دوچرخه ای که چرخ اقتصاد مقاومتی را می چرخاند

تحقق شعار «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» مربوط به یک اقتصاد درون‌گرا است، اقتصادی که متکی به  ظرفیت‌های  داخلی  باشد با توجه به وضعیت و شرایط حاکم بر اقتصاد توجه به صنایع کوچک و متوسط شاه‌کلید تحقق اقتصاد مقاومتی است.

باتوجه به رسالتی که رسانه ها در معرفی و شناسایی واحدهای کوچک تولیدی و آشنایی مردم با واژه ی اقتصاد مقاومتی و فرهنگ سازی اقتصاد دارد  پایگاه خبری فردیسان با یکی از جوانان فعال حوزه اقتصاد مقاومتی شهرستان فردیس گفتگویی خواندنی ترتیب داده که در ادامه می خوانید.

علی اصغر شفقت همراه با مادر و خواهر خود در یک کارگاه کوچک در شهرک ناز شهرستان فردیس به بسته بندی حبوبات، نقل، ادویه و سبزیجات خانگی مشغول است.

 

او ۲۷ سال سن  دارد و برای شروع کار تحقیقات قابل توجهی انجام داده و  کمر همت برای رفع مشکلات اقتصادی خود و خانواده اش بسته است.

مادر علی شفقت می گوید:برای پیدا کردن شغل برای پسر و دخترم خیلی تلاش کردیم اما راه به جایی نبردم ،حتی تصمیم گرفتم برای پیدا کردن شغل،  فرزندانم  را راهی خارج از کشور کنم اما با خودم فکر کردم  یک کارگاه کوچک تولیدی میتواند مشکل اشتغال تمام خانواده  را حل کند بنابراین با تمام مشکلات مالی قدم در این راه گذاشتیم و آوردن لقمه ای حلال در سفره ی خود و چند خانواده ی دیگر را هدف اصلی کار قرار دادیم.

این خانواده کار آفرین انواع نقل های با طعم های دارچین، هل، نعناع، گل گاوزبان، گل سرخ و انواع حبوبات و ادویه ها را با کیفیت بالا و کمترین قیمت در بسته بندی های زیبا به فروش می رسانند و ۱۰ نفر را در این کارگاه کوچک خود مشغول به کار کرده اند.

سرمایه اولیه آن ها برای شروع کار ۱۵ میلیون تومان بوده است و هم اکنون امکانات کمی در کارگاه کوچک خود دارند و تنها با یک ترازو،یک دستگاه پرس اما با توکل به خدا و انگیزه و انرژی مضاعف به کار مشغول هستند.

آن ها  برای پیشبرد کارخود از حداقل امکانات استفاده می کنند ،  پاک کردن حبوبات ،بسته بندی و چسباندن برند خود را به صورت دستی انجام می دهند.

 

علی  برای  بازاریابی با یک دوچرخه به تمام مغازه ها و فروشگاهها سر می زند تا کالای خود را با حداقل قیمت و بیشترین کیفیت به فروش برساند  و بتواند جایی برای محصولات خود دربازار شهرستان پیدا کند.

او اجناس خود را تنها با سود ۸ درصدی به مغازه ها می فروشد ومغازه دارها با سود ۴۰ درصدی به دست مشتریان می رسانند علی می گوید: اگر محلی برای فروش اجناس من وجود داشت مسلما این اجناس با قیمت پایین تر به دست مصرف کننده می رسید و من هم با سود بیشتری محصولاتم را به فروش میرساندم و امکان توسعه و پیشرفت کارم فراهم می شد.

 

علی شفقت می گوید:استقبال خوبی ازاین محصولات در مغازه ها و فروشگاه ها شده است اما به دلیل کمبود سرمایه قادر به پوشش تعداد بیشتری از فروشگاهها نیستم ،اگر کمی حمایت مالی وجود داشت می توانستم دستگاههای تولید نقل را  به داخل کارگاه خود بیاورم و حداقل برای ۵ نفر دیگر شغل ایجاد کنم .

او از هزینه های اولیه ثبت برند گلایه دارد و می گوید:در ابتدای کار که دست من از هر پولی خالی بود ، تامین یک هزینه ۴ تا ۵ میلیونی برای گرفتن مجوزبرای من سخت بود.

این جوان کارآفرین از مسئولین می خواهد  او را کمک کنند تا بتواند  کارخود را توسعه دهد و تنها تقاضای او معرفی مکان هایی برای فروش محصولات خود است.

علی اقتصاد مقاومتی را در کارخود متجلی کرده و مدعی است؛ ایجاد شغل با کمترین هزینه و امکانات برای ۱۰ نفر مصداق عینی اقتصاد مقاومتی است.

علی میگوید: دوست دارم تمام جوانانی که بیکارهستند مشغول به کار شوند و وقت خود را به بطالت نگذرانند ،کاش مسئولین میدانستند تنها  با یک وام  ۱۵تا ۲۰ میلیون تومانی برای جوانان و حمایت در فروش محصولاتشان تا چه اندازه می توانند شغل ایجاد کنند و جامعه را از بحران اقتصادی و اجتماعی نجات بدهند.