امکان بهره‌مندی زائران تنها ۱۳ استان از "مرز مهران"

سعید اوحدی امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تعداد افرادی که برای شرکت در مراسم اربعین مهران را انتخاب می‌کنند بیشتر از مرزهای رسمی دیگر کشور است.

وی گفت: 75 درصد از زائران عتبات عالیات مرز مهران را به‌عنوان مرز تردد خود انتخاب می‌کنند و به همین دلیل لازم بود که برای ساماندهی حجم عظیم زائران و برای ارائه خدمات مطلوب‌تر سهمیه‌بندی صورت گیرد.

رئیس سازمان حج و زیارت کشور تصریح کرد: با توجه به این سیل عظیم متقاضیان تصمیم گرفته شد تنها زائران 13 استان کشور بتوانند برای شرکت در مراسم اربعین این مرز را انتخاب کنند.

وی افزود: برای استقرار کنسولگری عراق در ایلام رایزنی‌های مختلفی انجام شده است که بر اساس وعده‌های داده شده این کنسولگری تا نیمه دوم مهرماه در ایلام مستقر می‌شود.

اوحدی اضافه کرد: هم‌اکنون در سامانه سماح که سامانه رسمی برای ثبت نام شرکت در مراسم اربعین است بیش از 100 هزار نفر ثبت نام کرده‌اند.

وی اظهار داشت: سه مرز مهران، چزابه و شلمچه برای اعزام زائران در ایام منتهی به اربعین در نظر گرفته شده است.

اوحدی گفت: مراحل صدور ویزا در کنسولگری‌های عراق در شهرهای مشهد، اهواز،کرمانشاه و تهران نیز در چند روز آینده آغاز می‌شود و امیدواریم که تا نیمه دوم مهرماه بر اساس رایزنی‌های انجام شده کنسولگری عراق در شهر ایلام نیز استقرار یابد.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: برای تردد زائران از دیگر مرزها از جمله مرز چیلات در شهرستان دهلران هنوز تصمیمی گرفته نشده است زیرا زیرساخت‌های لازم هنوز تأمین نشده و از طرف کشور عراق نیز تاکنون تصمیم قطعی اعلام نشده است.

اوحدی بیان کرد: برای شرکت در کنگره بزرگ پیاده‌روی اربعین حسینی(ع) تنها راه ثبت نام از طریق سایت اینترنتی سماح است که هموطنانی که علاقه‌مند به شرکت هستند باید از این طریق اقدام کنند.

وی گفت: هیچ محدودیتی برای اعزام زائران وجود ندارد و پیش‌بینی می‌شود امسال تعداد زائران به 3 میلیون نفر برسد.