آتش در کمین جنگل‌های ایلام

باز فصل تابستان و گرما نزدیک است و آتش سوزی در کمین جنگل های استان ایلام است، پارسال بود که موجی از آتش سوزی جنگل های استان را فرا گرفت و باعث نابودی بیش یک هزار و ۵۰۰ هکتار جنگل شد.

سال گذشته سال خوبی برای جنگلهای استان ایلام نبود چرا که متاسفانه به علل مختلف سطح آتش سوزی ها در جنگلها بسیار بالا رفت، امسال به دلیل بارش های شدید باران و سرسبزی طبیعت ایلام در صورت بروز آتش سوزی در فصل تابستان، فاجعه ای بزرگ در انتظار جنگل های استان است.

۶۴۰ هزار هکتار جنگل در استان ایلام وجود دارد که ۹۰ درصد آن را درختان بلوط تشکیل می دهند، طی سالهای گذشته آتش سوزی همواره یکی از علل  اصلی نابودی درختان بلوط بوده و در بعضی آتش سوزیهای جنگلهای استان ایلام متاسفانه عوامل انسانی دلیل اصلی بوده به طوریکه در برخی حوادث شاهد هستیم تاوان هر نوع اختلاف خانوادگی، قومی و قبیله ای را جنگل ها می دهند.

با توجه به گرمای شدید هوا از همین الان باید برای پیشگیری از آتش سوزی در جنگل های استان اقدامات مهمی انجام داد، اولین و مهمترین نکته در بحث آتش سوزی مجهز کردن استان به امکانات و تجهیزات لازم است.

استان کوهستانی که بالگرد نداد

سال گذشته استان ایلام از همین نبود امکانات و دیر رسیدن بالگرد برای جابجایی نیروها جهت خاموش کردن آتش صدمات زیادی متحمل شد، متاسفانه این استان هنوز بالگرد ندارد و در مواقع ضروری بایددست به دامن استان کرمانشاه شود.

علاوه بر بالگرد، استفاده از پهباد هنگام بروز حوادث و آتش سوزی در عرصه های جنگلی استان های دیگر رضایت بخش بوده و تاثیر مثبت آن برای کارشناسان روشن شده است.

متاسفانه نهادهای متولی به ویژه سازمان حفاظت از محیط زیست، سازمان جنگل ها و مراتع و ستاد حوادث کشور تمهیدات لازم را برای مدیریت این مشکل ندارند، زیرا مناطق جنگلی جزو مناطق صعب العبور بوده و حمل آب و امکانات برای مهار آتش سوزی ها به سادگی امکان پذیر نیست و تجهیزات لازم برای این مورد ضروری است.

سال گذشته ۳۵ مورد آتش سوزی در ایلام رخ داد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام از کشیک شبانه روزی اطفای حریق در جنگل های ایلام خبر داده و می گوید: سال گذشته ۳۵ مورد آتش سوزی در ایلام رخ داده است.

مازیار سلیمان نژاد با بیان اینکه با توجه وضعیت مطلوب بارش های جوی و پوشش مرتعی و با شروع فصل گرما و حضور مردم و گردشگران در عرصه های طبیعی احتمال آتش سوزی در این عرصه ها افزایش قابل توجهی می یابد، اظهار کرد: تشکیل کمیته اطفاء حریق با موضوع پیشگیری و اطفاء حریق در عرصه های طبیعی، تأمین و تجهیز یگان حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی و آبخیزداری استان و شهرستان ها به لوازم و ادوات اطفاء حریق، استقرار دیده بان در منطقه، برقراری کشیک شبانه روزی اطفاء حریق در مناطق و عرصه های طبیعی، امداد و نجات و تأمین فوریتهای پزشکی توسط دانشگاه علوم پزشکی و جمعیت هلال احمر از جمله اقدامات در حال انجام در زمینه پیشگیری از آتش سوزی در جنگل های ایلام است.

ایجاد مناطق دیده بانی جهت پیشگیری از آتش سوزی در جنگل های ایلام

مدیر کل منابع طبیعی استان ایلام از ایجاد مناطق دیده بانی جهت پیشگیری از آتش سوزی در جنگل های ایلام خبر داد و می گوید: آتش سوزی یکی از خطرناکترین و مخرب ترین عوامل تخریب محسوب می شود که همه ساله بخش های وسیعی از عرصه های منابع طبیعی را تحت تأثیر قرار داده و خسارات سنگینی به این منابع تحمیل می کند.

رضا احمدی می افزاید: جلوگیری از این امر نیاز به برنامه ریزی صحیح و اصولی و به کارگیری بهترین و کارآمدترین پرسنل و پیشرفته ترین وسایل و ادوات دارد.

وی ادامه می دهد: اداره کل منابع طبیعی استان در این خصوص به ایجاد مناطق دیده بانی و طرح نقشه و بخش بندی مناطق بحرانی استان جهت پیشگیری از حریق اقدام کرده است.

وی اظهار کرد: اقدامات صورت گرفته در این خصوص شامل برپایی چادرهای برزنتی در این مناطق و تهیه ملزومات اطفاء حریق و همچنین آماده باش نیروها به صورت شبانه روزی و هماهنگی با نیروهای مردمی در خصوص کمک به پیشگیری و اطفاء حریق است.

در سالهای اخیر جنگلهای محدوده زاگرس از جمله جنگلهای بلوط ایلام تهدیدات بسیاری تجربه کرده و در این بین بخش عظیمی از وسعت این جنگلهای ارزشمند به دلیل وقوع آتش سوزی های متعدد از دست رفته اند.

وضعیت آتش سوزی ها در ایلام در حالیست که نزدیک به ۸۰ درصد توپوگرافی این استان را مناطق کوهستانی و سخت گذر به خود اختصاص داده تا عمده جنگلهای بلوط در ارتفاعات قرار داشته باشد و همین امر کار اطفای حریق در مواقع حادثه را با مشکل مواجه می کند.

جنگلهای استان ایلام بر اثر خشکسالی و خشک شدن طی چند سال اخیر چه خسارتهای فراوانی به خود دیده اند، حال آتش سوزی هم بر پیکره بی جان این درختان افتاده است و استمرار این روند، سرمایه ارزشمند زاگرس را به نابودی می کشاند.