دو روستای سیروان در یک قدمی غرق شدن

، به دنبال بارش بارندگی های شدید چند روز اخیر در استان های ایلام، کرمانشاه و لرستان، رودخانه سیمره طغیان کرد و بخش هایی از باغات و اراضی شهرستان سیروان که در کنار این رودخانه قرار دارند، به زیر آب رفتند و خسارت های فراوانی به آنها وارد شد.

طغیان رودخانه سیمره نتنها به باغات و اراضی کشاورزی حاشیه آن خسارت وارد کرد بلکه باعث بالا آمدن ارتفاع مخزن سد سیمره شد و همین امر موجب زیر آب رفتن بخشی از روستای چم برزو از توابع استان لرستان که در حاشیه این رودخانه و در محدوده مخزن سد سیمره قرار دارد، شده است.

حال نیمی از روستای چم برزو به علت زیر آب رفتن خانه های آنها مجبور به نقل مکان به منطقه دیگر شده اند ولی هنوز نیمی از جمعیت این روستا در خانه های خود ساکن بوده و خطر غرق شدن آنها را تهدید می کند.

جمعی از اهالی این روستا در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کردند: هنوز همه زمین ها و منازل مسکونی آنها تملک نشده و به همین خاطر روستا را ترک نکرده اند.

آنها گفتند: الان نصفی از روستا زیر آب رفته ولی مسئولان سد سیمره اقدام به تملک مابقی اراضی و باغات آنها نمی کنند تا اینکه قبل غرق شدن روستا را ترک کنند.

یکی از اهالی روستا گفت: دو روزه اهالی روستا بدون آب آشامیدنی و برق به سر می برند و از مسئولان سد سیمره می خواهیم تکلیف اهالی روستا را روشن نمایند.

روستای چم شیر در یک قدمی غرق شدن

به گزارش خبرنگار سیروان نوین، طغیان رودخانه سیمره و بالا آمدن ارتفاع سد سیمره باعث رعب و وحشت ساکنین روستای چم شیر عرب رودبار از توابع شهرستان سیروان نیز شده است چرا که آب رودخانه تا چندمتری روستا بالا آمده و هر لحظه احتمال زیر آب رفتن بخشی از این روستا بدور از انتظار نیست.

نوری یکی از اهالی روستای چم شیر در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به طغیان رودخانه سیمره و بالا آمدن ارتفاع آب سد سیمره گفت: الان آب سیمره تا چند قدمی روستای چم شیر بالا آمده و درصورت ادامه سیلاب و ارتفاع آب سد این روستا همچون روستای چم برزو زیر آب خواهد رفت.

وی با بیان اینکه تا به حال هیچ یک از منازل مسکونی، اراضی کشاورزی و باغات این روستا از سوی سد سیمره تملک نشده است، اظهار کرد: الان اهالی روستا به ویژه کسانی که در پایین روستا و نزدیک به رودخانه قرار دارند با ترس و وحشت زندگی می کنند و از مسئولان انتظار می رود نسبت به تملک منازل و اراضی روستا اقدام نمایند.

یکی دیگر از اهالی این روستا اظهار کرد: بخشی از اراضی و باغات مردم روستای چم شیر در زیر آب قرار دارد و با روند آبگیری سد سیمره احتمال زیر آب رفتن روستا نیز هست ولی مردم سردرگم بوده چرا که از طرفی تملکی صورت نگرفته و از طرف دیگر با دست خالی نمی توانند خانه و اراضی خود را رها کنند.

وی از مسئولان خواست نسبت به تملک اراضی و خانه های آنها اقدامی مناسب انجام دهند.

90 درصد از روستای چم برزو تملک شده است

ابوالقاسم اقبال منش، مجری طرح سد و نیروگاه سیمره در گفتگو با خبرنگار سیروان نوین درباره وضعیت آبگیری سد سیمره و تکلیف اهالی روستاهای حوزه سد گفت: با برنامه ریزی خوب توانستیم بخش قابل توجه از آب ناشی از طغیان رودخانه سیمره را در پشت سد سیمره ذخیره و بخشی را نیز به پایین دست سد هدایت کنیم.

وی اظهار کرد: اوج حداکثر دبی ورودی به مخزن سد مربوط به عصر پنجشنبه (دیروز) با دو هزار متر مکعب در ثانیه می باشد و در حال حاظر ورودی به مخزن سد حدود 1200 مترمکعب در ثانیه است.

اقبال منش با بیان اینکه برای جلوگیری از خسارت به پایین دست مجبور به محدود کردن خروجی شده ایم. افزود: در مرحله اول اقدام به تخلیه 400 متر مکعب در ثانیه و دیروز حدود 500 مترمکعب در ثانیه آب را برای پایین دست آزاد و تخلیه کردیم.

وی با اشاره به افزایش ورودی آب سد وهمچنین ارتفاع آب مخزن سد و تبعات آن بیان کرد: با افزایش ارتفاع آب مخزن سد، بخشی از زمین های محدوده  سد به ویژه روستای چم برزو از توابع استان لرستان را آب فرا گرفته است.

مجری طرح سد و نیروگاه سیمره عنوان کرد: حدود 90 درصد روستای چم برزو که در تراز پایین بودند، تملک شده و از اهالی روستا خواسته بودیم که روستا را ترک کنند.

وی اضافه کرد: این تملک در سال 94 صورت گرفته ولی بعضی از مردم این روستا به هشدارها سیل که در 23 فروردین ماه سال جاری به همه روستاهای حوزه سد از جمله روستای چم برزو اعلام شده بود، توجه نکرده و در این روستا باقی مانده اند.

اقبال منش با تاکید بر اینکه هنوز تعدادی از اهالی این روستا را تخلیه نکرده اند، گفت: از مردم این روستا تقاضا داریم که برای جلوگیری از آسیب های احتمالی ناشی از سیل و بالا آمدن آب مخزن سد روستا را تخلیه نمایند.

مجری طرح سد و نیروگاه سیمره اظهار کرد: با افزایش ارتقاع آب مخزن سد و افزایش سیلاب به بخشی از باغات و اراضی کشاورزی منطقه خسارت زده است که با پایان یافتن سیلاب و کاهش ارتفاع آب، این اراضی از زیر آب خارج یافته و بعد از مراحل کارشناسی درصورت اینکه علت آنها ناشی از افزایش ارتفاع سد بوده نسبت به تملک یا تعیین خسارت آنها اقدام می شود.