طبیعت بکر اطراف مشهد

مشهد یکی از شهرهای توریستی ایران شناخته می‌شود که سالانه پذیرای گردشگران بسیاری از اقصی‌نقاط ایران و جهان است. دیدنی‌ها و جاذبه‌های گردشگری مشهد بسیار زیاد هستند، هرچند زیارت حرم مطهر امام رضا(ع) اولین مقصد مسافران و گردشگران محسوب می‌شود؛ اما طبیعت زیبا و بکر اطراف مشهد طرفداران بسیاری را به‌سوی خود می‌کشد. گردشگران با تهیه بلیط ارزان مشهد و برنامه‌ریزی مناسب، لحظاتی را به طبیعت‌گردی و استفاده از آب‌وهوای پاک و دوست‌داشتنی اطراف این شهر اختصاص می‌دهند. درادامه به معرفی طبیعت شگفت‌انگیز مشهد می‌پردازیم تا با شناخت بیشتر این مناطق، سفری دلپذیرتر را تجربه کنیم.

شاندیز

شاندیز برای بیشتر افراد تداعی کننده‌ رستوران‌ها و غذاهای لذیذی است که در آن سرو می‌شود؛ ولی منطقه‌ خوش آب‌وهوای شاندیز و طبیعت زیبای آن پس از گذر از رستوران‌ها و مراکز خرید، شروع می‌شود. آب‌وهوای لطیف و کوهستانی این منطقه برای همه افرادی که یک بار از شاندیز بازدید به عمل آورده باشند، فراموش‌نشدنی است. منطقه سرسبز شاندیز از روستاهای مختلفی با جوی‌‌های پرآب و درختان سربه‌فلک کشیده تشکیل شده و با فراهم‌آوردن امکانات رفاهی مناسب، پذیرای گردشگران و مراجعه‌‌کنندگان خواهد بود. افرادی که با خرید بلیط رفت و برگشت مشهد، قصد گذراندن لحظاتی شاد در این منطقه را دارند، می‌توانند با خرید از محصولات محلی این منطقه سوغاتی ناب را همراه با خود بیاورند.

طرقبه

بدون تردید طرقبه مجموعه‌ای از جاذبه‌های گردشگری برای مراجعه‌کنندگانی با همه‌ طیف سلیقه است. طرقبه علاوه‌بر بافت شهری، بازارچه صنایع‌دستی، رستوران‌های لوکس و مراکز خرید، طبیعتی منحصربه‌فرد و سرسبز دارد و با روخانه‌ای کوچک ولی پرآب و درختان انبوه گردو تکمیل می‌شود. آب‌وهوای این منطقه حتی در تابستان بسیار خنک و مطبوع بوده و طبیعت‌گردی در سایه‌سار درختان تنومند طرقبه را برای همه طبیعت دوستان دلپذیر می‌کند. در فصل پاییز با رنگی‌ترشدن درختان، این طبیعت وجه خارق‌العاده‌ای به خود می‌گیرد و بازدید از طرقبه را لذت‌بخش‌تر می‌کند. اگر قصد دارید برای خرید بلیط ارزان مشهد اقدام کنید، بازدید از منطقه ییلاقی طرقبه را در برنامه سفر خود قرار دهید.

چشمه‌ها

چشمه قلقلی: نام چشمه‌ای بسیار زلال و زیبا در چهار کیلومتری حاشیه روستای زشک است. این چشمه با شدت زیادی از زمین می‌جوشد و منظره زیبایی را به‌نمایش می‌گذارد. چشمه قلقلی ابتدای مسیر صعود به سه قله شیرباد، چمن و فلسکه است و کوه‌نوردان اغلب ساعتی را کنار این چشمه شگفت‌انگیز سپری می‌کنند. بیشتر گردشگران که با تهیه بلیط رفت و برگشت مشهد، از این چشمه بازدید کرده‌اند، از گردش در روستای زشک هم غافل نشده‌اند.

چشمه گراب: در حقیقت مجموعه‌ای از چند چشمه با دهانه مخروطی شکل است که با فاصله‌های نه چندان دور از یک‌دیگر، منظره‌‌ای تکرارنشدنی را خلق کرده‌اند. این چشمه که در جاده مشهد به نیشابور واقع شده، املاح معدنی و خواص درمانی بسیاری دارد.

چشمه مقدس: که با نام زمزم رضوی نیز خوانده می‌شود، چشمه‌ای منحصربه‌فرد در روستای ده سرخ است. یکی از نکات شگفت‌آور درباره این چشمه پرآب بودن آن حتی در دوره خشک‌سالی بوده؛ به‌طوری‌که روستای ده سرخ، سرسبزی و باغات میوه خود را مدیون این چشمه زلال می‌داند. اکثر مسافران و گردشگرانی که با خرید بلیط ارزان مشهد به این شهر سفر می‌کنند، بازدید از این چشمه را ازدست نمی‌دهند.

31

آبشارها

آبشار آب گرم: تنها آبشار با آبی با دمای 25 الی 30 درجه در ایران است که به‌واسطه چشمه‌های آب گرم اطراف آن، آبی گرم را دراختیار گردشگران قرار می‌دهد. هرچند فاصله این آبشار با شهر مشهد زیاد نیست؛ اما به‌دلیل پیاده‌روی کوهستانی برای دسترسی به این آبشار، این منطقه از تردد زیاد گردشگران محفوظ مانده است. طبیعت دوستانی که بلیط رفت و برگشت مشهد را تهیه کرده‌اند و درپی محیطی با فضای آرام و شگفت‌انگیز هستند، بازدید از آبشار آب گرم را در لیست برنامه‌های خود قرار می‌دهند.

آبشار بار: یکی از مناطق موردعلاقه کوهنوردان محسوب می‌شود؛ چراکه برای دسترسی به این آبشار باید مسیری کوهستانی را پیمود. بهترین زمان برای لذت از منظره این آبشار، اواسط بهار تا اواخر تابستان است.

آبشار اخلمد: در حقیقت متشکل از چهار آبشار با ارتفاع‌های مختلف در حاشیه روستای اخلمد و میان کوه‌های بینالود است. حدفاصل این آبشار‌ها از محیطی سرسبز و زیبا پوشیده شده و فضایی مناسب را برای طبیعت گردی ایجاد می‌کند.

غارها

غار زری: در فاصله 9 کیلومتری مشهد قرار دارد. دهانه این غار در ارتفاع ۱۰ متری زمین بوده و دسترسی به آن برای اکثر افراد آسان است.

غار مغان: یکی از قدیمی‌ترین غارهای ایران محسوب می‌شود. این غار که در 60 کیلومتری جنوب مشهد واقع شده‌، دو دهانه دو طرفش دارد. به‌دلیل پرتگاه‌های خطرناک و متعدد در غار مغان، ورود به این غار بدون راهنما توصیه نمی‌شود.

روستاها

روستاهای بسیاری اطراف مشهد وجود دارد که همه آن‌ها با آب‌وهوایی لطیف و مطبوع پذیرای گردشگران هستند. از معروف‌ترین این روستاها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

روستای زشک: در جنوب‌شرقی مشهد قرار دارد و با آب‌وهوایی لطیف و دلپذیر، سالانه گردشگران بسیاری را به‌سوی خود جذب می‌کند. این روستا جاذبه‌هایی مانند دره نهل، چشمه قلقلی، دره چمن و باغات سرسبز میوه دارد. بنابراین پس از خرید بلیط ارزان مشهد و بازدید از این روستا، می‌توانید ضمن استفاده از فضای آرام و دلپذیر روستای زشک، از دیگر جاذبه‌های آن نیز دیدن کنید.

روستای خادر: یکی از روستاهای قدیمی ایران و از توابع ییلاقات شاندیز و طرقبه محسوب می‌شود. این روستای خوش آب‌وهوا که در دل دره‌‌ای وسیع واقع شده ‌است، پوشش گیاهی بسیار متنوعی دارد و در همه فصول سال با جلوه‌گری‌های طبیعی و چشم‌نواز نظر گردشگران را جلب می‌کند.

روستای کنگ: با ساختار ساختمانی پلکانی و جاذبه‌های گردشگری متعدد، یکی از روستاهای پر ترافیک گردشگران است. این روستا که در فاصله ۲۹ کیلومتری مشهد واقع شده، علاوه‌بر محصولات محلی و خوراکی‌های لذیذ آب‌وهوایی کوهستانی و دل‌نشین دارد. اگر مایل هستید از هیاهوی شهر فارغ شده و لحظاتی را در محیطی آرام و روستایی سپری کنید، بازدید از این روستا را ازدست ندهید.