وام، مخرب تر از زلزله

 مرداد ماه سال 93 بود که زلزله ای به بزرگی 6/2 ریشتر با مرکزیت بخش مورموری از توابع شهرستان آبدانان باعث به لرزه در آمدن استان ایلام به خصوص شهرستان دهلران شد.

این زلزله خسارات زیادی را به منازل دهلران وارد کرد و باعث شد تا استان ایلام در صدر اخبار کشور قرار گیرد.
یکی از اقدامات خوب دولت دادن وام به منازل خسارت دیده بود که تا حدودی هم باعث محکم شدن آن ها و مهم تر از آن باعث زیبایی شهر به دلیل نماکاری منازل شد.
منازلی که سکونت در آن ها خطرناک بود به طور کامل تخریب و وام احداثی به آن ها داده شد ولی در این میان عده ای به دلایل گوناگون نتوانستند در مرحله اول از این تسهیلات استفاده کنند.
وام، مخرب تر از زلزله/ سرپناهانی که بی سرپناه شدند
پس از اطلاع رسانی از سوی اصحاب رسانه و پیگیری مسئولان شهرستان و استان، مهرماه سال 94 فاز دوم تسهیلات وام زلزله آغاز شد.
مشکلی که در فاز دوم به وجود آمد کاهش تسهیلات وام تخریبی منازل بود که از 300 میلیون ریال به 200 میلیون ریال کاهش نمود که در این سایت خبری تحت عنوان " اعطای تسهیلات به 250 واحد احداثی در دهلران" انتشار یافت.
پس از مدتی با پیگیری هایی که از سوی مسئولان صورت گرفت میزان تسهیلات وام تخریبی همانند فاز اول شد با این تفاوت که در قالب دو وام یکصد میلیون ریالی و 200 میلیون ریالی اعطا می شد.
سجاد نقیبی-رئیس اداره بنیاد مسکن دهلران- در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: تمام پرونده های منازلی که برای فاز دوم درخواست کارشناسی و تسهیلات داده اند تشکیل شده است.
وی افزود: این اداره پرونده ها را تکمیل و به بانک های عامل تحویل داده است تا دیگر مراحل متقاضیان که دادن تسهیلات است از طریق بانک ها انجام گیرد.
رئیس اداره بنیاد مسکن دهلران با اشاره به اینکه در فاز اول 235 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت و کار مرمت و ساخت منازل نیز به پایان یافت، عنوان کرد: در فاز دوم 112 میلیارد ریال تشکیل پرونده و به بانک ها معرفی شده اند.
وام، مخرب تر از زلزله/ سرپناهانی که بی سرپناه شدند
نزدیک به 40 نفر از خانوار دهلرانی برای دریافت وام احداثی در نیمه دوم سال 94 اقدام به تخریب منازل خود نمودند.
با درخواست بانک ها قرار بود هر فرد وام احداثی را که به دو وام تبدیل شده بود از دو بانک به صورت مجزا دریافت نماید.
به گفته برخی از متقاضیان دریافت تسهیلات وام زلزله، همه بانک ها وام ها را داده اند ولی بانک صادرات هنوز در این خصوص اقدامی نکرده است.
این متقاضیان اظهار کردند: یکی از وام ها در گرو بانک صادرات است، عده ای منتظر دریافت وام یکصد میلیون ریالی و عده ای منتطر وام 200 میلیون ریالی از بانک صادرات هستند.
به گفته آنها، بانک صادرات شهرستان دهلران هنوز دستوری از مدیریت شعب استان، مبنی بر پرداخت تسهیلات وام زلزله دریافت ننموده است.
وام، مخرب تر از زلزله/ سرپناهانی که بی سرپناه شدند
مهدی عنبری، یکی از متقاضیان وام احداثی زلزله در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: من جز آخرین نفراتی بودم که منزل خود را تخریب نمودم.
وی افزود: منزل من در اواخر نیمه دوم تخریب شد و قرار بود در صورت انجام کار تا حد اقل پایان اردیبهشت سال جاری تمام وام به بنده پرداخت شود.
عنبری بیان نمود: یکی از وام های خود را دریافت نموده ام و روند پیشرفت ساخت منزلم خوب بود.
وی ادامه داد: متاسفانه ساخت و ساز منزلم به خاطر عدم دریافت تسهیلات از سوی بانک صادرات توقف نموده است.
این شهروند دهلرانی عنوان کرد: اکنون هم باید اجاره منزل بدهم و هم باید بدهی های ساخت و ساز ساختمان نیمه کاره ام را بدهم که این امر باعث شده است در هزینه زندگی دچار مشکل شوم.
اکنون نزدیک به 40 خانوار شهرستان دهلران که در نیمه دوم سال 94 منازل خود را تخریب نموده اند منازل شان نیمه کاره مانده است و در انتظار تسهیلات وام می باشند.
بسیاری از آن ها بیش از 9 ماه است که سرگردانند و برخی از آن ها که فکر می کردند 3 ماهه خانه شان تکمیل می شود، خانه اجاره نکرده و در منزل اقوام، وسایل خانه شان را قرار داده اند که اکنون بسیار دچار مشکل شده اند.
بروکراسی اداری و بی تدبیری برخی مسئولان باعث شده است تا این خانوار با وجود اینکه سرپناه داشتند اکنون بی سرپناه بمانند.
باشد که مسئولان هرچه سریعتر چاره ای جویند تا این مردم باوجود گذشت 2 سال از زلزله با آرامش در کنار خانواده در منزل خود زندگی کنند.