادهای متعددی برای صادرات برق به کشورهای همسایه در دست اجرا دارد، تصریح کرد: بر این اساس با افزایش ظرفیت تولید برق در نیروگاه بوشهر امکان صادرات برق اتمی هم در کنار سایر واحدهای نیروگاهی کشور فراهم شده است.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه هم اکنون صادرات برق ایران به کشورهای مختلف شامل ترکیبی از انواع برق های تولیدی کشور است، اظهار داشت: سال گذشته توافق های جدیدی با لبنان، عراق، سوریه، ترکیه و پاکستان برای صادرات برق حاصل شد.
وی با اشاره به مذاکرات انجام شده با هند برای صادرات برق به این کشور، یادآور شد: این کشور درخواست حدود ۶ هزار مگاوات برق از ایران را داشته است که درخواست این کشور در دست بررسی قرار دارد.

بهزاد در گزارشی با اعلام اینکه سال گذشته صنعت برق ایران نهمین سال بدون قطعی سراسری شبکه برق را جشن گرفت، تبیین کرد: در حال حاضر ظرفیت تولید برق ایران به بیش از ۶۵ هزار مگاوات رسیده است.

معاون وزیر نیرو از افزایش حدود چهار هزار مگاواتی تولید برق ایران در سال ۹۰ خبر داد و افزود: سال گذشته از مجموعه نیروگاه‌های حرارتی، گازی، سیکل ترکیبی، تجدید پذیر، برقآبی و تولید پراکنده در مجموع ۲۴۰ میلیارد کیلووات ساعت، انرژی الکتریکی تولید شده است.

این مقام مسئول همچنین تعداد کل انشعابات برق کشور را بیش از ۲۷ میلیون انشعاب عنوان کرد و یادآور شد: با وجود افزایش تعداد انشعابات برق اما با اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها مصرف برق کشور در سال گذشته در مقایسه با سال ۱۳۸۹ حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است.

وی در پایان با اشاره به رشد نزدیک به ۳۰ صادرات برق ایران به کشورهای همسایه در سال ۹۰، خاطر نشان کرد: سال گذشته با صادرات بالغ بر ۸.۵ میلیارد کیلووات ساعت برق صادرات این حامل انرژی پاک در کشور شکسته شد.