سقف متحرک، دریچه ای جدید به دنیای معماری مدرن فضاهای باز

معماری انعطاف پذیر بعنوان یکی از راه حل های جدید جهت استفاده بهنیه از فضاهای باز، بویژه در کشورهایی مثل ایران که قیمت ملک بطور فزاینده رو به افزایش است، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. سقف متحرک یکی از المانهای جذاب معماری انعطاف پذیر است که فضاهای باز را به یک محیط چهار فصل تبدیل و محفوظ در برابر تابش آفتاب و باران و برف تبدیل می کند.

 هتل ها، رستورانها، منازل و ویلاهای شخصی، تراس ها و استخرها از جمله فضاهایی هستند که با بهره گیری از سقف متحرک می توانند بهره وری دو چندان داشته باشند. طراحی مدرن و زیبای سقف متحرک، آب بندی و هوا بندی در تمام شرایط آب و هوایی و سهولت استفاده از این محصول باعث شده تا سقف متحرک مورد توجه معماران و دست اندرکاران ساخت در کشور ما قرار گیرد.  مجموعه اسکای روف با تجربه 5 ساله در زمینه تولید و اجرای سقف های متحرک و همچنین شیشه های پیرامونی متحرک، مفتخر است که توانسته این محصول به روز و جدید را در بالاترین کیفیت همراه با ضمانت و خدمات پس از فروش در کشورمان ارائه دهد و پروژه های متعددی در فضاهای هتل، رستوران و ویلاهای شخصی به انجام برساند.

امروزه سقف متحرک اتوماتیک جایگاه ویژه ای بین سقف های متحرک به خود اختصاص داده است. این نوع سقف مزایایی بسیار بالایی نسبت به دیگر سقف های متحرک دارد. سقف متحرک اتوماتیک توانسته بسرعت جایگزین سایبان های قدیمی شود و از مدرن ترین ملاحضات معماری و مهندسی بره گیرد. امروزه در رستوران ها و هتل های کشور هایی نظیر آلمان، فرانسه، ترکیه و.. انواع مختلف سقف محترک اتوماتیک برقی نظیر سقف متحرک اتوماتیک آلومینیومی ، سقف متحرک اتوماتیک شیشه ای و سقف متحرک اتوماتیک پارچه ای که مورد استفاده قرار میگیرند.

71

اجزای تشکیل دهنده ی سقف متحرک اتوماتیک

سازه از جنس پروفیل های آلومینیومی ۲-پوشش سقف متحرک تا شونده ۳-موتور و سیستم محرکه ۴-یراق آلات و اتصالات

نحوه کارکرد سقف های متحرک اتوماتیک

سقف جمع شونده اتوماتیک دارای سنسورهای حساس به شرایط محیط می باشند، سیستم باز و بسته شدن این سازه اتوماتیک به نوعی طراحی شده است که علاوه بر باز و بست شدن سقف توسط ریموت کنترل، در زمان بارش برف و باران به صورت خودکار باز می‌شود؛ همچنین تنظیمات سقف اتوماتیک توسط برنامه نرم افزاری قابل نصب بر روی تلفن‌های همراه هوشمند، می تواند انجام  شود. قابلیت اتصال به سیستم هوشمند ساختمان BMS نیز از جمله مزایایی است که در هنگام استفاده از سقف متحرک اتوماتیک میتوان آن را تجربه کرد.

 

انواع سقف متحرک اتوماتیک

سقف متحرک اتوماتیک پارچه ای

یکی از انواع سقف های متحرک ، سقف متحرک پارچه ای است .که در آن نوع پوشش از جنس PVCمی باشد. استفاده از پارچه PVC در این نوع سقف ها هم امکان تنوع رنگ و طرح پوشش را فراهم می آورد (هارمونی طراحی) و هم باعث سبک تر شدن وزن سقف می گردد. که این مسئله پروسه نصب را سریعتر و آسانتر می گرداند. علاوه بر این، سقف های جمع شونده پارچه ای از نظر هزینه نسبت به سقف های متحرک آلومینیومی و شیشه ای به صرفه تر هستند.

یکی دیگر از مزایا سقف های متحرک پارچه ای امکان استفاده از لایتینگ روی پروفیل های متصل به پارچه اصطلاحا فابریک پروفیل( Fabric Profile)  می باشد. که با استفاده از ریموت کنترل و از راه دور قابلیت خاموش روشن شدن و تنظیم شدت روشنایی را دارا هستند.

72

سقف متحرک اتوماتیک آلومینیومی

امروزه سقف متحرک آلومینیومی جایگاه ویژه ای بین سقف های متحرک به خود اختصاص داده است. این نوع سقف به دلیل مزایایی بسیار بالایی که نسبت به دیگر سقف های متحرک دارد توانسته بسرعت جایگزین سقف های متحرک پارچه ای شود . امروزه در سراسر دنیا تمام شرکتها به نحوی سقف متحرک آلومینومی را کنار سقف های متحرک پارچه ای ارائه میدهند یا حتی بعضی از آنها بصورت خیلی تخصصی فقط روی سقف متحرک آلومینیومی در حال طراحی و تولید می باشند. سقف متحرک آلومینیومی یکی از نو آورانه ترین سایبان ها یا شلتر ها در کل دنیا محسوب می گردد. مقاومت بالا در برابر بار برف و انتقال حرارت، ظاهر منحصر به فرد ومناسب برای فضاهای اداری و رستورانی این محصول را به یکی از محبوب ترین و زیباترین راه حل ها برای تبدیل فضاهای باز به فضای قابل استفاده در چهار فصل سال تبدیل کرده است.

73

شیشه متحرک اتوماتیک ( سیستم شیشه ای گیوتینی)

سیستم شیشه گیوتینی به علت نوع باز و بسته شدن بدین صورت نامگذاری شده است. در این مکانیزم یک پنجره از سه لت یا دو لت شیشه ای تشکیل شده است. که به صورت افقی کاملا پنجره را پوشش داده و همواره یکی از آنها ثابت و دو لت دیگر متحرک می باشند. در سیستم شیشه ای جمع شونده گیوتینی با حرکت عمودی این لت های شیشه ای پنجره باز یا بسته می شود. با استفاده از این محصول (شیشه های متحرک گیوتینی) که هر پنجره متحرک شامل یک موتور و ریموت مجزا هدایت می شوند، می توان همزمان هم یک جان پناه شیشه ای با ارتفاع استاندارد را در اختیار داشت و هم یه دیوار شیشه ای شفاف و کامل عایق را تجربه کرد. بویژه برای تراس ها و روف گاردن هایی که در آن چشم انداز در اولیت می باشد، با استفاده از شیشه متحرک گیوتینی می توان فضایی منحصر به فرد با ابعاد بزرگ و بی نظیر با حداقل کادربندی و داشتن نماهایی بدون معارض را لذت بخش تر کرد و آن را استفاده حداکثری از نور محیط همراه کرد. در شیشه های گیوتینی میتوانید از شیشه تک لایه (ضخامت 8 میلیمتر) و همچنین به منظور کاهش انتقال حرارت و بهره وری در مصرف انرژی از ساختار شیشه دو جداره (دو لایه شیشه 6 میلیمتر و یک اسپیسر به ضخامت 8 میلیمتر) استفاده نمایید.