سبقت بورس کالا از بورس اوراق بهادار

به گزارش افکار نیوز به نقل از همشهری، با وجود عمر نه چندان زیاد بورس کالای ایران در مقایسه با سابقه ۴۵ساله بورس تهران، معاملات بورس کالای ایران امسال برای نخستین بار رکورد کل بازار سرمایه ایران را شکست و ارزش کل معاملاتی که در این بورس انجام شد از بازارهای دیگر نظیر بورس تهران و فرا بورس سبقت گرفت.

تغییرات مدیریتی در بورس کالای ایران و همچنین افزایش حجم معاملات آتی سکه در این بورس از دلایل موفقیت بورس کالای ایران در سال۹۰ به شمار می‌رود. آمار‌ها نشان می‌دهد: در سال۹۰ در مجموع ۲۰‌میلیون و۳۵۱ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۳۰‌هزار میلیارد تومان در بورس کالای ایران دادوستد شده است که این میزان در مقایسه با معاملات سال۸۹ به لحاظ حجم ۲۰‌درصد و به لحاظ ارزش ۱۴۱‌درصد رشد نشان می‌دهد.

در سال۸۹ در مجموع ۱۷‌میلیون تن کالا به ارزش ۱۲‌هزار و ۵۰۰‌میلیارد تومان در بورس کالای ایران دادوستد شده بود.

نکته جالب توجه در معاملات بورس کالا مربوط به معاملات آتی سکه است که از ارزش کل معاملات این بورس در سال۸۹ نیز بیشتر بوده است. در سال۹۰ در مجموع نزدیک به ۲ میلیون قرارداد آتی در بورس کالای ایران به ارزش ۱۳‌هزارو ۱۰۰میلیارد تومان منعقد شده است که این میزان به لحاظ حجم نسبت به سال قبل ۱۲۴۷‌درصد و به لحاظ ارزش ۲۶۰۲‌درصد رشد نشان می‌دهد.

آمار‌ها نشان می‌دهد ارزش معاملات همه رینگ‌ها از جمله رینگ پتروشیمی و فراورده‌های نفتی و رینگ فلزات و مواد معدنی نیز از رشد قابل ملاحظه‌ای برخوردار بوده است. در سال گذشته ارزش کل معاملات رینگ پتروشیمی و فراورده‌های نفتی ۵۴ درصد، رینگ فلزی و معدنی ۳۶‌درصد و رینگ کشاورزی ۲ درصد رشد داشته است.

رقابت فولاد و قیر در تالار نقره‌ای

فولاد و قیر از ابتدای فعالیت بورس‌کالا تا‌کنون همیشه در صدر معاملات رینگ صنعتی و پتروشیمی قرار داشته‌اند.
به گزارش سنا، جدول معاملات بورس کالا در سال۹۰ نشان می‌دهد انواع محصولات فولادی اعم از میلگرد، تیرآهن، ورق و شمش فولادی از کالاهای پرطرفدار رینگ صنعتی بودند و در مقابل نیز، قیر بهترین عملکرد را در رینگ پتروشیمی و فراورده‌های نفتی بورس کالا داشته است.

براساس این گزارش، سال گذشته ۸ میلیون تن محصولات فولاد در رینگ صنعتی مورد معامله قرار گرفت که این رقم رشد ۵‌درصدی حجم و ۲۰‌درصدی ارزش معاملات را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. همچنین در سال۹۰ نزدیک به ۴ میلیون تن قیر در رینگ پتروشیمی داد و ستد شد که حجم و ارزش معاملات این محصول نیز به نسبت پارسال به‌ترتیب ۶ و ۶۵‌درصد افزایش یافت.

به گفته کارشناسان معاملات فولاد و قیر در بورس کالا آنقدر رونق داشته که تمام فعالان بازار این دو محصول بهطور کامل با بورس کالا آشنایی دارند و به این ترتیب روند صعودی معاملات فولاد و قیر در امسال و سالهای آینده ادامه خواهد داشت.