به گزارش افکارنیوز، موسی سوری در گفتگو با مهر با استقبال از پیشنهاد اخیر گمرک مبنی بر استقرار گمرگ اختصاصی صنعت نفت، گفت: ایجاد این گمرک اختصاصی یکی از طرحهای اولویت دار و ئضروری برای توسعه طرحهای اولویت دار صنعت نفت به ویژه در طرح توسعه میادین مشترک نفت و گاز کشور است.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اعلام اینکه در حال حاضر در مناطق ویژه اقتصادی همچون عسلویه یکسری معافیت های گمرکی وجود دارد، تصریح کرد: اما تعدد وجود گمرکات تاخیرهای زیادی را در طرح توسعه فازهای مختلف میدان مشترک پارس جنوبی و ورود تجهیزات ایجاد کرده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در حال حاضر ۵۲ گمرک اصلی و فرعی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس وجود دارد، تاکید کرد: به عبارت دیگر در شرایط فعلی به ازای فعالیت هر فاز جدید پارس جنوبی یک گمرک ایجاد شده که این موضع مشکلات زیادی را به وجود آورده است.

وی پشت سر گذاشتن فرآیند گمرکی و ترخیص برخی از کالاهای استراتژیک را وقت گیر و هزینه بر عنوان کرد و افزود: با پیشنهاد اخیر وزارت اقتصاد باید تمامی گمرکات عسلویه جمع آوری و فعالیتهای گمرکی در سه دروازه اصلی تجمیع شود.

به گفته مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس تمرکز و تجمیع دروازه های گمرکی در سه دروازه ورودی منجر به تسریع در طرح توسعه فازهای مختلف پارس جنوبی می شود.

عباس معمارنژاد رئیس کل گمرک ایران اخیرا در گفتگو با مهر درباره تشکیل گمرک اختصاصی نفت، گفته است: توافق‌هایی برای کالاهای مورد نیاز صنعت نفت به منظور ورود آنها به کشور میان گمرک و نفتی‌ها صورت گرفته است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تشکیل گمرک اختصاصی برای نفتیها را در راستای قانون جدید امور گمرکی عنوان کرد و افزود: در قانون جدید گمرک تشکیل گمرک برای صنعت نفت دیده شده است.