به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، زمانی که زمزمه واردات به بهانه تامین نیاز شب عید شنیده میشد بسیاری کارشناسان در مورد اثرات مستقیم و غیر مستقیمی که شاید تنها از نگاه تیز کارشناسان مغفول نمیماند به مسئولان گوشزد شد مسائلی از قبیل تاثیر کاهنده در تولید داخل، افزایش قیمت، بیثباتی در قیمتها، تاثیر در فرهنگ مصرف، تغییر ذائقهها، امکان شیوع وانتقال بیماریها و غیره، اما به رغم همه اینها و حتی اعلام بینیازی از واردات و امکان تامین از تولید داخل محصولات پرتقال از کشورهای چین، مصر و ترکیه، سیب از ایتالیا و فرانسه و نارنگی از پاکستان به کشور سرازیر شد.

*روزانه ۶ تن پرتقال وارداتی را گاوهای ورامین می‌خورند

جدا از قیمت ۴ برابری این محصولات نسبت به تولید داخل گزارشاتی وجود دارد که هر سه روز یکبار یک کامیون ۲۰ تنی از این محصولات وارداتی به گاوداری‌های منطقه ورامین منتقل می شود.

به هر حال همه این محصولات با ارز مملکت و بیت‌المال وارد شده که همه مردم در آن حق دارند و در صورتی که به هر دلیلی از این ارز کشور خوب پاسداری نشود تک تک ما مسئول هستیم.

سید احمدمیر جلیلی عضو اتحادیه ملی محصولات کشاورزی به خبرنگار فارس گفت: از چند روز پیش میوه‌های وارداتی از نوع پرتقال که فاسد شده‌اند به گاوداری‌های شرکت " اتکا " پیشوای ورامین منتقل می‌شوند.

وی افزود: این پرتقال‌ها بیشتر از سوریه هستند اما با کامیون‌های ترکیه وارد کشور می‌شود، بعد از مدت کوتاهی انبار، این میوه‌ها فاسد می‌شوند و وارد کننده مجبور است به گاوداری‌ها بدهد.

*کشورهای وارد کننده در فساد میو‌ها مقصرند

به گفته میر جلیلی دلیل اصلی فساد مربوط به کشور مبدا است که یا آفت داشته است و یا بخشی از زمان انبار در همان کشور سپری شده و بعد از ورود به کشور ما مهلت انبارداری تمام شده است.

*یک راننده: پرتقال خراب، به هر دامداری می‌توانم بیاورم

خبرنگار فارس با یکی از راننده‌هایی که مسئول انتقال میوه‌های فاسد به دامداری‌ها است مصاحبه‌ای انجام داد،

اصغر بیجانی راننده کامیون گفت: هرسه روز یکبار یک کامیون بین ۱۶ الی ۲۰ تن به دامداری‌های منطقه ورامین خالی می‌کنم.

*خسارت مرکبات فاسد وارداتی؟

وی ادامه داد: اگر کسی برای دامداری خود بخواهد می‌تواند با سردخانه " م " صحبت کند و بعد از عقد قرداد من آماده‌ام به هر دامداری که شما بخواهید انتقال دهم.

به هر حال قبل از هر چیز دلیل واردات میوه و آن هم میوههایی که به شیرینی کام مردم سر از آخور گاوها درآورده است باید از سوی مسئولان پیگیری شود شاید درنگاه اول تنها ضرر و زیان خسارت ریالی و یا دلاری آن متصورمیشود اما پس پرده خسارتهای جبران ناپذیری بر پیکره تولید و اقتصاد کشور وارد میکند که دقت و توجه مسئولان را میطلبد.