کار آفرین موفق سیروانی، اقتصاد مقاومتی را با پرورش قارچ عملیاتی کرد+تصاویر

اقتصاد مقاومتی مفهومی است که این روزها به‌عنوان راه گشای برون رفت اقتصاد کشور از وضعیت نابسامان و سست کنونی بیان می‌شود .

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال‌های اخیر بارها با بیان و تبیین اقتصاد مقاومتی و توجه به سرمایه‌های داخلی دولت و مجلس را به سمت به کارگیری این مفهوم رهنمون ساختند. اگرچه در این موضوع همایش‌ها و جلسات گوناگونی در سطح دولت و مجلس برگزار شد اما آن چنان‌ که باید مورد توجه و اجرا قرار نگرفت تا جایی که مقام معظم رهبری سال 95 را به‌عنوان سال عمل و اقدام در حوزه اقتصاد مقاومتی نام‌گذاری کردند .

اقتصاد مقاومتی و اتکا به اقتصاد درون ‌زا مفهومی است که به نظر اکثر کارشناسان تنها راه برون رفت کشور از وضعیت اقتصادی کنونی است. با این حال دولت همچنان چشم از دست بدخواهان ملت و دشمنان اسلام برنمی‌دارد و با تکیه بر قول‌های پوچ کشورهای اروپایی تلاش می‌کند درمانی برای درد بزرگ اقتصاد بیابد. با گذشت نزدیک به 3 سال از عمر دولت تدبیر و امید همچنان وعده‌های 100 روزه در هاله‌ای از ابهام، حل‌نشده باقی‌ مانده است و دمل چرکین وابستگی به نفت هرروز بزرگ‌تر و دردآورتر می‌شود.

توجه به تولیدات داخلی، استفاده از نیروی کار و سرمایه داخلی، اتکا بر اقتصاد «دانایی محور»، توجه خاص به تولید کالاهای اساسی و محصولات زیربنایی، مهم‌ترین مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی‌اند. در اقتصاد مقاومتی، جهت‌گیری سیاست‌های تجاری به کشورهای همسایه معطوف است؛ به فعالیت‌های اقتصادی همچون جهاد می‌نگریم؛ اصلاح الگوی مصرف و حرکت به‌ سوی مصرف بهینه مدنظر است و توجه زیادی به تحقیقات کاربردی می‌شود.

در دوران کم‌ توجه‌ی برخی دولت ‌مردان به موضوع اقتصاد مقاومتی بازهم مردم به‌خصوص جوانان بودند که شجاعانه پای در میدان جنگ اقتصادی گذاشته و همت خود را در اجرای بی ‌نقص فرامین رهبر انقلاب به کار گرفتند.

ازآنجایی‌ که توجه به تولید داخلی در بیانات مقام معظم رهبری بارها مورد تاکید قرارگرفته است، به این منظور سراغ سینا مظلومی، جوانان سیروانی رفتیم که طعم محرومیت را در روستای محل زندگی خود لمس کرده است، اما او برای علاقه مندی و کمک به خودکفایی و بهبود امرار معاش خود و خانواده اش مدتی است پا به عرصه تولید گذاشته و توانسته اقتصاد مقاومتی را در محیطی کوچک معنا کند.

مظلومی دانشجوی ترم پنجم رشته علوم تربیتی دانشگاه پیام نور مرکز ایلام است که با تنها 22 سال سن امروز توانسته است در کنار تحصیل، یک کارگاه تولید پرورش قارچ در روستای محل زندگیش راه اندازی کند.

سینا مظلومی درباره طرح خود می گوید: بنده یک سال است که در عرصه پرورش قارچ مشغول فعالیت می باشم و خوشبختانه به لطف خدا و کمک بسیج توانستم امروز علاوه بر تولید یک منبع درآمد داشته باشم.

وی اظهار کرد: با دریافت تسهیلات ده میلیون تومانی بسیج سازندگی توانستم این کارگاه را در محیطی کوچک راه اندازی نمایم و در هر دوره بیش از 500 کیلوگرم قارچ تولید و روانه بازار مصرف کنم.

 وی در خصوص نحوه تولید طرح خودکفایی خود در حوزه اقتصاد مقاومتی می گوید: این طرح در یک بازه زمانی ۶۰ روزه شامل دو مرحله رویشی و زایشی میتواند قارچ تولیدی را برای فروش روانه بازار مصرف نماید.

این تولید کننده بیان کرد: به لحاظ اینکه کار تولید و پرورش قارچ یک فضای ارگانیک است طبیعتاً از محیطی پاک برخوردار است به نحوی که اگر کسی وارد این مقوله و بستر تولید شود سوای زحمت و سختی های کار، روز به روز به آن علاقمند تر خواهد شد.

وی اضافه کرد: بنده در فضایی هرچند محدود با علاقه کار خود را شروع کرده ام و تداوم فعالیت این واحد پرورش قارچ در خوشبینانه ترین حالت بیش از ۳ نفر را مشغول خواهد کرد.

این کارآفرین جوان گفت: البته تداوم این طرح نیز به نوعی نیازمند حمایت های مالی و پشتیبانی متولیان امر است.

مظلومی عنوان کرد: هر چند رشته من علوم تربیتی است اما علاقه به پرورش قارچ باعث شد که وارد این عرصه شوم و امروز توانسته ام با کمترین امکانات بیشترین بهره را به دست آورم.

این کارآفرین سیروانی علاوه بر ایجاد اشتغال برای خود، باعث ایجاد شغل برای خانواده اش نیز شده است، و می گوید: تعدادی ازخانواده ام نیز در این کارگاه مشغول شده اند و با توجه به کیفیت مناسب قارچ تولیدی مشکلی برای فروش محصول خود ندارم.

این فعال حوزه اقتصادی مهمترین عامل موفقیت خود را در حوزه خودکفایی، اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی بسیج می داند و افزود: لازم است به پروژه های داخلی رونق اقتصادی اهمیت بدهیم و درراستای لبیک به ندای رهبری واجرای طرح اقتصاد مقاومتی گامی موثر برداریم.

این فعال حوزه اقتصاد اقتصاد مقاومتی با اعلام رضایت از طرح به اجرا درآمده اش می گوید: کار پرورش قارچ حساسیت ویژه ای دارد و کار سختی است اما لحظات برداشت محصول و زمانی که سالن پر از قارچ می شود و زحمات به ثمر می نشیند برایم لذت بخش است.

این تولید کننده جوان ادامه می دهد: پرورش قارچ سوددهی خوبی دارد به شرط انکه موازین علمی و تخصصی کشت و پرورش آن کامل و صحیح رعایت شود.

به گفته مظلومی با وجود کم بودن میزان کار دولتی و استخدامی های رسمی، هر فارغ التحصیل دانشگاهی باید با استفاده از ظرفیت های محل زندگی خود درآمدزایی برای خود ایجاد و در حد توان به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کند و با کمترین میزان نقدینگی در سریع ترین زمان به بازدهی مطلوب برسد.

این کارآفرین تمایل دارد کارش را توسعه دهد و سالن پرورش قارچ اش را افزایش دهد اما با توجه به وامی که گرفته و اقساطی که بابت آن باید پرداخت کند توانایی مالی برای توسعه کارش ندارد و نیاز به حمایت مالی دارد.

وی از اینکه وام بسیج باعث پیشرفت کار و حوزه تولیداتش شده افتخار می کند و به دوستانش نیز سفارش می کند که اگر می خواهند واقعا کار انجام دهند از بسیج سازندگی وام بگیرند و وارد کار تولیدی شوند چون هم درصد وام کمتر است و هم حمایت می کنند.