حکایت باران و دردسرهای شهروندان کرجی

چند روزی است که باران مهمان آسمان کشور شده تا با لطافتی که به هوا می بخشد آرزوی شهروندان مبنی بر داشتن هوای پاک را به واقعیت پیوند دهد اما همیشه باران یادآور خاطرات خوب و خوش نیست عبور از خیابان هایی که مملو از آب شده اند برای همه شهروندان پیاده دردسرهایی دارد باریدن پنج‌دقیقه‌ای باران در کرج به خصوص مرکز شهر، شهروندان و همچنین خیابان‌ها را چنان غافلگیر می‌کند که در چشم بر هم زدنی شهر تبدیل به استخر می‌شود.

بر اساس مشاهدات ، بارش باران از صبح امروز (پنجشنبه) با شدت هر چه تمام تر در کرج آغاز و در برخی مناطق به‌ویژه بلوار ماهان، عظیمیه، میدان طالقانی، میدان آزادگان، چهارراه طالقانی، میدان سپاه، شده و خیابان شریعتی باعث آب‌گرفتگی معابر عمومی شده به طوری که عبور از خیابان را برای شهروندان مشکل کرده است.

در هر خیابان از شهر معرکه‌ای جالب به راه است در میان سردرگمی شهروندان به‌ویژه بانوان برای عبور از خیابان های آب‌گرفته هر کسی به هر طریقی که شده کمک می کند اما در این میان برخی از رانندگان با کمی شیطنت چنان از خیابان عبور می کنند که آب جمع شده چندین متر به این طرف و آن طرف پخش می شود حال تصور کنید شهروندی در کنار خیابان باشد از سر تا پا غرق آب شده و دستش هم به جای بند نیست.

بارش باران، ایجاد ترافیک سنگین و آب‌گرفتگی معابر در کرج حکایت امروز و دیروز نیست، حکایتی است که رنگ سال ها به خود دیده و به رغم تلاش نیروهای مسئول روی دیگری از بی‌تدبیری مسئولان و مدیریت شهری این کلان‌شهر را نشان می دهد بسیار شنیده ایم که مدیریت آب های سطحی در حال انجام است ولی انجام این مهم گویا در هیاهوی پروژه های عمرانی گم شده است.

تشدید بارندگی‌های از شب گذشته تا کنون باعث شده است که بسیاری از شهروندان از وجود چنین وضعیتی در شهر لب به شکایت باز کنند نگاهی به پیام های رد و بدل شده در فضای مجازی حکایت از همین شکایت ها دارد.

معضل آبگرفتگی معابر در کرج آذرماه سال گذشته برای لحظاتی وقت شورای شهر را از آن خود کرد تا اعضای پارلمان شهری به شهردار تذکر دهند تا بلکه برای این معضل فکری اساسی کند.

اعضای شورای شهر کرج توجه ویژه‌ به جمع آوری آب های سطحی مناطق مرکزی شهر در بودجه سال جاری را خواستار شده اند حال به این خواسته چه وقت جامه عمل پوشانده می شود بر کسی معاوم نیست.

در ادامه ذکر این نکته مهم ضروری به نظر می رسد؛ در مواقع بحران، تجهیزات موجود برای شهر یک و نیم میلیون نفری کرج کافی نیست و در صورت بروز بحران این امکانات تنها پاسخگوی ۳۰۰ هزار نفر خواهد بود این خبر را حسن مدیر روستا، معاون خدمات شهری شهرداری کرج سال گذشته  اعلام کرده است و پیش‌تر نیز در گفتگو با رسانه‌ها از حفر ۵۰۰ چاه جذبی در شهر خبر داده بود تا در مواقع بارش‌های باران از جمع شدن آب سطحی در خیابان‌ها جلوگیری شود ولی گویا این تعداد چاه جذبی کافی نبوده است.

متاسفانه معضل تلخ غیراستاندارد بودن برخی معابر و خیابان‌ها از سوی مدیریت شهری و شهرداری کرج با بی‌تفاوتی همراه است و استمرار بارش‌ها باعث آب‌گرفتگی خیابان‌ها می‌شود و طرح ساماندهی آب‌های سطحی نیز در هاله ای از ابهام مانده به طوری که کمترین میزان بارش‌ باران شهروندان کرجی را با مشکلات متعددی مواجه می‌کند.