چرا خرید نهال گردو می تواند ما را ثروت مند سازد  ؟

میوه گردو از جمله میوه های مغزدار با ارزش غذایی فوق العاده است. مغز گردو با طعم خوب و خواص بی نظیر کاربردهای زیادی دارد.

با توجه به مصرف بالای گردو، کاشت و پرورش و خرید نهال گردو با استقبال زیادی مواجه است. باغداران زیادی نسبت به کاشت این میوه تمایل نشان داده و افراد زیادی به کاشت و پرورش درخت گردو اقدام می نمایند. کاشت درخت گردو همانند سایر درختان و محصولات کشاورزی نیاز به آگاهی و دانش تخصصی دارد.

 جهت کسب نتایج مطلوب باید قبل از شروع نسبت به نوع کاشت، انواع بذر، نوع نهال مناسب، منطقه آب و هوایی و نکات مهم در پرورش نهال اطلاعات کافی بدست آورد.

 برای این منظور بهترین مرجع مراکز تولید و عرضه نهال گردو هستند. در این مراکز به دلیل تولید و پرورش نهال می توانید علاوه بر کسب اطلاعات تخصصی نسبت به خرید بهترین و مناسب ترین نهال گردو اقدام نمائید. در ادامه به بررسی تمام جوانب و نکات مهم در کاشت و پرورش گردو خواهیم پرداخت .

1

کاشت بذر گردو و نکات مهم در نحوه کاشت :

کاشت به روش بذر یکی از روشهای کاشت گردو است. برای اینکار می توانید از گلدان و یا باغ و باغچه بطور مستقیم استفاده کنید. البته برای کارایی بهتر و کسب نتیجه مطلوب توصیه می شود بذرها ابتدا در محل موقت بنام خزانه کاشته شده و پس از جوانه زدن و رشد کافی به محل اصلی انتقال داده شوند. خرید نهال گردو اگر انجام شود نسبت به کاشت بذر ساده تر است.

با اینحال برخی افراد ترجیح می دهند که کاشت بذر گردو را خود تجربه کنند. برای اینکار ابتدا گردوهای تازه را به مدت ۲۴ ساعت در درون آب قرار دهید. سپس بذرها را درون یک کیسه نایلونی قرار دهید و در نایلون را ببندید. می توانید درون پلاستیک را با پرلیت پر کرده و گردوها را درون آن بگذارید. گردوها به مدت یک هفته باید در یخچال نگهداری شوند. در طول این مدت چنانچه گردوها خشک شدند آن را مرطوب کنید.

پس از این مدت بذرها آماده کاشت در خاک هستند. عمق کاشت ما بین ۳ تا ۵ سانتیمتر مناسب است. بهترین نوع خاک برای کاشت بذر و نهال گردو ترکیبی از خاک کمپوست، خاک باغچه یا گلدان و شن و ماسه است. دقت کنید که سطح خاک همواره مرطوب باشد. دمای مناسب برای جوانه زنی بذرها ما بین ۲۲ تا ۳۰ درجه سانتیگراد است. برای کاشت در گلدان باید گلدان را در محل آفتابگیر قرار دهید. محل کاشت در باغ و باغچه نیز باید کاملا در معرض نور خورشید با سایه کم باشد .

جوانه زنی حداقل یک ماه تا دو ماه طول می کشد. پس از جوانه زدن بذرها دقت کنید که محل نهال گردو در معرض نور خورشید باشد. برای اینکار می توانید گلدان را روزانه چند ساعت در فضای بیرون قرار دهید. نهال گردو بطور متوسط نیاز به ۲.۵ لیتر آب در هفته دارد. ماههای اول نیاز به آبیاری هفتگی و در سالهای بعد می توان آنرا هر دو تا سه هفته انجام داد .

آشنایی با انواع نهال گردو و مشخصات آنها :

نهال گردو دارای انواع مختلفی است. زیستگاه اصلی درخت گردو ایران است با اینحال پس از انتقال این میوه به کشورهای دیگر و انجام اصلاحات ژنتیکی، انواع نهال های گردو با مشخصات و ویژگی های مختلف به وجود آمدند. ارقام مختلف نهال های گردو ویژگی های کمابیش متفاوتی داشته و برای مناطق و شرایط مختلف آب و هوایی مناسب است. از طرفی ظاهر میوه های گردو با یکدیگر اندکی متفاوت است. در حال حاضر بیش از ۳۰ نوع نهال گردو در جهان پرورش داده می شود .

برخی از ارقام پرفروش نهال گردو شامل : نهال گردو چندلر ، نهال گردو فرنور، نهال خوشه ای، نهال گردو پیوندی تو سرخ، نهال ژنوتیپ گلد نهال ، نهال کانادایی، نهال شیلی، نهال بیلچک، نهال پاریزین، نهال پدرو، نهال پکان آمریکایی، نهال پیوندی فرانکت، نهال خوشه اسرائیلی، نهال تویسرکان، نهال گردو لارا، نهال روند، نهال دماوند، نهال رقم جمال، نهال ساندلند، نهال گردو سجنو ، نهال گردو شبین، نهال کاما، نهال خوشه ای فرانسوی، نهال هارتلی، نهال وینا، نهال گردو یالووا و نهال ضیاآباد است .

هر کدام از این نهال ها ویژگی های مختص به خود داشته و برای شرایط آب و هوایی مختلف مناسب هستند. اگر تمایل به خرید و کاشت نهال دارید، توصیه می شود قبل از هر اقدامی با کارشناسان گلد نهال مشورت نموده و بهترین و مناسب ترین نهال های گردو را برای کاشت انتخاب کنید .

2

چگونگی و بهترین زمان کاشت نهال گردو :

بهترین زمان کاشت نهال گردو در محل اصلی کاشت مانند باغ و باغچه از اواسط پائیز تا اواخر زمستان است. در این مدت درختان گردو در حالت خواب قرار داشته و خود را برای فصل رشد در بهار آماده می کنند. در این زمان می توانید نهال های گردو را در محل اصلی بکارید. برای کاشت بذر ابتدا باید بذرها را در محل موقت و یا محل اصلی بکارید .

برای عملکرد بهتر و کاشت انبوه توصیه می شود بذرها را ابتدا در خزانه و یا گلدان کاشته و سپس به محل اصلی انتقال دهید. با توجه به مدت زمان مورد نیاز برای جوانه زنی بذرها که یک الی دو ماه در حالت عادی است و دمای مورد نظر برای جوانه زنی که حدود ۲۵ درجه سانتیگراد است، بهترین زمان کاشت بذر گردو در اوائل تابستان و اواخر بهار تعیین می گردد. در این زمان بذرها امکان بیشترین بهره را از دمای هوا و نور خورشید دارند .

بهترین نهال گردو کدام است ؟

بسیاری از افراد سوال می کنند که بهترین نهال گردو برای کاشت کدام است. پاسخ به این سوال به شرایط محل کاشت، نوع آب و هوا و هدف از پرورش درخت گردو بستگی زیادی دارد. اگر چه درخت گردو یک درخت سردسیری محسوب می شود ولی گونه هایی از آن برای پرورش در مناطق گرم توسعه یافته اند .

هر نهال خصوصیات و ویژگی های متفاوتی از دیگری دارد. شکل ظاهری، میزان باردهی، دمای مناسب، مقاومت به بیماری های مختلف، ارتفاع محل کاشت از سطح دریا و زمان گل دهی و باردهی نهال ها از یکدیگر متفاوت است .

بطور کلی مناطقی که ارتفاع آنها از سطح دریا بالای ۱۵۰۰ متر است و زمستان زودرس و بهار دیررس دارند، نهال گردو پیوندی فرنور یکی از بهترین گزینه ها است. برای مناطق معتدل که دارای چهار فصل مختلف بوده و ارتفاع ما بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ متر از سطح دریا دارند نهال پیوندی چندلر مناسب است .

در مناطق گرمسیری بسته به دمای هوا و ارتفاع از سطح دریا نهال های ژنوتیپ و پکان آمریکایی بهترین بازدهی را خواهند داشت. اگر تصمیم به پرورش درخت گردو دارید برای انتخاب بهترین نهال گردو با کارشناسان گلد نهال مشورت نمائید .

نحوه مراقبت و نکات مهم در نگهداری نهال گردو :

پس از جوانه زدن بذرها، برای انتقال به محل اصلی باید نکاتی را در نظر بگیرید. داشتن خاک اسیدی با زهکشی مناسب، حداقل فاصله حدود ۷ متر با درختان، دیوار و ساختمان، خاک ترکیبی شامل کمپوست، خاک باغچه و شن و ماسه و آبیاری کافی برای پرورش درختان گردو الزامی است .

بهترین کود برای درخت و نهال گردو کودهای حاوی آمونیوم سولفات است. کود را در اوائل بهار و یا اواخر زمستان بر روی خاک پخش کرده و پس از آن آبیاری کافی داشته باشید. نکته مهم دیگر از بین بردن علف های هرز، چمن و گیاهان مختلف در اطراف درخت است .

این گیاهان مواد مغذی خاک را جذب کرده و نهال را با کمبود مواد غذایی مواجه می کنند .

هرس کردن درختان و حذف شاخه های زاید و شکسته در زمستان می تواند منجر به نوردهی بهتر و جذب مواد مغذی به تمام نقاط گیاه شود. آبیاری نهال و درخت گردو هر هفته یکبار در سال اول و برای سالهای بعد می تواند به دو هفته نیز افزایش یابد. توجه داشته باشید که آب کافی برای درختان گردو الزامی است .

کمبود آب به خشک شدن، کوچک بودن و عدم رشد کافی درخت و مغزهای گردو می شود. درختان و نهال گردو به دمای زیاد واکنش نشان می دهد بنابراین دمای بالای ۴۲ درجه سانتیگراد برای روزهای متوالی منجر به سیاه و خشک شدن مغزهای گردو می شود. در نهایت سم پاشی های سالیانه به دفع انواع آفات درخت کمک زیادی می نماید لذا آنرا در برنامه کاری خود قرار دهید .

شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خرید نهال گردو به سایت گلد نهال مراجعه نمایید .

goldnahal.ir منبع :