دومین پروژه بزرگ کشاورزی استان ایلام تعطیل شد

پروژه ایستگاه پمپاژ دشت سیروان بعنوان دومین پروژه بزرگ کشاورزی استان ایلام حدود سه ماه است به علت نبود اعتبار تعطیل شده است.

این پروژه که یکی از مهمترین مطالبات اصلی مردم شهرستان سیروان است بعد از سال ها پیگیری کلنگ آن توسط مسئولان در سال 92 به زمین زده شد ولی در همان روزهای ابتدایی به علت کمبود اعتبار و ضعف پیمانکار وقت، عملیات اجرای آن یکسال به تعویق افتاد و تا اینکه در سال 93 عملیات ساخت آن شروع شد.

پروژه ایستگاه پمپاژ دشت سیروان که بایستی در یک بازه زمانی 24 ماهه به بهره برداری برسد ولی پس از حدود دو سال از شروع عملیات اجرایی آن، پیشرفت زیاد مناسبی ندارد و در ابتدای کار قرار دارد که مشکل اصلی آن نبود اعتبار کلان برای این پروژه بزرگ است.

اعتبارات این پروژه تا به این مرحله از پیشرفت فیزیکی، از محل اعتبارات شهرستانی تامین شده است ولی  برای بهره برداری فاز نخست این طرح 240 میلیارد ریال نیاز است که با این حساب و با توجه به اعتبارات کم شهرستان سیروان در خوشبینانه ترین حالت حداقل 5 سال دیگر این پروژه به اتمام نمی رسد.

داستان ایستگاه پمپاژ دشت سیروان و اعتباراتی که برای ساخت آن تخصیص داده می شود هر روز این پروژه بزرگ را از روند پیشرفت باز می دارد و متاسفانه مسئولان استانی به رغم وعده های فراوان در آغاز پروژه هم اکنون با اعتبار قطره ای آنهم از محل اعتبارات شهرستانی می خواهند این پروژه ساخته شود.

متاسفانه این مشکل تمام پروژه های عمرانی شهرستان سیروان است که طولانی می شوند و در زمان موعد ساخته نمی شوند که دلیل اصلی آن اعتبار قطره ای و ضعفهای مدیریتی است.

پروژه ایستگاه پمپاژ دشت سیروان نیازمند اعتبارات ملی است

مراد یگانه، فرماندار سیروان در گفتگو با خبرنگار سیروان نوین در باره این پروژه گفت: پروژه ایستگاه پمپاژ دشت سیروان بعنوان یکی از بزرگترین طرح های کشاورزی استان دو سال است که شروع به کار شده است.

وی اظهار کرد: در این مدت چند میلیارد تومان از محل اعتبارات شهرستان به این پروژه اختصاص پیدا کرده است ولی این میزان اعتبار تکافوی هزینه های این طرح را نمی کند.

فرماندار سیروان بر ضرورت تخصیص اعتبارات بیشتر به ویژه از محل اعتبارات ملی برای این پروژه تاکید کرد و افزود: این پروژه نیازمند اعتبارات ملی است و اخیراً با استاندار ایلام رایزنی های در این خصوص انجام شده که از طریق صندوق توسعه ملی بحث انجام ادامه عملیات این پروژه پیگیری شود.

یگانه با بیان اینکه فاز نخست این پروژه دارای 25 تا 30درصد پیشرفت فیزیکی است، بیان کرد: متاسفانه به علت قلت اعتبارات عملیات عمرانی این پروژه آنچنان پیش نمی رود لذا از مسئولان استان ایلام تقاضا داریم که به صورت ویژه این پروژه را ببینند.

وی با اشاره به خسارت های وارد به این پروژه ناشی از سیل های اخیر گفت: در سیل های اخیر خسارت های زیادی به این پروژه وارد شده که از محل سیل نیز اعتباراتی به آن تخصیص داده شده است.

یگانه تصریح کرد: فعلا نقدینگی این اعتبار تخصیصی کامل نشده و با تکمیل نقدینگی این اعتبار در اختیار پیمانکار قرار می گیرد.

جمع آوری تجهیزات و وسایل کارگاهی توسط پیمانکار

پیمانکار پروژه ایستگاه پمپاژ دشت سیروان به علت نبود اعتبار و تعلل مسئولان در تخصیص و تزریق  اعتبارات، این روزها نتنها عملیات اجرایی این پروژه را تعطیل کرده در حالی که وسایل، تجهیزات و ادوات خود را از محل ایستگاه جمع آوری و انتقال داده است و این امر باعث نگرانی و ناامیدی مردم شهرستان از ادامه روند ساخت پروژه شده است.

ایستگاه پمپاژ دشت سیروان که با بهره برداری از آن حدود سه هزار هکتار از اراضی دیم شهرستان سیروان را آبیاری و 11 روستا بالغ بر یک هزار و 100 خانوار از شهرستان سیروان را تحت پوشش خواهد داد طی دو سه سال گذشته باعث دلگرمی و امید در دل مردم شده بود ولی  با این اعتبارات قطره چکانی به این زودی به بهره برداری نخواهد رسید.

این در حالی است که به علت نبود شغل در شهرستان بیشتر مردم سیروان به شهرهای دیگر مهاجرت کرده یا در حال مهاجرت هستند ولی با بهره برداری از این پروژه زمینه اشتغال صدها نفر از مردم این شهرستان فراهم می شود و از طرفی باعث رونق کشاورزی این منطقه می شود.

با این همه توصیف از وجود مشکلات اشتغال در شهرستان سیروان، بهره برداری این پروژه بسیار مهم بوده و به نوعی برای مردم این شهرستان حیاتی می باشد.

امیدواریم مسئولان استانی و کشوری قبل از دچار شدن این پروژه به سرنوشت سایر پروژه های شهرستان اقدامی موثر انجام داده و با اختصاص دادن اعتبارات مناسب باعث بازگشت امید در بین مردم و همچنین پیشرفت شهرستان سیروان شوند.