۲۱نقطه حادثه‌خیز نیازمند اصلاح

استان ایلام با ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق به عنوان یکی از مهمترین مناطق مرزی کشورمان به شمار می رود که طی سال های اخیر به واسطه مرز مهران شاهد تردد میلیونی زائران عتبات عالیات به خصوص در ایام اربعین بوده است.

مسئله اربعین و مرز مهران باعث شده امروز استان ایلام و این مرز بیش از گذشته مورد توجه مسئولان کشوری در بحث زیرساخت ها قرار گیرد، زیرساخت هایی که در گذشته به واسطه محرومیت های متعدد استان به فراموشی سپرده شده بود و حالا استان به جاده های استاندارد، راه آهن و فرودگاه نیاز مبرم دارد.

توجه به زیرساخت های مهران در دو سال گذشته بیشتر شد

بعد از گذشت دومین سال از حضور پرشور مردم در مراسم اربعین، توجه به زیرساخت های مرز مهران به خصوص در حوزه راهسازی بیشتر شده اما به دلیل نبود اعتبارات و بالا بودن زمان ساخت جاده هنوز با نقطه ایده ال فاصله است.

تردد میلیونی زائران در جاده های استان ایلام به خصوص مسیر منتهی به مرز مهران به دلیل کم عرض بودن و نقاط حادثه خیز  نیازمند توجه مسئولان است، هرچند اقداماتی انجام شده ولی این اقدامات کافی نیست و بازهم در سال جاری شاهد ترافیک و ازدحام جمعیت در جاده های استان خواهیم بود.

جاده ایلام -مهران مهمترین مسیر دسترسی زائران به مرز است که به دلیل وجود نقاط حادثه خیز و کم عرض بودن شاهد ترافیک های چندساعته و معطلی زوار هستیم لذا توجه به راه های دیگر به سمت شهرستان مهران به خصوص دهلران-مهران و ملکشاهی -مهران می تواند حجم سنگین تردد از محور ایلام-مهران را کاهش دهد.

۲۱ نقطه حادثه خیز در استان ایلام نیازمند اصلاح هستند

سرهنگ محسن ناصری رئیس پلیس راه استان ایلام در این ارتباط به خبرنگار مهر گفت: طی دو سال گذشته اقدامات خوبی در بحث توسعه زیرساخت های ارتباطی ایلام-مهران انجام شده اما هنوز نقاط حادثه خیزی در استان ایلام و جاده های منتهی به مرز مهران وجود دارند.

وی عنوان کرد: بیش از ۲۱ نقطه حادثه خیز در استان وجود دارد که بیشتر در محور ایلام-مهران قرار دارند و نیاز است تا پیش از اربعین اصلاح و بهسازی شوند.

ناصری با اشاره به اینکه جاده ایلام-مهران جوابگوی حجم زیاد تردد زائران در ایام اربعین نیست، گفت: باید از مسیرهای دیگر منتهی به مرز مثل دهلران به مهران و ملکشاهی به مهران استفاده شود که متاسفانه در این مسیرها هم مشکلاتی داریم.

رئیس پلیس راه استان ایلام عنوان کرد: حذف نقاط حادثه خیز در جاده ارتباطی ایلام-مهران و بهسازی محور ملکشاهی به مهران برای اربعین ضروری است و این جزو مطالبات مردم از مسئولان است.

زیرساخت های مهران فقط در سه سال گذشته مورد توجه قرار گرفته است

مراد ناصری فرماندار شهرستان مهران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: اگر در سال های گذشته به زیرساخت های شهرستان مرزی مهران توجه می شد امروز شاهد تکمیل بخش مهمی از چهاربانده کردن محور ایلام-مهران بودیم.

وی بیان داشت: زیرساخت های مهران  طی سه سال گذشته مورد توجه قرار گرفته و حجم بالایی از کار هم اکنون در بحث چهار بانده کردن محور ایلام-مهران در حال انجام است که طی سال های آینده به بهره برداری می رسد.

ناصری عنوان کرد: طی سه سال گذشته بوده که کار ساخت ۲۱۰ کیلومتر بزرگراه در مسیر مهران به کرمانشاه و دهلران به خوزستان در دست اقدام قرار گرفته است.

فرماندار شهرستان مهران با اشاره به اینکه با توجه به موقعیت مرز مهران به عنوان پر تردد ترین مرز زمینی کشور احداث فرودگاه در این شهرستان در دستور کار مسئولان قرار گرفته است، گفت:  ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای اجرای فرودگاه شهر مهران اختصاص یافته است.

وی افزود: عملیات اجرایی کنارگذر شرقی مهران، تعریض و بهسازی مسیر مهران به صالح آباد، قطعه دوم صالح آباد به آل اسحاق، احداث ۱۰۰ دستگاه پل در مسیر صالح آباد به مهران و...بخشی از اقدامات انجام شده برای بهسازی محور ایلام -مهران بوده است.

کمتر از دو ماه به اربعین و پیش بینی تردد سه میلیون زائر

کمتر از دو ماه دیگر به اربعین باقی مانده و حجم کارهای انجام نشده زیادی برای بحث تکمیل زیرساخت های مرز مهران وجود دارد، یکی از مهمترین پاشنه آشیل های مرز مهران، جاده های ارتباطی و نقاط حادثه خیز در محورهای ارتباطی استان است که با توجه به پیش بینی تردد سه میلیون زائر، اصلاح و بهسازی بخشی از نقاط ضروری است.

بدون شک اقدامات انجام شده در راستای توسعه زیرساخت های مرز مهران طی سال های آینده به ثمر خواهند نشست اما توجه مسئولان کشوری در بحث اعتبارات به پروژه های راهسازی و چهار بانده کردن محور ایلام-مهران ضروری است.