خرید تضمینی گندم آب رفت

به نقل از سیروان نوین، کشاورزان به عنوان یکی از اقشار ضعیف جامعه که نیاز به حمایت های بیشتری از سوی دولت دارند محسوب می شوند و همیشه شعار دولتمردان حمایت از این قشر بوده و هست ولی متاسفانه آنچه در واقعیت مشاهده می شود با سخنان مدیران و مسئولان آسمان تا زمین تفاوت دارد.

کشاورزان در طول سال زراعی با رخدادهای طبیعی هم چون خشکسالی و سرمازدگی، سیل و غیره مواجه می شوند، لذا وجود این بلاهای طبیعی ریسک فعالیت در بخش کشاورزی را افزایش داده است تا کار در این عرصه نیاز به حمایت از سوی دولت داشته باشد.

عدم پرداخت پول گندم کاران سیروانی 40 روزه شد

بعضی از کشاورزان شهرستان سیروان امسال سال زراعی سختی را گذراندند و بخش از تولیدات و محصولات یک سال تلاش و زحمت آنها با وقوع سیل از بین رفت.

حال به رغم خسارات بلایای طبیعی، بلای عمل نکردن به وعده های داده شده هم دامن کشاورزان سیروانی را گرفته و اکنون 40 روز است مدام در حال چک کردن حساب هایشان به امید واریز بهای دسترنج خویش از سوی دولت هستند.

تنها خواسته کشاورزان از مسئولان درک کردن شرایط آنها و عمل به وعده هایشان است، بیشترین دغدغه کشاورزان به ویژه گندمکاران شهرستان سیروان فرارسیدن سررسید وام ها و بدهی هایشان است و تنها منبع درآمدی برای پرداخت بدهی و اقساط وام هایشان هم بهای گندم خریداری شده از سوی دولت است.

40 روز از عدم پرداخت بهای گندم خریداری شده از کشاورزان شهرستان سیروان می گذرد و این در حالی است که مسئولان وعده پرداخت ظرف مدت ۴۸ ساعت را داده بودند تا کشاورزان گندم های خود را به مراکز خرید تحویل دهند نه دلالان.

کشاورزان در این شرایط سخت اقتصادی بهای گندم خود را می خواهند

عزیزی یکی از گندم کاران سیروانی در گفتگو با سیروان نوین در این باره گفت: بیش از یک ماه از برداشت گندم و تحویل آن به مراکز خرید در شهرستان می گذرد اما هنوز بهای گندم هایمان که حاصل دست رنجمان است را پرداخت نکرده اند.

وی اظهار کرد: گویا برخی ادارات و نهادها این حدیث پیامبر (ص) یادشان رفته که فرموده اند پول کارگر را تا زمانی که عرقش خشک نشده به وی بپردازند و گویا هیچ عجله ای هم برای پرداخت ندارند چه اینکه گردش این حجم زیاد پول در حساب شرکت یا اداره می تواند سودبخش باشد.

عزیزی با بیان اینکه کشاورزان در این شرایط سخت اقتصادی بهای گندم خود را می خواهند، افزود: مردم از ما طلب دارند و ما  به امید پول گندم ها قول داده ایم لذا دولت موظف است بر اساس برنامه خرید تضمینی در کمترین مدت زمانی پول گندم کاران را بدهد .

دولت حق دسترنج کشاورزان را پرداخت کند

یکی دیگر از کشاورزان سیروانی با گلایه شدید از بدقولی ها و بی توجهی به شرایط کشاورزان از سوی دولت اظهار کرد: واقعا برای مسئولین جای تاسف است که این طوری حق کشاورز که نتیجه عرق ریختن آنها در دمای بالای 40 درجه هوا را اینگونه هدر می دهند.

وی بیان اینکه بعد از برداشت گندم زمین خود را به کشت برنج اختصاص داده است، عنوان کرد: من می خواهم سم و کود برای شالیزارم بخرم و از طرفی حق و الزحمه نشاء کاران و ... را پرداخت کنم  اما پول ندارم چرا که هر چه داشتم بر سر گندم گذاشتم و امسال هیچ محصولی هم دریافت نکردم و همه اش هزینه بود حالا بعد از چند هفته هنوز پولم را نگرفته ام واقعا نمی دانم چکار کنم و از مسئولین تقاضای پرداخت حق دسترنج کشاورزان را دارم .

این کشاورز سیروانی گفت: امسال فریب وعده های مسئولان را خوردم و اگر می دانستم به مانند گذشته تاخیر در پرداخت وجود دارد گندم ها را با قیمت کمتری به دلالان می فروختم و پول آن را به صورت نقد دریافت می کردم.

کوتاهی های دولت در پرداخت مطالبات کشاورزان پای دلالان را باز می کند

یعقوبی دیگر کشاورز سیروانی با اشاره به عدم پرداخت بهای گندم خریداری شده توسط دولت گفت: یکی از عواملی که باعث می شود کشاورزان محصولات خود را به دلالان بفروشند نقد بودن معامله می باشد این در حالی است که دولت همواره در پرداخت مطالبات کشاورزان کوتاهی های داشته و نتوانسته این اعتماد سازی متقابل را انجام دهد.

وی ادامه داد: دلالان، گندم را با قیمیتی کمتر از مراکز خرید تضمینی از کشاورز می خرند اما پول آن را یکجا می پردازند به همین خاطر دولت بایستی برای کوتاه کردن دست دلالان به وعده های خود عمل کند و در موعد مقرر بهای دسترنج کشاورزان را پرداخت کند.

دولت بجای حمایت از کشاورزان آنها را فلج می کنند

یکی از کشاورزان سیروانی با بیان اینکه دولت از کشاورزان حمایت نمی کنند، اظهار کرد: خرید تضمینی گندم توسط دولت،  برنامه ای در جهت حمایت از تولید گندم، جلوگیری از واردات این محصول و همچنین حمایت از کشاورزان است.

وی تاکید کرد: دولت بجای اینکه از کشاورزان حمایت کند با عدم به موقع بهای محصولات خریداری شده آنها را فلج می کند.

این کشاورز با بیان اینکه گندمکاران سیروانی انتظار دارند بیشتر مورد حمایت قرار گیرند تا انگیزه بیشتری در آنها برای تولید بیشتر و باکیفیت تر ایجاد شود نه اقدامی در راستای ناامید کردن آنها انجام شود، اضافه کرد: کشاورزان انتظار دارند برای تولید بیشتر و کمک به اقتصاد خود و کشور دولت از آنها حمایت کند ولی کشاورزان در عمل چیزی از مسئولان نمی بینند.

وی تصریح کرد:عدم پرداخت به موقع پول گندم خریداری شده از سوی دولت باعث می شود تا رغبت و میل گندم کاران سیروانی به فعالیت های زراعی کاهش یابد و در نتیجه این مهم در دراز مدت باعث کاهش تولید بخش کشاورزی شهرستان سیروان می شود.

همچنان کشاورزان سیروانی چشم انتظار تدبیر دولت برای پرداخت پول گندم های خود هستند،هر چند این بد قولی های مسئولان دولت برای پرداخت پول گندم کاران، در آینده راه  را برای ورود بیشتر دلالان به بازار گندم باز می کند .