حباب منفی در بازار طلا

سرویس اقتصادی افکار نیوز - بعد از سال ۱۹۸۰ روند کاهشی این بازار آغاز شد و رکورد یک هزار دلار برای طلا باقی ماند تا جایی که در سال ۲۰۰۱ قیمت هر اونس طلا کمتر از ۲۷۰ دلار شد و هزینه تولید طلا با قیمت فروش آن برابری می کرد.

دلیل اصلی پایین بودن قیمت طلا بی توجهی دولت ها به طلا بود زیرا بانک های مرکزی دیگر نیازی به ذخیره طلا احساس نمی کردند.

اما پس از سال ۲۰۰۱ میلادی به دلیل آغاز بحران در منطقه دلار و یورو روند قیمت تغییر کرد و تا حدودی قیمت طلا صعودی شد به گونه ای که در سال ۲۰۱۱ شاهد رکورد یک هزار و ۹۲۱ دلار برای آن بودیم.
البته باید توجه کنیم که آنگونه که سیر تورم و قیمت سایر کالاها در طول این سالها افزایش داشته است قیمت طلا رشد چندانی نداشته و هنوز نسبت به نرخ واقعی قیمت طلا فاصله دارد.


تلاش دولت اوباما برای عدم تزریق بسته پولی دوم

در سال گذشته میلادی وضعیت بحران اقتصادی در آمریکا و اروپا شکل تازه ای به خود گرفت و برای اولین بار رتبه اعتباری آمریکا کاهش یافت. این موضوع سبب شد تا اقتصاد آمریکا دیگر نتواند پشتوانه خوبی برای سرمایه ها و به خصوص برای دلار باشد و ارزش دلار روند نزولی درپیش گرفت.

در مردادماه سال ۹۰ بود که قیمت هر اونس طلا به یک هزار و ۹۲۱ دلار رسید. رشد سریع طلا و افت ارزش دلار دولت اوباما را مجبور کرد تا تزریق اولین بسته پولی را به اقتصاد این کشور بپذیرد. اکنون پس از گذشت شش ماه از تزریق بسته پولی ارزش هر اونس طلا به حدود یک هزار و ۶۶۰ دلار رسیده است اما طوفان دیگری در راه است.

دولت اوباما بر اساس برنامه های اعلام شده از سوی سنای آمریکا باید در اواخر تابستان امسال بسته دوم پولی را به اقتصاد این کشور تزریق کند. این موضوع نگرانی از کاهش ارزش پول را به جایی رسانده است که کارشناسان بین المللی به خصوص کارشناسان کیتکو را بر آن داشته تا نرخ ۲ هزار دلار برای هر اونس طلا را در پاییز امسال پیش بینی کنند.


کاهش ارزش طلا در برابر دلار به دلیل ضعف یورو

البته در چند ماه اخیر به دلیل کاهش شدید ارزش یورو، دلار تا حدودی قدرت گرفته است و به همین دلیل قیمت طلا از مرز یک هزار و ۷۰۰ دلار فراتر نرفته است. این موضوع تا زمانی که وضعیت اقتصاد آمریکا در ثبات باشد ادامه خواهد داشت اما درصورت ایجاد کوچکترین بحران در اقتصاد آمریکا جهش قیمت طلا یکباره و صعودی خواهد بود.
بحران در منطقه یورو بهبود نیافته است و کارشناسان بین الملل از جمله محمود گنابادی معتقد است رکورد بعدی قیمت طلا به دلیل تشدید بحران در اروپا و آمریکا خواهد بود.

چین و نقش آفرینی در بازار طلا

چین در طول سالهای گذشته نقش اساسی در بازار طلا داشته و به طور میانگین در ۴ سال گذشته سالانه ۲۵ درصد کل تولیدات طلای جهان را خریداری می کند.
هدف چین از اجرای این برنامه، افزایش ذخایر واقعی برای ایجاد پشتوانه قوی برای یوان است زیرا آنگونه که نخشت وزیر این کشور اعلام کرده است تا سال ۲۰۱۴ یوان به عنوان یک واحد پول جهانی در کنار دلار و یورو فعالیت رسمی خود را آغاز خواهد کرد. برای این منظور لازم است تا یوان پشتوانه قوی داشته باشد و طلا بهترین پشتوانه پولی محسوب می شود.


وضعیت هند و افزایش تقا ضا

پاین اعتصاب ها طلا فروشان در هند و آغاز فصل ازدواج در این کشور میزان تقاضای طلا را در هند به شدت افزایش می دهد به همین دلیل کارشناسان انتظار دارند روند افت قیمت طلا متوقف شود.
هند در سال ۲۰۱۱ بیش از ۸۰۰ تن سفارش طلا داده بود که پس از چین دومین وارد کننده طلا در این سال محسوب می شد؛ این در حالی است که همین میزان تقاضا برای سال ۲۰۱۲ نیز از سوی هند مطرح شده است.


مدیریت اقتصاد به سبک بانک مرکزی

تصمصات بانک مرکزی در یکسال گذشته نقش حیاتی در قیمت طلا و سکه داخلی داشته و نوسانهای فراوانی در بازار ایجاد کرده است.
این بار نیز بانک مرکزی با پیش فروش سکه سعی در کنترل نرخ ها دارد که نتیجه آن یک چیز است و آن کاهش قیمت سکه در اردیبهشت و جهش قیمت در اواخر خرداد و آوایل تیر ماه است.

البته باید توجه داشت که جهش قیمت سکه به رفتار مردم در زمان تحویل سکه نیز بستگی دارد. در صورتی که سکه های تحویل شده وارد بازار نشود در همان هفته اول روند صعودی برای قیمت سکه آغاز می شود. حال اینکه بر اساس گزارشات بانک مرکزی بیشتر سکه با تقاضای بالای ۱۰۰ سکه عرضه شده اند که نشان می دهد افراد با هدف کسب سود و سرمایه گذاری سکه خریده اند، بنابراین عرضه ها در بازار نباید شوک سنگین ایجاد کند.


حباب منفی در بازار طلا / افزایش قاچاق طلا به دنبال کاهش قیمت سکه

در حال حاضر در بازار ایران وضعیت طلا به دلیل عرضه سکه های پیش فروش در شرایط حباب منفی قرار گرفته است. عرضه ۴ میلیون سکه از سوی بانک مرکزی به بازار باعثمی شود تا شوک قیمتی سنگینی بر بازار حاکم شود که نتیجه آن ایجاد حباب منفی در بازار و افزایش قاچاق طلا به خارج از کشور است.

در حال حاضر قیمت هر عدد سکه طلا با احتساب دلار یک هزا رو ۲۲۶ تومانی ۵۸۰ هزار تومان و با دلار یک هزار و ۹۰۰ تومانی حدود ۸۲۰ هزار تومان است. این در حالی است که سکه های پیش فروش شده با قیمت ۵۷۰ هزار تومان(با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) معامله شده اند.
به عبار دیگر طلای موجود در این سکه ها ارزش بیشتری نسبت به خود سکه داشته و در صورت ایجاد حباب منفی در بازار، این سکه ها به شمش بدل می شوند.

قیمت ارز همچنان بیش از ۱۸۸۰ تومان

پیش بینی ها از قیمت ارز در ماه های آتی کمتر از یک هزا رو ۸۸۰ تومان نیست و افت قیمت موقتی خواهد بود. در حال حاضر بازار قیمت دلار یک هزار و ۹۰۰ تومان را به عنوان یک نرخ منطقی پذیرفته است. اما مشکل اصلی اینجاست که با دلار یک هزار و ۹۰۰ تومان واردات زمین گیر شده است.

موضوع گفتمان ایران با ۵+۱ نیز این روزها عاملی برای تثبیت قیمت دلار در بالاترین رقم شده است. درصورتی که ایران با این گروه به توافق برسد مبادلات تجرای رونق گرفته و قیمت ارز روند نزولی در پیش می گیرد اما در غیر اینصورت باید یک هزار و ۸۸۰ تومان را به عنوان حداقل قیمت برای دلار پذیرفت.