به گزارش افکارنیوز، هدايت اصغري در گفتوگو با ايسنا، گفت: در حاليكه قيمت تمام شده هر كيلو تخممرغ از سوي وزارت جهاد كشاورزي دو هزار و ۶۰۰ تومان اعلام شده است، به دليل افزايش توليد و نبود كشش در بازار مصرف اين محصول كيلويي هزار و ۳۵۰ تومان درب مرغداري از توليدكننده خريداري ميشود.

وی با اشاره به زیان هزار و ۵۵۰ تومانی تولید‌کننده در هر کیلو تخم‌مرغ، تصریح کرد: در سال ۸۹ در پی بیماری آنفلوآنزای پرندگان، تعداد زیادی از گله‌های مرغ تخم‌گذار حذف و باعثکاهش تخم‌مرغ و افزایش قیمت این محصول در سال گذشته شد که با تشویق مسوولان امر برای افزایش تولید تخم‌مرغ، از سال گذشته ۴۰ درصد بر میزان جوجه‌ریزی مرغ تخم‌گذار افزوده شد که به همین نسبت امسال افزایش تولید خواهیم داشت.

به گفته‌ مدیرعامل اتحادیه مرغ میهن در ماه جاری ۷۷ هزار تن تخم‌مرغ تولید شده است که نیاز جامعه ۶۰ هزار تن بوده و هم‌اکنون ۱۷ هزار تن تخم‌مرغ مازاد در انبار‌ها موجود است.

اصغری تصریح کرد: امسال حدود ۹۰۰ هزار تن تخم‌مرغ تولید می‌شود که میزان سرانه مصرف ۷۵۰ هزار تن است و ۱۵۰ هزار تن مازاد تولید داریم.

وی گفت: ۵۰ هزار تن از میزان مازاد تولید برای افزایش مصرف سرانه ذخیره‌سازی و تنظیم بازار باید در نظر گرفته شود و حداقل ۱۰۰ هزار تن تخم‌مرغ مازاد مصرف داخل است که باید صادر شود.

با توجه به اينكه هر شانه تخممرغ درب مرغداري دو هزار و ۷۰۰ تومان فروخته ميشود، با احتساب هزينه حمل و توزيع نهايتا بايد شانهاي چهارهزار و ۵۰۰ تومان به دست مصرفكننده برسد اما اين محصول در بازار مصرف شانهاي شش هزار تومان عرضه ميشود كه نشانگر وجود خلا چشمگير بين توليد تا مصرف است؛ خلايي كه سالهاست وجود دارد و با به كارگيري سياستهاي مختلف از سوي بخش خصوصي، وزارت جهاد كشاورزي، وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنان واسطهها يكي از زنجيرههاي مهم افزايش قيمت تخممرغ محسوب ميشوند كه زيان توليدكننده و مصرفكننده را رقم ميزنند...