پشت پرده گران شدن خودرو، موبایل و مسکن/ کالاها همچنان گران می شود؟

قیمت خودرو و قیمت موبایل این روزها در بازار سر به فلک کشده و حتی خودرو های بی کیفیت داخلی مانند پراید به نزدیکی 80 میلیون تومان رسیده است.

اخبار اقتصادی- از سوی دیگر موبایل نیز روز به روز گران تر می شود و پس از آنکه اپلیکیشن شاد برای دانش آموزان طراحی شد و هر خانواده ای برای استفاده از ان باید موبایل هوشمند داشته باشد، ناگهان تقاضا برای خرید موبایل در بازار افزایش داشت که کارشناسان معتقدند که یکی از علت های گران شدن موبایل نیز همین موضوع می باشد.

افزایش قیمت خودرو

به گزارش افکارنیوز، از سوی دیگر کارشناسان اقتصادی معتقدند پایین آمدن سود بانکی سپرده های یکساله اگر مسیر صحیحی برای آن در نظر گرفته نشده باشد باعث ورود نقدینگی به بازار سکه و طلا و خودرو می شود. زیرا مردم قدرت خرید مسکن ندارند که بازار مسکن رونق بگیرد به همین دلیل و برای سود زودهنگان به بازار خودرو و طلا ورود می کنند و همین موضوع باعث گرانی می شود.

چرا خودرو و موبایل گران شده است؟

از سوی دیگر عده ای با باندبازی های مختلف در فضای مجازی به دنبال گران کردن کالاهایی مانند خودرو و موبایل هستند و اخبار کذب و نا درست را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند تا بتوانند با سودجویی  آب را گل آلود کرده و ماهی بگیرند.

در اینجا باید دقت داشت که وظیفه دستگاههای نظارتی این است با رصد دقیق اجازه ندهند در این ایام کرونا برخی ها با سوء استفاده از این شرایط کشور به دنبال سودجویی و پر کردن جیب خود باشند و باعث گرانی کالاها در بازار شوند.

سیدناصر موسوی لارگانی به انتشار گسترده قیمت کاذب مسکن و خودرو در فضای مجازی واکنش نشان داد و گفت: اگرچه مدتی از انتشار اخبار کذب در فضای مجازی جلوگیری شد اما این روزها دلالان از شرایط بحرانی جامعه به دلیل شیوع کرونا، سوءاستفاده کرده و با تمرکز بر روی قیمت‌سازی کاذب، می‌خواهند مانع ریزش قیمت به صورت گسترده شوند.  

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه بنگاه‌های معاملاتی نیز براساس این شایعات اقدام به خرید و فروش می‌کنند، ادامه داد: مسکن باید براساس موقعیت مکانی و توسط گروهی مورد وثوق و کارشناس قیمت‌گذاری شود.

وی با بیان اینکه تا کی باید قیمت خودروی مانند پراید -که بسیار بی‌کیفیت است- و تعداد کشته‌های جاده‌ای آن سر به فلک زده، بالا رود؟!، افزود: وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید؛ قیمت فروش خوردو از کارخانه 5 درصد، زیر قیمت بازار آزاد است اما سقفی که بازار آزاد قرار است در آن آرام بگیرد کجاست؟!، درواقع همین صحبت وزیر، بازار کاذب ایجاد می‌کند، بنابراین سازمان تعزیرات و سازمان حمایت از مصرف‌کننده باید به این مهم ورود کند.

سازمان حمایت از مصرف کننده چه نقشی دارد؟

موسوی لارگانی بیان کرد: سازمان حمایت از مصرف‌کننده تشکیل شد تا کمکی به مردم باشد نه آنکه نان خور اضافه به بدنه دولت اضافه شود لذا قوه قضاییه باید به این کم‌کاری‌ها ورود کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: بالاخره باید جلوی این سوءاستفاده‌ها گرفته شود مگر چه تحولی در صنعت ساختمانی ایجاد شده که باید قیمت مسکن طی چند ماه چند برابر شود.

به نظر می رسد اگر با کم کاری های دستگاههای ذیربط برخورد شده و سوء استفاده کنندگان نیز با برخورد قضایی روبرو شوند و دولت برنامه اقتصادی صحیحی برای نقدینگی در جامعه داشته باشد کالاهای مصرفی مانند خودرو و موبایل و ممسکن نباید در سال 99 افزایش قیمت پیدا کند.