نجات کمیاب ترین مار افعی جهان در گیلانغرب

فریبرز بساطی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این نوع مار افعی شاخدار دم عنکبوتی برای نخستین بار در جریان آتش سوزی در جنگل های گیلانغرب مشاهده شد که با کمک مردم و نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی نجات یافت و پس از اطفای حریق دوباره در طبیعت رها شد.

وی اضافه کرد که این مار از نادرترین و کمیاب ترین گونه مارهاست که زیستگاه آن به تازگی در گیلانغرب کشف شده است.

وی اظهار داشت: این گونه از مارها، بسیار سمی و خطرناک هستند که در ایران تاکنون فقط در استان ایلام و در منطقه مهران شناسایی شده بود.

بساطی افزود: این نوع مار به دلیل داشتن دم عنکبوتی شگرد خاصی به هنگام گرفتن طعمه دارد که طعمه آن بیشتر از دسته گنجشک سانان است.

برخی کارشناسان محیط زیست افعی دم عنکبوتی را به دلیل ظاهرش 'ترسناک ترین مار' لقب داده اند.

دم این مار شبیه به عنکبوت و ابزار اصلی آن برای جلب توجه حیوانات دیگر و شکار آنها است.

افعی دم عنکبوتی در هنگام شکار بدنش را پنهان می کند اما دمش را بیرون می گذارد؛ حیوانات شکارکننده عنکبوت هم که بیشتر پرندگان حشره خوار هستند، به خیال یافتن یک طعمه خوشمزه به دم او نزدیک می شوند اما در کسری از ثانیه خود طعمه مار می شوند.

شهرستان گیلانغرب با 175 هزار و 369 هکتار عرصه های طبیعی، مرتعی و جنگلی، زیستگاه گونه های نادری از بسیاری جانوران وحشی است.

گونه های گیاهی، دارویی و غذایی نادری نظیر زالزالک، مورد، انجیر کوهی، درمنه، بادام وحشی و ون ونگی نیز در این زیستگاه وجود دارد.

گیلانغرب با بیش از 72 هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه واقع شده است.

7079/7398/8066 خبرنگار:سلطانمراد شهبازپور ** انتشار دهنده:علی مولوی