کارگران در ایلام عزادار شدند

چند روز پیش بود که خبر حادثه تلخ سقوط یکی از کارگران پتروشیمی بنام "مرادجان قبادی" در شبکه های اجتماعی همه را متأثر و از طرفی بدلیل زنده ماندن در حادثه خوشحال کرد.

هنوز خبر روز گذشته در جریان بود که عصر روز بعد "12 اردیبهشت" خبر سقوط از ارتفاع جوانی متأهل از اهالی آسمان آباد بنام "علی کاظمی" باز همه را متأثر کرد و ناراحت کننده اینکه این جوان 33 ساله متاسفانه بدلیل شدت جراحات فوت شده است.

خبرنگار اجتماعی ایلام بیدار برای پیگیری علت این حادثه به بیمارستان رفته بود که این بار با شوکی دیگر مواجه شد. " مرادجان قبادی " کارگری که روز قبل از ارتفاع سقوط کرده بود نیز جان خود را از دست داده و به دوست همکارش پیوست.

تیرماه سال قبل بود که سقوط جرثقیل در همین شرکت و پروژه جان دونفر دیگر از کارگران را گرفته بود.

نکته جالب و در خور توجه این قضیه فوت همه این عزیزان مربوط به پروژه الفین بوده و سه نفر از فوت شدگان از شرکت استیم و مرحوم قبادی از شرکت پتروهنگام از پیمانکاران پروژه الفین بوده است.

 

هر دو عزیز فوت شده بدلیل سقوط از داربست فوت شده اند. لازم به توضیح است که مرحوم قبادی بنا براظهارات برخی شاهدان بدلیل برخورد بوم جرثقیل که در همان محلی که ایشان در ارتفاع مشغول کار بوده است سقوط کرده و فوت شده است.

ضعف در رعایت اصول ایمنی عامل اصلی حوادث کارگری

مهندس سالار احمدیان کارشناس ایمنی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار در خصوص علل و عوامل اینگونه حوادث گفت: سقوط از ارتفاع نیمی از حوادث کارگری در در دنیا و ایران به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه عدم رعایت اصول ایمنی شایع ترین علت وقوع اینگونه حوادث است تصریح کرد: متاسفان بعضا در برخی کارگاه ها مشاهد می شود که نفری که در ارتفاع کار میکند بدلیل اینکه به کار خود اعتماد داشته از وسایل ایمنی استفاده درستی نمی کند و این باعث حادثه می شود.

احمدیان  در خصوص لزوم اجرای دستورات ایمنی نیز اظهار داشت: اجرای این دستورات لازم و ضوروی بوده و باید در صورت عدم رعایت اصول ایمنی از سوی ایمنی پروژه با شخص برخورد جدی شود تا خدایی ناکرده منجر به اتفاقات ناگوار اینچنینی نشود .

این کارشناس ایمنی در ادامه به برخی مشکلات پیش آمده بین نفرات ایمنی و کارفرما نیز اشاره و بیان کرد: متاسفانه در برخی پروژه های بزرگ نفرات ایمنی برای برخورد با متخلفین قدرت مانور دهی ندارن و پیمانکاران با توجه به اصرارهای کارفرمایان برای تحویل سریع پروژه اصول ایمنی را نادیده می گیرند.

وی در پایان با ابراز گلایه از برخی شرکت ها و کارفرمایان در خصوص انتخاب نماینده ایمنی پیمانکاران در پروژه ها گفت: متأسفانه انتخاب نمایندگان ایمنی پیمانکاران توسط شرکت ها و کارفرمایان جدی گرفته نمی شود و بعضا مشاهد می شود نفراتی با رشته های غیرمرتبط با ایمنی انتخاب شده که خود همین انتخاب و بکارگیری باعث بروز مشکلات کاری شده است.

وی ادامه داد: در برخی پروژه ها نیز ایمنی کارفرما بخوبی بر کار این افراد نظارت نداشته و بیشتر از اینکه جان افراد مورد توجه باشد پیشرفت کار مورد توجه است.

پیشرفت کار مهمتر از هر چیزی!

با بررسی صحبت های سالار احمدیان کارشناس ایمنی اینچنین برداشت می شود که کارفرمایان با اعمال فشار روی پیمانکاران برای پیشبرد کار عملا در جاهایی اصول ایمنی را نادیده می گیرند.

پایگاه خبری تحلیلی ایلام بیدار برای بررسی جامع و کاملی از این اتفاقات در پتروشیمی ایلام که در یکسال گذشته چهار نفر تلفات فوتی کارگری داشته با فرهاد دانشی مدیرعامل پتروشیمی ایلام در روزهای آینده این موضوع را مورد نقد و واکاوی قرار می دهد.

فرهاد دانشی ممقانی در دی ماه سال 93 سکان پتروشیمی ایلام را در دست گرفته است.