آلودگی دست از سر هوا برنمی‌دارد

دوازده روز از دی‌ماه در حالی می‌گذرد که آسمان البرز از آلودگی سیاه است و بارش‌های باران نتوانسته کمی از این سیاهی‌ها کم کند.

چهارم دی‌ماه افزایش غلظت آلاینده‌ها و شاخص آلودگی هوا که از مرز هشدار گذشته بود شرایط را برای مسئولان و متولیان امر به‌گونه‌ای رقم زد که گویا نتیجه‌ای جز تعطیلی مدارس ابتدایی شهرستان‌های کرج و فردیس نداشتند.

اما پنجم دی‌ماه درحالی‌که مدارس در شهرهای پرجمعیت کرج و فردیس تعطیل بود شاخص آلودگی هوای این دو شهر خیال پایین آمدن نداشت به‌طوری‌که شاخص آلودگی شهرهای نظرآباد و ساوجبلاغ نیز از مرز هشدار گذشت تا بار دیگر ثابت شود که بحث آلودگی هوا در کلان‌شهر دو و نیم میلیونی کرج با تعطیلی مدارس حل نخواهد شد و نیازمند ارائه یک‌راه حل اساسی است راه‌حلی که پس از مدت‌ها هنوز ارائه نشده و یا شاید روی کاغذ باقی‌مانده است.

اما ششم دی‌ماه نیز شاخص آلودگی هوا در شهرهای کرج، ساوجبلاغ و نظرآباد از مرز هشدار گذشت به‌طوری‌که همه دستگاه‌های متولی سلامتی به گروه‌های حساس سفارش کردند که از خانه بیرون نیامده و از تردد غیرضروری در مرکز شهر خودداری کنند.

اما هفتم دی‌ماه حسین محمدی  شاخص کیفیت هوای شهرستان کرج را ۱۳۸ اعلام کرد و گفت: در حال حاضر کیفیت هوای این شهرستان برای گروه‌های حساس ناسالم است.

وی در ادامه شاخص کیفیت هوای شهرستان‌های فردیس، ساوجبلاغ و نظرآباد را به ترتیب ۱۲۵، ۱۳۳ و ۱۲۳ اعلام کرد و گفت: کیفیت هوای این شهرستان‌ها برای گروه‌های حساس در شرایط ناسالم قرار دارد.

ورود سامانه بارشی جدید به کشور و به‌تبع تحت تأثیر قرار گرفتن البرز باعث شد که نهم آذرماه هوا تلطیف شده و شاخص کیفی هوا در نمودار به رنگ زرد و سبز درآید که نشان از سالم بودن هوا داشت.

اما یازدهم دی‌ماه یعنی روز گذشته به دلیل پایداری هوا و افزایش تردد خودروها شاهد افزایش غلظت آلاینده‌های جوی در استان بودیم به‌طوری‌که منصور رحمانیان در گفتگو با خبرنگار مهر با تأکید بر اینکه افزایش غلظت آلاینده‌ها در شهرهای صنعتی و پرجمعیت استان بیش از دیگر شهرها است، گفت: در حال حاضر کیفیت هوا در شهرهای صنعتی استان برای همه گروه‌های سنی ناسالم است.

مدیرکل هواشناسی استان البرز به دستگاه‌ها امدادی و متولیان امر توصیه کرد برای جلوگیری از خسارات احتمالی و حفظ ایمنی اقدامات لازم را انجام و تدابیر اتخاذ شود.

رحمانیان از گروه‌های حساس و افراد آسیب‌پذیر ازجمله کودکان، سالمندان و بیماران تنفسی، قبلی و ریوی خواست از تردد غیرضروری در سطح شهر خودداری کنند.

افزایش غلظت آلاینده‌های جوی، پایداری هوا و انباشت آلایندگی باعث شد که مسئولان استان تصمیم به تشکیل کمیته اضطرار آلودگی هوا بگیرند و در این جلسه رأی به تعطیلی مدارس دهند.

حسین محمدی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان البرز گفت: در حال حاضر در شرایط هشدار قرار داریم و امیدواریم با تصمیماتی که در جلسه کمیته اضطرار گرفته می‌شود به شرایط اضطرار وارد نشویم.

منصور رحمانیان مدیرکل هواشناسی استان البرز نیز با اعلام اینکه کانون آلودگی بر روی شهر کرج است، گفت: تا روز سه‌شنبه شاهد پایداری و آلودگی هوا در استان هستیم و از روز سه‌شنبه با ورود سامانه بارشی به استان، شاهد نزولات جوی به‌صورت برف و باران خواهیم بود و از پایداری و آلودگی هوا کاسته می‌شود.

جلوگیری از ورود کامیون‌ها به سطح کلان‌شهر کرج به‌استثنای کامیون‌های حامل سوخت و مواد غذایی، تردد خودروها در محدوده تعریف‌شده طرح ترافیکی هسته مرکزی شهر آن‌هم به‌صورت زوج و فرد، تعطیلی مهدکودک‌ها، پیش‌دبستانی و دبستان‌ها در دو نوبت صبح و عصر روز یکشنبه (امروز) در شهرهای استان به‌جز شهرستان‌های طالقان، اشتهارد و آسارا و تعطیلی زنگ ورزش همه مدارس همچنین تعطیلی فعالیت‌های کارگاه‌های شن و ماسه در دو روز آینده مصوباتی بود که متولیان برای کاهش آلودگی هوا در البرز در نظر گرفتند.

وجود چهار محور مواصلاتی مهم و پرتردد کشور در البرز، عبور روزانه ۳۰۰ هزار خودرو از آزادراه کرج، وجود محور توریستی چالوس و بسیاری دیگر از دلایل باعث افزایش آلودگی هوا و کور شدن گِره‌های ترافیکی شده به طوری که روزهای پایانی هفته آلودگی هوا با البرز عجین شده است و به زعم بسیاری از صاحب نظران تعطیلی مدارس دلیلی بر کاهش آلودگی هوا نیست.