سیل نقدینگی امسال کدام بازار را ویران می کند؟
سرویس اقتصادی افکار نیوز -

بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی ایران میزان نقدینگی کشور از مرز ۳۵۰ هزار میلیارد تومان عبور کرده است. سال گذشته نقدینگی به بازارهایی همچون طلا و ارز سر زد و این بازارها را تا حد ناباورانه رشد داد اما امسال وضعیت به گونه دیگری است.

به گزارش افکار نیوز، مذاکرات ایران و ۵ + ۱ نتیجه بخش بود و سرانجام حقوق هسته ای ایران به رسمیت شناخته شد. انتشار این خبر کافی بود تا بازار ارز ایران به یکباره سقوط آزاد کند. قیمت هر دلار روز شنبه(۲۶ فروردین ۹۱) برابر با یک هزار و ۸۷۰ تومان بود و در کمتر از ۴۸ ساعت عدد یک هزار و ۶۵۰ تومان را تجربه کرد.

به عبارت دیگر رونق از بازار ارز رخت بر بست. بازار طلا نیز به دلیل عرضه ۴ میلیون ۱۰۰ هزار سکه در بازار از ۲۹ فروردین به کما رفته و قیمت آن به صورت لحظه ای کاهش می یابد.

در این شرایط بازار طلا و ارز دیگر جایی برای ماندن نقدینگی نیست و این موضوع اگر چه خوب ولی نگران کننده است چرا که نقدینگی موجود بدون شک باید در یک بازار حضور یابد و در هر بازاری که نقدینگی نفوذ کند رشد قیمت آن اجتناب ناپذیر است.

در ایران معمولا چند بازار قابلیت سرمایه گذاری دارد اول بازار طلا و ارز که اکنون بازدهی آن منفی بوده و کسی حاضر به سرمایه گذاری در آن نیست. بازار سرمایه نیز رشد خود را به میزان کافی انجام داده و کشش جذب این میزان نقدینگی را ندارد به خصوص اکنون که عرضه های اولیه متوقف شده و تنها سهام های موجود است که به صورت غیر واقعی با افزایش قیمت مواجه می شوند.

از آنجا که تولید در ایران سود آوری بالایی نداشته و کمتر کسی این روزها به فکر سرمایه گذاری در بخش تولید است پس نقدینگی به کدام سو حرکت می کند؟ آیا واردات بازهم افزایش خواهد یافت؟ یا اینکه قیمت خودرو روند صعودی در پیش می گیرد؟

مهمترین بازاری که این روزها در حال تشکیل حباب قیمتی است بازار مسکن است که در اولین ماه سال ۹۱ نسبت به آخرین ماه سال ۹۰(در فاصله یک ماه) با رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدی به گفته مشاورین املاک رو به رو شده است.

بازار مسکن در سال گذشته اگر چه رشد ۲۰ درصدی را تجربه کرد اما به گفته اکثر کارشناسان به خصوص شخص وزیر این بازار کمتر از نرخ تورم تغییر قیمت داشت بنابراین قیمت های مسکن در سال ۹۰ کمتر از تورم بود.

این سخن وزیر باعثشد تا مالکان که سرمایه خود را در مسابقه تورم عقب می دیدند یکباره در کمتر از یک ماه با رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدی رو به رو کنند و نتیجه آن چیزی نیست به جز آغاز حباب قیمتی در بازار مسکن.

این روزها خبرهای زیادی مبنی بر عقب نشینی انبوه سازان از ساخت و ساز در بازار وجود دارد که علت آن نیز تصمیم دولت برای ساخت مسکن در منطقه چیتگر و حکیمیه است. این خبر در صورت اجرایی شدن قیمت مسکن را در سال ۹۲ و ۹۳ کاهش خواهد داد و به همین دلیل انبوه سازان از ساخت و ساز پا پس کشیده و فعلا فعالیت نمی کنند.

بنابراین در سال جاری سیل نقدینگی سرگردان بازار مناسبی به نام مسکن را در پیش دارد که به دلیل عدم تولید مسکن می تواند حباب قیمتی تا ۴۰ درصد را تحمل کند. به خصوص که این روزها قیمت مصالح ساختمانی بر اساس گزارشات رسمی بین ۲۰ تا ۶۰ درصد رشد داشته و این انتظار را ایجاد کرده است که باید قیمت مسکن نیز به همین میزان رشد کند.

در حال حاضر بازار تهران به دلیل عدم موفقیت مسکن مهر پرند؛ با افزایش تقاضا برای خرید و رهن مسکن رو به رو شده و شاید همین عامل است که صاحبان ملک را بی رحم کرده و قیمت ها را در کمتر از یک ماه ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد داده است.

بنابراین پیش بینی می شود در سال جاری نقدینگی سرگردان راهی بازار مسکن شود و لازم است تا دولت در این راستا اقدامی اساسی انجام دهد زیرا جلوگیری از افزایش قیمت به مراتب ساده تر از کاهش قیمت ها است.