قلعه شادی یا قلعه بی تدبیری در اشتهارد

به نقل از تات خبر، قلعه شادی (شهربازی) اشتهارد در سال ۱۳۹۰ با همکاری شورای اسلامی شهر و بخش خصوصی ساخته و به بهره برداری رسید که در ابتدا با استقبال خوب همشهریان رو به رو گردید اما رفته رفته از این استقبال کاسته شد. البته دلایل خاص خود را داشت که در اینجا قصد آن را نداریم که عدم استقبال از قلعه شادی را نقد کنیم؛ بلکه قصد بررسی مشکلات بوجود آمده در این چند ساله و عدم مدیریت صحیح مسئولین ذی ربط را داریم.

قلعه شادی در ابتدا با استقبال خوب مردم اشتهارد روبه رو گردید چرا که به عنوان تنها مکان بازی و سرگرمی برای کودکان و نوجوانان در اشتهارد به شمار می آمد اما کم کم با بی توجهی و ناتوانی در مدیریت این مجموعه که به بخش خصوصی واگذار گردیده بود، شاهد عدم استقبال مردم از این فضا بودیم. (در قرارداد بین شهرداری و بخش خصوصی قید گردیده بود که شهرداری مکان مناسبی را برای ساخت مکان تفریحی در نظر بگیرد و پیمانکار بخش خصوصی مسئولیت تجهیز این مکان به وسایل تفریحی و سرگرمی را به عهده بگیرد و در قبال آن مدیریت این مجموعه و درآمدهای حاصل از آن به مدت ۱۵ سال در اختیار سرمایه گذار قرار گیرد.) همزمان با کم شدن حضور مردم و پایین آمدن درآمد های بخش خصوصی، پیمانکار مذکور اقدام به تعطیلی این مکان نمود که البته در بارهای اول تعطیلی، با پیگیری مسئولین وقت این مکان دوباره بازگشایی می شد، چرا که در قرارداد طرفین، هرگونه خسارت یا کم شدن درآمدهای این مکان به عهده ی پیمانکار بوده است.

اما متاسفانه در سال های اخیر و پس از روی کار آمدن شورای جدید، پیمانکار این پروژه ، قلعه شادی را تعطیل نموده و دلیل آن را هم نداشتن صرفه ی اقتصادی عنوان کرده و مسئولین هم به این نتیجه رسیدند که این مکان صرفه ی اقتصادی ندارد و باید برای آن چاره ای اندیشید! نتیجه ی این چاره اندیشی منجر به این شد که قلعه شادی از مکان فعلی به جای دیگری منتقل شود و خسارت پیمانکار نیز داده شود. همچنین دستگاههایی که در آنجا توسط بخش خصوصی تهیه شده بود، خریداری شود و به جای جدیدالاحداث منتقل و نصب شوند. مکان در نظر گرفته شده از طرف مسئولین؛ بوستان سعدی می باشد و مقرر گردید که سالن قلعه شادی( واقع در بوستان حافظ) تبدیل به سالن ورزشی برای بانوان گردد.

توضیحاتی که در بالا داده شد برای روشن کردن افکار عمومی و آگاهی مردم از اتفاقتی که پیرامون این مجموعه افتاده است؛ ارائه گردید. حال صحبتی کوتاه با تصمیم گیران شهرداری در این خصوص داریم و امیدواریم که این عزیزان پاسخی در خور شان مردم شریف دارالمومنین ارائه دهند.

در این زمینه سوالات زیادی ذهن شهرواندان را مشغول کرده که متاسفانه تابه حال کسی پاسخگو نبوده است؛ که امیدواریم با مطرح کردن سوالات مسئولین پاسخگو باشند.

اولین سوالی که مطرح است و باید آن را مطالبه کرد این می باشد که چگونه و با چه استدلالی آقایانی که مدعی این موضوع هستند که قلعه شادی صرفه ی اقتصادی ندارد؛آن را به مکان دیگری منتقل می کنند؟

از نظر شما عزیزان قلعه شادی در بوستان حافظ که در یک سالن سرپوشیده طراحی گردیده بود صرفه اقتصادی نداشتهاست. آیا این شهربازی حال که به بوستان سعدی منتقل شده و در یک فضای باز طراحی گردیده (فضای باز عملا در فصل سرما هیچ کارایی ندارد)، صرفه اقتصادی دارد؟ و باید به خاطر آن شورا و شهرداری متقبل هزینه ی میلیاردی آن شوند؟

جالب تر آنکه شورای شهر و شهرداری کنونی دقیقا همان اشتباهی را تکرار کردند که شورای شهر سابق برای ساخت مکان قلعه شادی بسیاری از درختان بوستان حافظ را قطع نمود؛ که جای هیچ توجیهی نداشت.(البته بعدها شورای قبلی به اشتباه خود پی برد و از مردم عذرخواهی نمود). 

اما شاهکار شورای فعلی در ساخت شهربازی جدید، مکان یابی برای اجرای این طرح است! به این دلیل که زمینی که در حال حاضر برای ساخت این مجموعه در نظر گرفته و نیمی از پروژه هم ساخته شده است، زمینی با کاربری تجاری بوده و از ارزش مالی بسیاری برخوردار می باشد. به جای ساخت شهربازی در این منطقه، می توانستیم با احداث مراکز تجاری هم شاهد رونق کسب و کار در شهر باشیم و هم اینکه ارزش افزوده بیشتری را در این شرایط سخت اقتصادی برای شهرمان فراهم کنیم. 

از تمامی این موارد می گذریم، چرا که شورای شهر و شهردار محترم با یک تصمیم نسنجیده و غیر عقلانی هزینه های بسیاری را به شهر وارد کردند. حال سوال مردم این است که چرا قلعه شادی جدید که در بوستان سعدی در حال احداث است سریع تر به بهره برداری نمی رسد تا مردم از آن استفاده کنند؟ یا اینکه چرا سالن قبلی قلعه شادی )در بوستان حافظ(که قرار بود به بخش ورزش بانوان اختصاص داده شود، در اختیار بانوان شریف و متدین اشتهارد قرار نمیگیرد؟ 

درخواست مردم مومن و ولایتمدار اشتهارد از شهرداری و شورای شهر این است که با وجود تصمیمات غلطی که در این بخش گرفته شده است؛ با توجه به فرصت یک ساله ی شورا هرچه زودتر به این مشکلات پایان داده و تکلیف این دو مکان تفریحی را روشن کنند. زیرا یکی از اصلی ترین مشکلات شهر اشتهارد که تمامی مردم از آن رنج می برند، عدم وجود مکان های مناسب تفریحی و سرگرمی بوده است که امیدواریم مسئولان فهیم شهر با همت خود اقدام به برطرف کردن این سوءتدبیری هانمایند.