14 ماده غذایی فوق العاده برای تقویت سیستم ایمنی کودکان

بیمار شدن مکرر وضعیتی است که برای بسیاری از بچه ها اتفاق می افتد و یکی از نگرانی های اصلی والدین و پرستار کودک است. بزرگترین دلیل این امر ضعف سیستم ایمنی درکودکان است که می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد که شایع ترین آن نوع رژیم غذایی کودک است.

مصونیت چیست؟

مصونیت به توانایی سیستم ایمنی بدن ، ساختارهای بیولوژیکی بدن ، فرآیندها و اندام هایی اطلاق می شود که مخصوص مبارزه با عفونت ها هستند و در نتیجه از بیماری های جلوگیری به عمل می آورند .

هدف سیستم ایمنی بدن محافظت از بدن در برابر عفونت است. این عمل به شناسایی و نابودی میلیون ها میکروب (مانند باکتری ها ، ویروس ها ، انگل ها ، قارچ ها) که هر روز به بدن ما نفوذ می کند ، کمک می کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن شاید مهمترین گام برای دستیابی به مقاومت در برابر بیماری ها باشد. لازم است والدین و پرستار کودک بدانند که برای افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن کودک نیازی به استفاده از مکمل های مصنوعی نیست و  روشهای طبیعی زیادی برای تقویت سیستم ایمنی  و تقویت آن برای مقاومت در برابر عفونت های شایع وجود دارد.

14 ماده غذایی فوق العاده برای تقویت سیستم ایمنی کودکان - پرستار کودک

 در اینجا لیستی از مهم ترین مواد غذایی ای که سیستم ایمنی را در کودکان تقویت می کند بیان شده است که لازم است والدین و پرستار کودک برای تهیه غذای کودک از این مواد استفاده نمایند  :

  1. سبزیجات برگ دار

سبزیجاتی مانند کلم ، گل کلم ، اسفناج ، کلم بروکلی ، جعفری ، کلم پیچ ، کاهو و به ویژه سبزیجات با برگ سبز در پیشگیری و مبارزه با عفونت ها به سیستم ایمنی کمک می کنند.

سبزیجات برگ دار سرشار از مواد مغذی و ریزمغذی هایی مانند ویتامین A ، C & K ، کلسیم ، آهن ، منیزیم ، پتاسیم و غیره هستند و همچنین سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند بتا کاروتن و سایر کاروتنوئیدها می باشند که برای داشتن یک سیستم ایمنی سالم ضروری است.

  1. سبزیجات ریشه ای

طبق طب چینی ، سبزیجات ریشه ای مانند سیب زمینی شیرین ، هویج ، چغندر ، سیب زمینی تقویت کننده سیستم ایمنی هستند و مخصوصا  در مقاومت سیستم تنفسی تاثیر گذارند .

 همانطور که این ریشه هادر زیر زمین رشد می کنند ، مقدار زیادی از مواد مغذی را از خاک جذب می کنند.

 سبزیجات ریشه ای غنی از فیبرهای محلول و نامحلول هستند. این مواد به سلامت روده کمک می کند. سبزیجات ریشه ای سرشار از ویتامین ها ، مواد معدنی و فیبر هستند که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

  1. سیر ، پیاز و زنجبیل

گفته می شود ترکیبات گوگرد موجود در پیاز و سیر از سرطان جلوگیری می کند. ترکیبات فعال -فلاوانوئیدها در هر سه ماده فوق باعث تقویت ایمنی می شود.

 ترکیبات فعال عبارتند از آنی سیلین در سیر ، کوئرستین در پیاز. شگائول و جینجرول در زنجبیل. افزودن فراوان این سه گیاه هنگام تهیه غذاها می تواند از بروز بیماری های فصلی جلوگیری کند.

سیر ، پیاز و زنجبیل به هضم غذا کمک کرده و گاستریت را دور نگه می دارد و همچنین سلامت قلب را افزایش می دهد.

بنابراین لازم است والدین و پرستار کودک از این سه گیاه مفید در تهیه غذای کودک استفاده نمایند و از اثرات مطلوب آن در تقویت سیستم ایمنی کودک بهره مند شوند.

  1. فلفل قرمز

فلفل قرمز حاوی ماده شیمیایی کپسایسین است ، منبع غنی از ویتامین C که به سیستم ایمنی بدن کودک در مبارزه با سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می کند.

فقط یک قاشق غذاخوری فلفل قرمز حاوی 44 درصد ویتامین A  است .این ویتامین ماده مغذی که در تقویت ایمنی و مبارزه با عفونت بسیار مهم است.

لازم است والدین و پرستار کودکی که به  حساسیت و آلرژی مبتلا است در خصوص استفاده از این گونه مواد غذایی با پزشک اطفال مشورت نمایند .

  1. کدو یا کدو تنبل

سبزیجات متعلق به خانواده کدو یا کدو تنبل حاوی آنتی اکسیدان ، ویتامین A ، ویتامین C ، منگنز ، منیزیم و فولات هستند که همه آنها سیستم ایمنی بدن کودک را تقویت می کنند. کدو تنبل به تنهایی حاوی 245 درصد از نیاز روزانه به ویتامین A است.

  1. زردآلو

زردآلو به دلیل خواص ضد التهابی مشهور است . آنتی اکسیدان های موجود در زردآلو به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و به بدن کمک می کند تا در برابر بیماری های شایع مقاومت نماید . زردآلو سرشار از ویتامین A ، ویتامین C ، پتاسیم و مقدار زیادی فیبر غذایی هستند.

  1. مرکبات

این یک واقعیت شناخته شده است که مرکبات مانند پرتقال ، لیموترش و گواوا دارای مقدار زیادی ویتامین C هستند که به تقویت ایمنی کمک می کند.

آنتی اکسیدان های موجود در مرکبات به بدن کمک می کند تا مواد مغذی مانند آهن را جذب کرده و  سیستم ایمنی بدن  را تقویت  نماید .

14 ماده غذایی فوق العاده برای تقویت سیستم ایمنی کودکان - پرستار کودک

  1. انواع توت ها

هر لیستی از غذاهای فوق العاده بدون انواع توت ها ناقص است و در مورد تقویت سیستم ایمنی ،  توت ها بسیار مهم هستند.

 توت ها شامل توت فرنگی ، توت سیاه ، تمشک ، زغال اخته و قره قاط هستند. توت ها سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند فیتوشیمیایی و فلاونوئیدها هستند که به تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با التهاب نیز کمک می کند.

  1. حبوبات و عدس

حبوبات و عدس سرشار از پروتئین ، فیبر ، فولات ، آهن ، کلسیم ، منیزیم ، روی و پتاسیم است. این دسته از مواد غذایی از ساده ترین راه ها برای دریافت پروتئین هستند که برای همه سیستم های بدن از جمله سیستم ایمنی ضروری است. عدس همچنین حاوی ترکیبات گیاهی خاصی است که به مبارزه با بیماری های مزمن کمک می کند.

  1. نخود سبز

نخود سبز سرشار از مواد مغذی سالم برای قلب مانند ویتامین A ، B1 ، B6 و C است. همچنین سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند فلاونوئیدها ، کاروتنوئیدها ، اسیدهای فنولیک و پلی فنول ها است که به بهبود سیستم ایمنی کمک می کند.

علاوه بر این ، نخود سبز منبع عالی پروتئین هستند و در هر فنجان نخود فرنگی 8 گرم پروتئین وجود دارد. بنابراین والدین و پرستار کودک با جادادن این گیاه مقوی در تغذیه کودک گام موثری در تقویت سیستم ایمنی او برخواهند داشت .

  1. جوانه ها

در حالی که همه گروه های غذایی مجموعه ای از مزایای سلامتی را در خود دارند ، جوانه ها چندین برابر بیشتر از سایر گروه ها دارای فواید سلامتی هستند.

 جوانه زدن دانه ها مواد مغذی پنهان در درون آنها را در دسترس قرار می دهد ، به این معنی که جذب آنها توسط بدن آسان تر می شود.

14 ماده غذایی فوق العاده برای تقویت سیستم ایمنی کودکان - پرستار کودک

  1. آجیل و دانه ها

آجیلهای رایج شامل بادام ، گردو ، پسته ، بادام زمینی ، بادام زمینی و فندق است . همچنین دانه هایی مهم شامل تخمه کدو ، دانه کتان ، دانه چیا ، دانه کنف و دانه کنجد است.

این مواد منبع بسیار خوبی از پروتئین ، چربی های سالم ، فیبرها ، ویتامین ها و مواد معدنی هستند. مغزها و دانه ها سرشار از ویتامین E هستند که یک آنتی اکسیدان مهم و تقویت کننده سیستم ایمنی است.

 اگر در استفاده از آجیل و دانه ها برای  تغذیه نوزادان و کودکان خردسال مشکل دارید ، می توانید آنها را پودر نموده و در غذای کودک استفاده نمایید .

  1. کشک/ماست

کشک و ماست حاوی مقدار زیادی باکتری سالم هستند که به حفظ سلامت روده کمک می کند. کشک دارای "باکتری های خوب" یا پروبیوتیک است که با جلوگیری از بیماری ها ، سلامت روده را حفظ می کند. مطالعات اخیر نشان داده است که کشک و ماست دارای اثرات تحریک کننده سیستم ایمنی هستند که پاسخ ایمنی بدن را افزایش می دهد.

  1. زردچوبه

زردچوبه یکی از موثرترین مکمل های دارویی است که در آشپزخانه شما موجود است. زردچوبه ادویه ای  شگفت انگیز است که نسل ها برای بهبود سلامتی مورد استفاده قرار گرفته است.  زردچوبه حاوی کورکومین است ، این ترکیب  خاصیت ضد میکروبی ، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی  دارد .

مرکز پرستاری سفیر آرامش با داشتن مجوز رسمی از وزارت بهداشت و سال ها تجربه در امر ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد با کادری مجرب و متخصص به صورت شبانه روزی در خدمت همشهریان گرامی باشد.

کادر مجرب این مرکز در قالب پرستار سالمند ، پرستار بیمار و پرستار کودک همواره با در نظر گرفتن آخرین استانداردهای خدمات مراقبتی و پرستاری به ارائه خدمت پرداخته و آسایش و امنیت عزیزان شما را اولویت اصلی خویش قرار داده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر تنها کافی است که با کارشناسان این مرکز تماس حاصل نموده و مشاوره رایگان دریافت نمایید.