رتبه اول فقر تخت بیمارستانی در کشور به البرز رسید

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز در جلسه شورای اداری شهرستان کرج که ظهر روز گذشته (چهارشنبه) در سالن جلسات شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی استان البرز برگزار شد گفت: استان البرز محروم ترین استان کشور به لحاظ تخت بیمارستانی است، برای هر هزار نفر جمعیت ۴ دهم تخت بیمارستانی داریم و متوسط کشوری به ازای هر هزار نفر ۱/۷دهم تخت بیمارستانی است و به نوعی ما از متوسط کشوری نیز عقب تر هستیم. پیش بینی ما برای این برنامه ۲/۵ تخت برای هر هزار نفر بوده و این آمار در برخی کشورها مثل کره به ۱۳٫۵ تخت برای هر هزار نفر می رسد و این نشان ی دهد جایگاه ما بسیار پایین است.

حمید درفشی: جمعیت البرز قریب به ۳ میلیون نفر، ۴ هزار تخت بیمارستانی نیاز دارد، در مراجعه با بیمارستانها مشخص می شود بخش های عمده ای که باید ارائه خدمات درمانی دهند با کاهش تخت مواجه هستند، در البرز هزار و ۲۷۰ متخصص و فوق تخصص، ۲ هزار و ۳۰۰ پزشک عمومی و هزار دندانپزشک فعالیت می کنند و ما به لحاظ نرم افزاری و نیروی تخصصی ارائه خدمات درمانی چیزی کم ندارم، ۳۶۰ داروخانه، ۱۵۷ آزمایشگاه، ۱۰۰ رادیولوژی، ۷۴۶ مطب پزشکی تخصصی و قریب به ۸۶۰ مطب دندانپزشکی در استان ما خدمات می دهند.

درفشی تصریح کرد: در بیمارستان دولتی طرح تحول سلامت تمامی هزینه ها را می دهد و ۶ درصد از تعرفه دولتی را بیمار پرداخت می کند و اگر این فرد به بیمارستان خصوصی مراجعه کند ممکن است برای یک اقدام پزشکی ۱۷ میلیون تومان پرداخت کند. شخصی که عمل آب مروارید چشم انجام می دهد در بیمارستان خصوصی ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان باید پرداخت کند اما در بخش دولتی با بیمه با ۱۲۰ هزار تومان عملش انجام می شود. توان عمده جمعیت ما پرداخت در بخش خصوصی نیست، اگر فضای درمانی نداشته باشیم ارائه خدمات برای ما غیر ممکن خواهد بود. 

وی همچنین گفت: ۷۰ درصد بیماران استان البرز برای ارائه خدمات به بیمارستان تهران مراجعه می کنند چرا که بخش هایی همچون سرطان، مسمومین، سوختگی، روانپزشکی، گوش و حلق و بینی و … نداریم و ارائه خدمات در بخش دولتی در این قسمت ها ناقص بوده که همجواری البرز با تهران منشا بسیاری از مشکلات است و بهترین راه ایجاد فضای درمانی است. در حال حاضر هزار و ۲۰۰ تخت بیمارستانی را به مدت یکسال در دست اقدام داریم، بیمارستان ۱۵۶ تخت خوابی کوثر، بیمار پذیرش کرده و می تواند جمعیت کمال شهر و حصارک را پوشش دهد، ۴ اتاق عمل در آن ساخته شده و بالای ۱۵۰ تخت بستری ارائه شده و به عنوان یک مرکز خدمات و زمینه ای برای پوشش بیماران سرطانی می باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز افزود: در بخش های قلب، داخلی، مغز و اعصاب در بیمارستان رجایی با مشکل مواجه بودیم، بیمار قلبی ما ۸ روی صندلی می نشست، که صرفا تخت و یا زمین برای خوابیدن پیدا کند. بیمارستان ۱۶۰ تخت خوابی رجایی راه اندازی شده و کنار بیمارستان اورژانس ۱۵ تخت خوابی برای مصدومین در حال احداث بوده و مشکل حاد قلب، اعصاب و روان و عفونی در این بیمارستان حل شده است. بیمارستان مدنی چون فشار بسیار زیادی از روی ترفیک و … در استان داریم فعالیت بالایی داشت که امروز یک بخش چشم پزشکی با دو اتاق عمل، ۱۰ تخت بستری و یک درمانگاه بزرگ انجا ساخته شد.

وی اظهار داشت: ۵۸ تخت ICU در این بیمارستان راه اندازی شده که هر تخت آن هزینه ای برابر ۶۰۰ میلیون تومان دارد که منابع آن از وزارت بهداشت گرفته شد و امروز هیچ بیمار البرزی برای iCU به تهران اعزام نمی شود. البته آزمایشگاه این بیمارستان بازسازی شده ۱۱۰ تخت بستری و ۱۰ اتاق عمل احداث شده و مجموعه ای موفق ایجاد شده است. در همه بیمارستان های ما پزشکان متخصص ۲۴ ساعت داریم و هر لحظه از شبانه روز به این بیمارستان مراجعه کنید ۶ تخصص و فوق تخصص باید حضور داشته باشن و امروز در راستای طرح تحول پزشک مقیم و موجود در بیمارستان فعالیت می کند.

درفشی خاطر نشان داشت: در بیمارستان کمالی ماهانه هزار و ۶۰۰ زایمان و سزارین در ماه انجام می شود که این آمار به ۱۵ هزار در سال می رسد و بزرگترین بیمارستان زایمان در کشور است، که ساختمان اصلی آن مرتبط با ۶۰ سال پیش و فرسوده بوده در اتاقی که باید دو تخت باشد ۸ تخت گذاشته شده و تجهیزات امروز این بیمارستان قیمتی سه برابر ساختمان آن است و امروز برای هر خانم یک اتاق اختصاصی قرار داده شده تا همسر وی کنارش باشد و اقدامات اخیر ۲۲۰ تخت در این بیمارستان اضافه می کند و برنامه دانشگاه این است که این مکان به یک بیمارستان جامعه زنان است، تا رشته های مرتبط به بانوان اعم از جراحی، مامایی و … فعال شود پرسنل آن خانم باشدکه نخستین بیمارستان در کشور به این شیوه بوده و جز اعتقادات شرعی ماست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز در خاتمه خاطر نشان داشت: در بیمارستان باهنر اطفال پوشش داده می شود که دارای ۱۰ اتاق عمل است، بیمارستان امام حسین (ع) در محمدشهر با توجه به نیازی که این منطقه به بیمارستان دارد و بیماران روانپزشکی که هیچ مکانی در استان ندارند، بستری شوند نیمه اول سال ۹۵ به اتمام خواهد رسید. بیمارستان سیدالشهدا بعد از ۱۸ سال زمین آن واگذار شد و ۱۵ روز آینده تجهیز کارگاه می شود به عرصه خدمات درمانی البرز افزوده خواهد شد. تفاهم نامه یک بیمارستان ۵۰۰ تخت خوابی با گروه خارجی به امضا رسیده که امیدواریم طی ماه های آینده به نتیجه برسد. فردیس منطقه ای بسیار محروم است و جمعیت ۵۰۰ هزار نفری و ملارد و مارلیک و … تخت بیمارستانی ندارند و امیدواریم طی ماه های آینده محقق شود.