شنبه تلخ البرز/ لزوم اجرای سپحتن در جاده هایی که بوی مرگ می دهد

به نقل از البرز ۲۴ ناتوانی راننده در کنترل وسیله نقلیه به علت تخطی از سرعت مطمئنه، کهولت سن راننده و فرسودگی اتوبوس واژه هایی آشنا که این روزها در وصف دلایل تصادفات در محورهای مواصلاتی کشور از سوی پلیس راه به گوش می رسد.

۲ تیر ماه امسال بود که خبری تلخ مبنی بر کشته شدن ۱۹ سرباز در محور سیرجان  – نی‌ ریز منتشر و اذهان عمومی را به فکر فرو برد. حادثه ای که فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ایران علت آن را کهولت سن راننده و فرسودگی اتوبوس اعلام کرد.

درحالیکه هنوز پر کشیدن ۱۹ جان فدای وطن از یادها فراموش نشده ساعت ۳ بامداد امروز ۲ مرداد ماه برخورد یک دستگاه اتوبوس با تیر چراغ برق در محدوده تونل کندوان جاده کرج-چالوس ۲۸ کشته و زخمی برجای گذاشت و بار دیگر مسافرت و جابجایی را به کام مسافران تلخ کرد.

photo_2016-07-23_10-48-34

ناتوانی راننده در کنترل وسیله نقلیه به علت تخطی از سرعت مطمئنه علت این حادثه اعلام شد اما بدون شک آمار بالای تصادفات و مرگ و میر ناشی از آن بار دیگر می تواند یاد آور این مهم به مسئولان باشد که از انجام اقداماتی که فقط برای مدت کوتاهی آثار پرستیژی برای کشور دارند پرهیز کنند.

زیر ساختهای اساسی حمل و نقل در کشور با تاکید بر توان داخلی باید در تمامی ابعاد مد نظر قرار گیرد و بدون شک واردات بویینگ به ایران کرده و اقدامات پرستیزی از این دست راه به جایی نخواهد برد. 

در سه ماهه ابتدای سال ۹۵ با اعلام سرهنگ رضا اکبری رئیس پلیس راه البرز و برابر اعلام پزشکی قانونی در راه های استان ۴۱ نفر مرتبط با حوادث رانندگی فوت شده اند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با ۵۲ فوتی ۲۱ درصد کاهش داشته است. 

photo_2016-07-23_11-04-49

در ماه های فروردین و اردیبهشت ۴ نفر کشته ثبت شده و ماه خرداد شاهد افزایش تصادف با ۲۳ کشته در البرز بودیم که ۳۹ درصد کشته ها در آزاد راه کرج – قزوین و ۲۲ درصد در محور کرج – چالوس و ۲۰ درصد در محور ماهدشت – اشتهارد صورت گرفته است.

تخطی از سرعت مطمئنه با آمار ۳۱ درصد و ۱۳ کشته، عدم توجه به جلو با آمار ۲۸ درصد و ۱۱ کشته، تجاوز به چپ از خط وسط با آمار ۱۹ درصد و ۸ کشته، خستگی و خواب آلودگی و نقص ماده ۴ در آزاد راه ها هر کدام با آمار ۱۰ درصد و ۴ کشته به ترتیب بیشترین علل حوادث رانندگی بوده است.

و اما کشور و به ویژه محور پر تردد کرج چالوس نیازمند سیستمی است که تصادف و آمار کشته شدگان را به حداقل برساند و سیستم سپحتن (سامانه پایش حمل و نقل و تردد ناوگان عمومی) تنها راهکاریست که تخلف رانندگان اتوبوس را ثبت و به نزدیکترین مرکز پلیس برای اعمال قانون اطلاع خواهد داد.

این سیستم بر روی اتوبوس های ناوگان عمومی نصب خواهد شد و در استان البرز محور کرج – تبریز تحت پوشش این طرح قرار خواهد گرفت و با انجام این طرح موقعیت خودرو بدون حضور پلیس آنلاین ثبت و رصد می شود.

رانندگان اتوبوس دیگر نیازی به ثبت ساعت ندارند و کارت هوشمند ارائه شده به آنها چهره راننده را شناسایی می کند و با توجه به اینکه ساعت کار راننده قابل تشخیص خواهد بود پس از سه ساعت کار اگر شخص به استراحت نپردازد سیستم هوشمند با آلارم پلیس را متوجه این تلف خواهد کرد.

طرح سپحتن سرعت های غیر مجاز به اطلاع پلیس می رساند و زمانیکه راننده به ۵۰۰ متری مرکز پلیس برسد در صورت تخلف شماره ماشین با آلارم پلیس را متوجه تخلف کرده و آن خودرو اعمال قانون خواهد شد.

طبق آمارها ۱۰ درصد از رانندگان اتوبوس دارو مصرف می کنند و خواب آلودگی و سرعت غیر مجاز دو خطری است که آنها را تهدید می کند که البته با اجرایی شدن سیستم سپحتن در آینده ای نزدیک تصادفات ناشی از این دو عامل کاهش خواهد یافت.

بدون شک بار ۱۸درصدی ترافیک کشور و سهم ناچیز استان البرز از زیر ساخت های جاده ای نیازمند نگاه ویژه مسئولین در سطح کشور و استانی به این موضوع بوده و اجرای سیستمی همچون سپحتن روزهایی تلخ را برای مادران سربازان ایران در کشور و خانواده های قربانیان حوادث جاده ای البرز رقم نخواهد زد.