به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، موسی سوری در جریان نشست خبری در هفدهمین نمایشگاه بینالمللی نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش با بیان اینکه تولید زودهنگام فازهای ۳۵ماهه براساس قرارداد در ماه چهلم انجام میشود، گفت: فازهای ۲، ۳ و ۴ و ۵ و ۹ و ۱۰ هر یک در ماه سیام به پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی رسیدهاند و فاز ۶، ۷ و ۸ نیز در ماه پنجاه و یکم به پیشرفت ۳۰ درصدی رسیده،اما فازهای ۱۳ و ۲۲و ۲۳ و ۲۴ که توسط پیمانکاران ایرانی انجام میشود در ماه شانزدهم به ۳۰درصد پیشرفت فیزیکی رسیدند.

وی تأکید کرد: این مسئله یعنی سرعت متخصصان داخلی در اجرای فازهای پارس جنوبی دو برابر بهترین پیمانکاران بین‌المللی بوده است آن هم در حالی که در آن زمان به این شدت تحریم نداشتیم و شرکت‌های بزرگ خارجی ماهی یک درصد فازها را جلو بردند.

مدیرعامل نفت و گاز پارس اضافه کرد: ما فازهای ۳۵ ماهه را به دو بخش پیشتاز و فازهای عقب‌مانده تقسیم کردیم که فازهای عقب‌مانده در ماه‌های ۱۹ و ۲۰ به ۳۰ درصد پیشرفت رسیدند که بازهم سرعت آنها ۱.۵ برابر سرعت شرکت‌های بزرگ و بین‌المللی بوده است.

وی اظهار داشت: ‌ در حال حاضر فازهای ۲۲،۲۳ و ۲۴ و ۱۳ به ترتیب با ۴۷ و ۴۱ درصد پیشرفت گروه پیشتاز را تشکیل می‌دهند. چنانکه پالایشگاه خشکی ۲۲ تا ۲۴ از مرز ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی عبور کرده و قطعاً خرداد سال آینده جشن راه‌اندازی اولین پالایشگاه ۳۵ ماهه را خواهیم گرفت.

سوری افزود: پیمانکار فاز ۱۳ نیز متعهد به راه‌اندازی در تاریخ مقرر شده است.

مدیرعامل نفت و گاز پارس با بیان اینکه در فازهای ۳۵ ماهه پیمانکاران با چالش جدی در تأمین دکل حفاری مواجه‌اند، گفت: در بخش خشکی ساخت دکل‌ها و قطعات درون‌چاهی بومی‌سازی شده اما در بخش دریا که در انحصار خارجی‌ها بوده تحولات عظیمی رخ داده و شرکت‌های توانمندی در بخش حفاری شکل گرفته است.

وی تصریح کرد: در بخش دریا و ساخت سکوها پیمانکاران هنوز به برنامه نرسیده‌اند و به دلیل مشکلات تأمین دکل با چالش مواجه شده‌اند که تلاش می‌کنند آن را جبران کنند و امیدواریم در سال ۹۲ از چاههای آنها بهره‌ ببریم.

سوری اضافه کرد: در حال حاضر ۱۲ دکل در پارس جنوبی در حال حفاری است که ۴ دکل در فازهای جدید فعال است و انشاءالله دکل پنجم برای حفاری لایه نفتی پارس جنوبی وارد شده و خردادماه در محل حفاری مستقر می‌شود.

وی در ادامه گفت: شرکت بیمه قرار است بخشی از تجهیزات را حمل کندبخش عمده ارز را دریافت کرده و کمپرسورها نیز تولید شده است اما به دلیل تحریم ابتدا از تحویل کمپرسورها خودداری کردند اما با مذاکرات انجام شده قول مساعد دادند.

مدیرعامل نفت و گاز پارس با اشاره به راهبرد وزارت نفت در سپردن ساخت تجهیزات راهبردی به شرکت‌های داخلی گفت: در زمان متوسط ۲ ساله امکان واگذار کردن ساخت تجهیزات راهبردی مانند کمپرسور به شرکت‌های توانمند داخلی وجود دارد، چنانکه ساخت تجهیزات دوار و ثابت را نیز به بخش داخلی خواهیم سپرد.

سوری اظهار داشت: ۴۱ بسته از تجهیزات پارس جنوبی با مشارکت وزارت صنایع و شرکت کالای نفت تهران، نفت و گاز پارس و تولیدکنندگان در دستور تولید داخل قرار گرفتند که سازندگان ۷ مجموعه مشخص شده و بقیه نیز تا پایان سال مشخص خواهد شد.

وی تأکید کرد: در زمان کوتاهی نیاز پارس جنوبی را به تجهیزات خارجی قطع خواهیم کرد و حتی به صادرات خواهیم پرداخت.

سوری در ادامه گفت: سال گذشته ۱۲.۴ میلیارد دلار سرمایه جذب کردیم که ترکیبی از اوراق مشارکت ارزی و ریالی، بیع متقابل، منابع داخلی نفت و صندوق انرژی بود.

مدیرعامل نفت و گاز پارس افزود: در سال جاری با اعلام وزیر نفت بودجه پارس جنوبی مورد ارزیابی مجدد قرار گرفت و ۲۲.۸ میلیارد دلار به نفت و گاز پارس اختصاص یافت تا بتوانیم شاهد راه‌اندازی و افتتاح متوالی فازهای قدیم و جدید باشیم که ممکن است تکمیل فازهای جدید تا سال ۹۳ نیز ادامه یابد.

وی در پاسخ به پرسش فارس درباره ساخت برخی تجهیزات پارس جنوبی در خارج از کشور گفت: ظرفیت بالفعل کشور برای تولید بعضی تجهیزات وجود ندارد و به همین دلیل ما ساخت یک گوی شناور را به تأسیسات دریایی سپردیم یکی از گوی‌های قدیمی مربوط به نفت را نیز به آنها سپردیم تا برای گاز تغییر طراحی دهند و یکی از گوی‌ها را نیز برای کسب حداکثر اطمینان به خارجی‌ها سپردیم.

سوری با بیان اینکه هزینه فرصت برداشت از پارس جنوبی بسیار بالاست، گفت: ساخت همه سکوها را به شرکت‌های داخلی سپردیم اما از فازهایی که ۴ سکو دارند اجازه دادیم یک سکو را با نظارت پیمانکار خارج در کشور بسازند که در کل ۳ سکو را شامل می‌شود.

مدیرعامل نفت و گاز پارس با بیان اینکه بعضی پیمانکاران عقب بوده و برنامه تأخیر زیادی دارند، گفت: ما هم درباره این تأخیرها گزارش تهیه کردیم که به شرکت ملی نفت و ستاد وزارتی ارائه شده است.

وی افزود: وزیر نفت اجازه داده است در صورت ادامه تأخیرها بعضی کارها از پیمانکاران گرفته شود یا جایگاه آنها در کنسرسیوم تغییر کند.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال ایدرو در فاز ۱۷ و ۱۸ دچار تأخیر جدی است که بخشی از آن به مدیریت رهبر کنسرسیوم باز می‌گردد و اگر رویه آن تغییر نکند وزارت نفت درباره آن تصمیم خواهد گرفت.

سوری با بیان اینکه بلوک فاز ۱۱ مرزی است و منافع ملی اجرای سریع این فاز را می‌طلبد، گفت: قبلاً قراردادی برای به تولید رساندن پروژه در ماه شصتم که تقاضای چینی‌ها بود و ماه پنجاه و دوم که تقاضای ما بود بسته شد اما پیمانکار چینی طبق برنامه کار را پیش نبرد.

وی افزود: آقای قاسمی ابتدا به این شرکت فرصت دادند و مذاکراتی با پیمانکار در چین انجام شد اما در ماه گذشته به چینی‌ها التیماتوم و مهلت ۳۰ روزه داده شد که اگر تأخیر کنند قطعاً شرکت ملی نفت منتظر تأخیر آنها نخواهد ماند.

سوری در ادامه گفت: پیمانکاران فعلی پارس جنوبی می‌توانند امکانات و منابع خود را بعد از اجرای فاز جنوبی به فاز شمالی و گلشن و فردوسی ببرند.

وی افزود: طرف چینی از پارس شمالی عقب کشید اما دوباره ابراز تمایل کرده که باید بررسی شود. شرکت مالزیایی نیز اگر وضعیت فعلی را ادامه دهد در نیمه امسال به فسخ قرداد خواهیم رسید و مقدمات اجرا و بستن قرارداد با پیمانکاران داخلی فراهم خواهد شد.

مدیرعامل نفت و گاز پارس در پایان گفت: فازهای ۲ و ۳ که توسط پیمانکاران خارجی اجرا شد در ماه سیوششم به پیشرفت ۵۰ درصد رسید اما فازهای ۱۳، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ در ماهه ۲۴ و ۲۵ از پیشرفت ۵۰ درصدی عبور میکنند.