به گزارش افکارنیوز به نقل از روزنامه ابتکار، سكههاي پيشفروش شده با قيمت ۵۴۶ هزار تومان و دوره چهارماهه، هماكنون در بانك ملي ايران در حال تحويل است؛ به ازاي هر قطعه سكه ۲۷ هزار تومان ماليات بر ارزش افزوده نيز دريافت ميشود، بنابراين قيمت سكه براي خريدار ۵۷۳ هزار تومان تمام شدهاست.

بانک مرکزی در روش جدیدی علاوه بر ارائه اوراق بهادار و اوراق سپرده به جای سکه نقد، پیشنهاد کرده که مشتریان سکه‌های خود را به قیمت بازار به بانک ملی بفروشند و سود این اوراق ۲۴ درصد است.

این درحالی است که دیروز سکه در بازار بیش از ۷۰۰ هزار تومان قیمت داشت ولی قیمت خرید سکه در بانک ملی ۶۳۶ هزار تومان تعیین گردیده‌است. در واقع میان قیمت بازار و قیمتی که بانک مرکزی سکه‌ها را خریداری می‌کند حدود ۷۰ هزار تومان اختلاف قیمت وجود دارد.

قرار است بانک ملی قیمت خرید نقدی سکه‌ها را هر روز از بانک مرکزی دریافت کند. هم‌اکنون با مراجعه به شعب بانک ملی و ارائه‌ فیش پیش‌خرید سکه با ثبت شماره ملی، روش‌های مختلفی به مشتری پیشنهاد می‌شود که در صورت انتخاب فروش نقدی، قیمت سکه از بانک مرکزی اخذ و مبلغ معادل آن تحویل می‌شود. از سوی دیگر بانک مرکزی مشوق تازه دیگری برای ‌خرید‌اران سکه‌های پیش‌فروش شده اعلام کرد و گفت که سود ۲۴ درصدی به جای سکه، به خریداران تعلق می‌گیرد

در این میان عضو هیات مدیره بانک ملی ایران با اعلام اینکه”بانک ملی به دستور بانک مرکزی سکه‌های پیش‌فروش را با نرخ ۶۳۶ هزار تومان از پیش‌‌خریداران می‌خرد” گفت: پول سکه‌ها نقدی در محل پرداخت می‌شود. عباس کمره‌ای در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به اجرای روش‌های پیشنهادی جایگزین تحویل سکه‌های پیش‌فروش توسط بانک مرکزی، از تعیین قیمت سکه‌هایی که توسط بانک ملی از پیش‌خریداران سکه، خریداری می‌شود از سوی بانک مرکزی خبرداد و تصریح کرد: بخش اقتصادی بانک مرکزی نرخ سکه را تعیین و به بانک ملی ایران اعلام کرده‌است.

عضو هیات مدیره بانک ملی ایران با اعلام اینکه”بانک ملی سکه‌ها را به نرخ ۶۳۶ هزار تومان خریداری می‌کند” افزود: نرخ‌ها روزانه تعیین می‌شود. این نرخ برای روزهای هفته با توجه به شرایط، قیمت جهانی طلا و غیره تعیین می‌شود و عوامل مختلفی در تعیین این نرخ دخیل هستند. مدیرکل سابق ریالی و نشر بانک مرکزی افزود: مثلا ممکن است که امروز این نرخ با توجه به مولفه‌هایی که توسط بانک مرکزی در نظر می‌گیرد، تغییر کند و یا بدون تغییر باشد. وی اعلام کرد: پول سکه‌ها به صورت نقدی توسط بانک به افرادی که خواستار فروش آن به بانک هستند، پرداخت می‌شود و این پول به حساب آنها واریز نمی‌شود. این وجه نقد نیز معادل ارزش سکه و به نرخ روز خواهد بود.

عضو هیات مدیره بانک ملی ایران در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد: بخش اعتباری بانک مرکزی نرخ ۲۴ درصد برای نرخ سود گواهی سپرده را تعیین کرده‌است. وی با بیان اینکه در نظر گرفتن گواهی سپرده یک برنامه ویژه و خاص از سوی بانک مرکزی است، افزود: تعیین نرخ سود ۲۴ درصد توسط بانک مرکزی به عنوان بالاترین نرخی است که تا به حال اعمال شده‌است.
بنابراین گزارش، دولت بیش از ۲۸۰ میلیارد تومان از مالیات بر ارزش افزوده سکه‌های پیش‌فروش درآمد کسب خواهد کرد. هم‌اکنون برای تحویل هر سکه پیش‌فروش شده، پنج درصد مالیات بر ارزش افزوده دریافت می‌شود.

سکه‌های مرحله اول با قیمت ۵۴۶ هزار تومان و مرحله دوم با قیمت ۵۹۹ هزار تومان به مشتریان تحویل داده می‌شود. در چند مرحله چهارماهه، شش ماهه، هشت ماهه و ۹ ماهه بیش از ۹ میلیون و صد هزار قطعه سکه پیش‌فروش شده‌است. با محاسبه پنج درصد مالیات بر ارزش افزوده این تعداد سکه مشخص می‌شود که بیش از ۲۸۰ میلیارد تومان از این محل نصیب دولت خواهد شد. مالیات بر ارزش افزوده سکه‌های پیش‌فروش شده هنگام تحویل به مشتریان به صورت نقدی از آنها دریافت می‌شود. در بازار ارز نیز قیمت دلار در سطح ۱۸۲۰ تومان فروخته می‌شود. یک اقتصاددان با بیان اینکه نوسانات نرخ دلار در سال ۹۰ به دلیل محدودیت سبد ارزی بود، گفت: در صورتی که تعداد ارزهای مورد استفاده در مبادلات تجاری افزایش یابد، اثر تحریم ها رو به کاهش خواهد گذاشت.

به گزارش بینا، فرهاد خرمی اظهار داشت: سال ۹۰ به دلیل آنکه حجم عمده تجارت ایران بر پایه دلار بود، هر زمان که تهدیدی علیه تامین دلار در بازار ایران مطرح می‌شد قیمت آن به شدت رشد می‌کرد و این خاصیت بازارهای تک ارزی است. وی ادامه داد: حجم مبادلات ایران با ارزهای دیگر بسیار پایین است و همین موضوع سبب می‌شود که عدم خرید نفت ایران بر پایه دلار، تجارت ایران را تحت تاثیر قرار داده و قیمت کالاهای واراتی را افزایش دهد.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: ایجاد تنوع در سبد ارزی کشور یک نتیجه مهم دارد و آن اینکه، کمبود دلار در بازار با افزایش قیمت جبران نمی‌شود بلکه ارزهای دیگر جایگزین دلار در مبادلات شده و در نتیجه ثبات بر بازار حاکم می‌شود. خرمی با اشاره به کارایی ارزهایی همچون”یوان، ین و یورو” در بازارهای جهانی گفت: ارزهای بسیاری هست که می‌توان بر پایه آن مبادلات تجاری را انجام داد که هیچ یک از آنها شرایط تحریمی دلار را نداشته و نوسان قیمتی خاصی در آنها مشاهده نمی‌شود، بنابراین اعتماد به آنها بیشتر از دلار است. وی با اشاره به حجم بالای مبادلات ایران با چین گفت: ”یوان” در حال جهانی شدن است و ایران با بهره گیری از آن می‌تواند سبد ارزی خود را تغییر دهد زیرا در حال حاضر کشورهای بسیاری حاضر هستند مبادلات خود را با این ارز انجام دهند. از سوی دیگر ثبات موجود در بازار”یوان” بسیار بالا بوده و نوسان آن نسبت به ارزهای دیگر کمتر است، بنابراین بر بازار تجارت ایران کمترین تاثیر سوء را خواهد داشت. این اقتصاددان متنوع کردن سبد ارزی را عاملی برای عبور از تحریم های خارجی دانست.

حال بايد ديد اعلام نرخ سود ۲۴ درصدي براي گواهي سپرده با سررسيد ۲ ساله که سود آن هر ۳ ماه يک بار پرداخت ميشود، ميتواند جاذبه سرمايهگذاري را به جاي دريافت سکه در بين متقاضيان ايجاد کند يا خير؟