تخلیه آب سدکرج انجام شد

بهزاد پارسا در شورای هماهنگی مدیریت بحران استان البرز که عصر سه شنبه در استانداری البرز برگزار شد، با اشاره به لزوم ایجاد سامانه یکپارچه جمع آوری آب های سطحی شهر، اظهار کرد: روز گذشته اولین کنفرانس ملی احیای رودخانه های کشور برگزار شد که در آن عنوان شد از این پس رویه گذشته در ساخت کانل ها دنبال نمی شود و مبحث احیا مورد توجه قرار می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه در سال جاری ۴۱۲ میلی متر بارش در استان به ثبت رسیده است، میانگین بارش در سال های نرمال را ۴۱۱ میلی متر اعلام کرد و گفت: این در حالی است که میانگین بارش در کشور ۲۲۰ میلی متر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز با اشاره به اینکه در حال حاضر ۹۲ درصد از سد کرج و ۸۲ درصد از سد طالقان پر شده است، به پیش بینی وقوع سیل در استان اشاره کرد و گفت: از شب گذشته تخلیه آب سد در حال انجام و ۵۶ تا ۶۰ مترمکعب آب بر ثانیه در حال عبور از دریچه های سد کرج است.

اختصاص ۲۴۰ میلیون تومان برای لایروبی رودخانه ها

وی با تاکید بر اینکه هماهنگی لازم با مدیریت بحران و آب منطقه ای استان تهران برای اجرای مانور انجام شده است، گفت: این مانور روز چهارشنبه برگزار می شود بر این اساس دریچه های سد کرج بیشتر باز می شوند تا در جریان چگونگی میزان آب و کنترل آب در پایین دست سد قرار بگیریم.

پارسا به اقداماتی که طی دو ماه گذشته توسط شرکت آب منطقه ای استان انجام شده است اشاره کرد و گفت: ۲۴۰ میلیون تومان برای لایروبی رودخانه ها در نظر گرفته شد که در این راستا قراردادی ۴۰۰ میلیون تومانی منعقد شد اما تنها ۷۰ میلیون تومان از آن تخصیص یافت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود طول رودخانه های استان را ۸۸۹ کیلومتر اعلام کرد و گفت: شش میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برای مطالعه و اجرای سامانه شرح خدمات سامانه هشدار سیل لازم است که در ابتدای امر تخصیص ۷۰۰ میلیون تومان برای بحث مطالعه آن در اولویت قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز ادامه داد: طی دو ماه گذشته یکهزار و ۷۵۰ متر طول رودخانه و گلوگاه هایی بود که شناسایی شد که از این میزان ۲۶ هزار و ۵۰۰ متر مکعب رسوبات برداشت شده است.

شناسایی ۳۱ نقطه حادثه خیز در طول رودخانه های البرز

وی با اشاره به اینکه ۳۱ نقطه حادثه خیز در ۲۰۰ کیلومتر از طول رودخانه های البرز شناسایی شده است، گفت: در صورت وجود اعتبار لایروبی و شناسایی و رفع مشکلات نقاط حادثه خیز در تمامی طول رودخانه ها انجام می شود.

پارسا با بیان اینکه از پهپاد برای پایش هوایی در استان استفاده شد که در شناسایی متصرفین بستر و حریم رودخانه بسیار مفید بود، خاطرنشان کرد: بر این اساس مکان هایی که در معرض خطر سیل و آسیب هستند مشخص می شوند.

وی تاکید کرد: حجم تعرضات در حوزه رودخانه کرج بسیار بالا است که به ۴۰ تا ۵۰ سال گذشته بازمی گردد و با توجه به پیش بینی هواشناسی در صورتی که امشب شاهد وقوع سیل باشیم، بسیاری از این مکان ها زیر آب می روند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز از نشانه گذاری در ۱۸۰ کیلومتر از رودخانه های استان البرز خبر داد و گفت: به سبب محدودیت مالی برای سال جاری، انجام ۶۰ کیلومتر از مسیر در دستور کار قرار گرفته است.

آزادسازی ۱۸۴ مورد تصرفات حاشیه روذخانه های البرز

وی با اشاره به آزادسازی ۱۸۴ مورد تصرفات تا پایان سال ۹۴،تصریح کرد: در سال جاری با هماهنگی دادستانی برخورد محکم و قاطع تری با متصرفین انجام می شود.

پارسا تبدیل بستر طبیعی رودخانه به کانلی صلب به عرض متوسط ۱۵ متر و ارتفاع حداقل شش متر را که توسط شهرداری کرج انجام شده غیر استاندارد و نامناسب دانست و اظهار کرد: این امر حذف چشم انداز طبیعی رودخانه و به نوعی به معنای نابودی و مرگ آن است و همچنین حذف سیلاب دشت باعث انتقال و آب گرفتگی مناطق شهری می شود.

وی در پایان پس زدن سیلاب در اثر کوچک شدن مقطع و پر شدن تدریجی کانال در اثر رسوبات وارده و کوچک شدن مقطع را از دیگر عواقب این کانال ذکر کزد و گفت: عدم امکان نگهداری آبراهه، محرومیت مردم از امکان دسترسی مستقیم به جریان رودخانه و عدم تغذیه سفره آب های زیر زمینی را از دیگر مشکلات این کانال عنوان کرد و رسیدگی به این موضوع را از شهرداری و سایر ارگان های مربوطه درخواست کرد.