۴۵ روستا و ۳ شهر در ساوجبلاغ با بحران آب مواجهند

به نقل از تصویرالبرز، دومین جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان ساوجبلاغ با حضور سعیدی معاون پیش بینی و پیشگیری سازمان مدیریت کشور، فرماندار، شهرداران و دیگر مسولان ذی ربط در سالن جلسات فرمانداری ساوجبلاغ برگزار شد.

پالیزگیر فرماندار شهرستان ساوجبلاغ طی جلسه با تاکید بر اینکه در حوزه ی مدیریت بحران نگاه ویژه ای داریم اظهار داشت: در بحث مدیریت بحران که از اهمیت ویژه ای برخوردار است مجموعه فعالیت هایی را انجام داده ایم که شامل برگزاری ۱۵جلسه ی مدیریت بحران در سطح شهرهای شهرستان، برگزاری ده جلسه مدیریت بحران در سطح بخش ها، برگزاری مانورهای امداد و نجات کوهستان، اطفای حریق، زلزله و این قبیل مانورها، برگزاری کلاس های مختلف مدیریت بحران برای عموم مردم، آموزش مقدماتی برای ۷۳۰ دانش آموز در شهرستان از مجموعه فعالیت های صورت گرفته در این راستا بوده است.

وی ادامه داد: مجموعا ۷۱ روستا در شهرستان ساوجبلاغ وجود دارد که بالغ بر ۶۸۰ نفر از  ۴۴ روستا در  شهرستان آموزش کمک های اولیه را دیده اند و آمادگی تقریبی در مقابله با بحران را دارند.

فرماندار ساوجبلاغ در خصوص بحران آب در این شهرستان عنوان کرد: تاکنون ۴۵ روستا و ۳ شهر در ساوجبلاغ با مشکل بحران آب مواجه شده و با آن دست و پنجه نرم می کنند که یکی از اصلی ترین دلایل این بحران ساخت و ساز های غیرمجاز و به تبع آن حفاری چاه های غیرمجاز بوده است.

فرماندار ساوجبلاغ افزود: در سال ۹۴ چهارصد و از ابتدای سال جاری صد و پنجاه حلقه چاه غیرمجاز پر و مسدود شده و تعدادی از دستگاه های حفاری چاه های غیر مجاز هم توقیف شده اند.

این مسول در خصوص یکی از اصلی ترین نیازهای مسکن مهر شهرجدید هشتگرد که بعنوان بزرگترین مسکن مهر کل کشور شناخته شده است گفت: مسکن مهر شهرجدید هشتگرد که بالغ بر ۶۰ هزار  واحد مسکونی در آن در حال احداث می باشد بزرگترین مسکن مهر کشور محسوب می شود و این شهرک با ساختمان های بسیار بلندی در حال اتمام پروژه است و قطع بر یقین چنین محلی حداقل به یک نردبان هیدرولیکی جهت پیشگیری از بحران نیاز مبرم و ضروری دارد.

پالیزگیر در پایان به احداث خط مترو در این شهرستان اشاره کرده و بیان داشت:  با اتمام پروژه ی احداث مترو و راه اندازی آن جمعیت شهرستان سیر صعودی خواهد داشت و لازم به ذکر است که آب قابل شربی که در شهرستان وجود دارد نمی تواند جوابگوی جمعیت پیش بینی شده باشد و باتوجه به اینکه آب های زیر زمینی ما توان این حجم جمعیت را نخواهد داشت طبق برنامه ریزی هایمان ما ناچاریم از سد طالقان هم بهره جوییم تا بتوانیم در آینده شهرستان را از بی آبی نجات دهیم.

 

در ادامه این مراسم سعیدی معاون پیش بینی و پیشگیری سازمان مدیریت بحران کشور در ارتباط با بحث مهم و اساسی مریریت بحران گفت: اولین اقدام و هدف تمام کسانی که در بخش مدیریت بحران فعالیت می کنند پیش بینی و پیشگیری بحران است و هدف دوم جمع آوری امکانات و آمادگی مقابله با بحران می باشد تا اثرات مخرب آن را به حداقل برسانیم.

وی افزود: درست است که زمان زلزله قابل پیش بینی نیست و نمی توان جلوی زلزله را بطور صد در صدی گرفت اما قطعا می توانیم با پیش بینی و تمهیداتی شرایط مخرب آن را به حداقل ممکن برسانیم.

سعیدی در ادامه اطلاعات مختصری در خصوص زلزله بم عنوان کرده و گفت: زلزله بم که یکی از سهمگین ترین و پر خسارت ترین زلزله های کشور بود به مدت ۱۲/۵ ثانیه رخ داد و در همین زلزله فاجعه هایی همچون جان باختن بیش از ۳۴۰۰۰ نفر، یتیم شدن بیش از ۵۰۰۰ کودک، معلولیت جسمانی و ناتوانی ۲۵۰۰نفر که تا پایان عمر خود دیگر قادر به داشتن نعمت سلامتی نیستند، بی سپرستی ۹۰۰۰ زن که حقیقتا این آمار بسیار بد و فاجعه بار است و این حادثه در زمانی اتفاق افتاد که مردم بم در حال استراحت بودند و آمادگی چندانی برای مقابله با این اتفاق را نداشتند.

وی خاطرنشان کرد: دلیل اصلی این حجم خسارت عدم آمادگی این افراد و آموزش ندیدن آنها بود و دلیل دیگر آن کم توجهی به پیش لرزه ها و هشدار ها بود و باید از این حادثه غمبار درس گرفته و تکرار آن را دیگر در کشور شاهد نباشیم.

گفتنی است شهرداران این شهرستان در حین جلسه از مشکلات ، نیازها و عملکردهای خود در بحث مدیریت بحران سخن گفتند.

IMG_20160718_125331

IMG_20160718_125322