خرید روغن موتور و فیلتر روغن از تاپیک کالا

روغن موتور نیز نظیر سایر سیالات شروع به تجزیه شدن می­کند و از این تجزیه شدن می­توان از طریق پایین آمدن سطح روغن موتور و روشن شدن چراغ چک خودرو پی برد؛ لذا می­بایست نسبت به تشخیص بهترین زمان برای تعویض روغن موتور خودرو اقدام کنیم. علاوه بر روغن خودرو، فیلتر روغن نیز از لوازم حیاتی ماشین محسوب می­شود و تعویض و چک کردن فیلتر روغن همانند روغن موتور اهمیت بسیار دارد. با مشاهده علائمی چون روشن شدن چراغ چک، نشت روغن از فیلتر و کم‌شدن فشار روغن می­بایست به خرید فیلتر روغن و تعویض آن اقدام کرد.

اگر تمایل دارید از وظایف و کاربردهای روغن موتور و فیلتر روغن آگاهی کسب کرده و در خصوص قیمت روغن ‌موتور و قیمت فیلتر روغن و عوامل مؤثر بر قیمت آن­ها مطلع شوید به سایت تاپیک کالا مراجعه کنید.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت روغن موتور

از عوامل تأثیرگذار بر قیمت روغن موتور شیوه تولید آن است بطوریکه روی برچسب روغن موتور شیوه تولید درج می­شود. از عوامل مؤثر بر قیمت روغن ‌موتور می­توان به قیمت ارز، عرضه کم روغن موتور، افزایش تقاضای روغن موتور اشاره کرد. کیفت روغن موتور که با شاخص API مشخص می­شود از جمله عوامل تأثیرگذار بر قیمت روغن موتور است. واضح است در خودروهای بنزینی شاخص API از نوع SA بالاترین کیفیت و در خودروهای دیزلی CA بالاترین کیفیت و در نتیجه بالاترین قیمت را به دنبال خواهند داشت.

هنگام خرید روغن موتور به چه نکاتی توجه کنیم؟

در زمان خرید روغن موتور علاوه بر توجه به قیمت روغن موتور باید به میزان گرانروی یا ویسکوزیته روغن موتور در فصول مختلف سال یا منطقه جغرافیایی که قرار داریم توجه کنیم. یکی از مهم­ترین ویژگی­های هر روغن موتور ویسکوزیته یا گرانروی آن است. گرانروی به میزان مقاومت یک مایع در مقابل تغییر شکل گفته می­شود. هرچه ویسکوزیته یا گرانروی روغن موتور پایین­تر باشد ساده­تر حرکت خواهد کرد و وزن بالاتری خواهد داشت. روی برچسب روغن ماشین اعدادی با حرف W نشان داده شده­اند که نمایانگر گرانروی روغن موتور در فصل زمستان و تابستان است. عدد اول گرانروی روغن موتور مربوط به زمستان و عدد دوم گرانروی روغن موتور مربوط به تابستان است و در زمان خرید روغن موتور می­بایست به این اعداد توجه شود.

در زمان خرید روغن موتور در نظر بگیرید که روغن موتور با کارایی کمتر نباید برای خودروهایی با تکنولوژی بالاتر مورداستفاده قرار گیرند و همچنین اختلاط دو نوع روغن موتور متفاوت با یکدیگر به‌هیچ‌وجه توصیه نمی­شود.

در زمان خرید روغن موتور هیچگاه از روغن موتور فله استفاده نکنیم.

در زمان خرید روغن موتور بهتر است به‌دفعات از یک نوع روغن موتور و یک برند استفاده کنیم، زیرا در زمان تعویض روغن مقداری از روغن قدیمی در کارتر باقی می­ماند و اگر روغن موتور با برند و نوع جدیدی به خودرو اضافه کنیم، در واقع مخلوطی از دو نوع روغن یکی با نسبت کم و دیگری با نسبت زیاد استفاده کرده­ایم که اختلاط دو نوع روغن موتور توصیه نمی­شود.

انواع روغن موتور که باید بشناسید!

انواع روغن موتور از لحاظ شیوه تولید به سه دسته سنتتیک، نیمه سنتتیک و معمولی تقسیم می­شوند.

  • روغن موتور سنتتیک (Fully Synthetic) : در این روش مرغوب­ترین و باکیفیت­ترین روغن موتورها تولید می­شوند. در این روغن ، روغن موتور سازگاری بسیار بالایی با موتور خودرو خواهد داشت. قیمت روغن موتورهای سنتتیک بالاتر از سایر روغن موتورها است. روغن موتور سینتتیک ویسکوزیته خاصی دارند و خود را کاملاً با دمای محیط وفق می­دهند بطوریکه گرانروی بالایی دارد و به خوبی سطوح را پوشش می­دهد یا گرانروی پایینی دارد و از میان تمام قطعات موتور خودرو عبور می­کند.
  • روغن موتور نیمه سنتتیک (Semi Synthetic): روفن موتور نیمه سنتتیک تلفیقی از روغن موتور با دو شیوه تولید سنتتیک و معمولی است. این روغن موتور سطح کیفی متوسطی دارد و قیمت مقرون به صرفه­ای دارد. در تولید روغن موتور نیمه سنتتیک متخصصان از وماد پایه مصنوعی و نفت خام در روغن موتور استفاده می­کنند.
  • روغن موتور معمولی (Meneral): روغن موتور معمولی کمترین کیفیت را میان انواع روغن موتورها دارند و عموماً در ماشین­های قدیمی از آن­ها استفاده می­کنند. مواد پایه روغن موتور معمولی نفت خام است که در فرایندی برخی مواد را از آن گرفته و برخی افزودنی­ها به آن می­افزایند. به دلیل کیفیت پایین­تر قیمت پایین­تری نسبت به دو نوع نامبرده قبلی دارند و پایین­ترین کیفیت مربوط به روغن موتور معمولی یا مینرال است.

بهترین روغن موتور خودرو را چگونه انتخاب کنیم؟

بهترین روغن موتور دوده حاصل از فرایند احتراق موتور خودرو را در خود نگه‌داشته و طبعاً سیاه می­شود و اگر روغن موتوری دیر سیاه شود یا سیاه نشود باید نگران شد زیرا روغن موتور قدرت جذب و معلق نگه‌داشتن دوده­ها را ندارد.

شاخص API معیاری است که با آن می­توان کاربری و کیفیت روغن موتورها را تشخیص داد و بهترین روغن موتور را شناسایی کرد. این شاخص توسط انستیتوی نفت کشور آمریکا طراحی شده است. حرف اول عبارت API کاربری روغن موتور و حرف دوم کیفیت روغن موتور را نشان می­دهد. اگر حرف اول عبارت یا C آغاز شود به این معنی است که روغن موتور مربوط به خودروهای دیزلی و اگر اولین حرف با S شروع شود نشاندهنده کاربری روغن موتور برای خودروهای بنزینی است. در خودروهای بنزینی حرف دوم که نشاندهنده کیفیت است در بازه حروف A تا P است و هرچه به اول حروف الفبا نزدیکتر باشد نشاندهنده کیفیت بالاتر خواهد بود و در خودروهای دیزلی حرف دوم که نشاندهنده کیفیت است در بازه حروف A تا K است و هرچه به اول حروف الفبا نزدیکتر باشند نشاندهنده کیفیت بالاتر خواهند بود.

بهترین روغن موتور برای هر خودرویی به فاکتورهایی چون مشخصات فنی خودرو، سال تولید خودرو، موقعیت آب‌وهوایی منطقه بستگی دارد. بهتر است برای تعیین بهترین روغن موتور در خصوص مشخصات فنی خودروی خود اطلاعات لازم را کسب کنید. در مورد سال تولید خودرو باید به این نکته توجه شود که بهترین روغن موتور، به‌خصوص در مورد خودروهای قدیمی که بالای ده سال قدمت دارند، روغن موتوری است که موتور خودرو را تقویت و هرگونه پوسیدگی و زنگ‌زدگی را از قطعات خودرو از بین ببرد. در مورد فاکتور آب‌وهوایی میزان گرانروی یا ویسکوزیته روغن موتور اهمیت دارد و بنا به گرم یا سرد بودن موقعیت جغرافیایی بهترین روغن موتور، روغن موتور با گرانروی یا ویسکوزیته مناسب است.

خرید روغن موتور و فیلتر روغن از تاپیک کالا

چه زمانی روغن موتور خودرو را عوض کنیم؟

روغن موتور خنک کاری و روانکاری موتور خودرو و جلوگیری از اصطکاک اجزای متحرک موتور را بر عهده داشته و در افزایش طول عمر خودرو و پیشگیری از معیوب شدن قطعات مختلف نقش مهمی دارد. روغن موتور مرغوب گرما را از چرخه احتراق دور کرده و محصولات جانبی ناخواسته نظیر اسیدها و اکسید سیلیکون که در فرایند احتراق تولید می­شوند را جذب می­کند. بهترین زمان برای تعویض روغن موتور بستگی به مسافت طی شده توسط خودرو و مدت‌زمان ماندگی روغن در کارتر موتور بستگی دارد. باید توجه شود که حرکت زیاد در مسیرهای پرترافیک و یا استارت زدن زیاد در هوای سرد زمان تعویض روغن موتور را کوتاه­تر خواهند کرد.

زمانی که چراغ چک روغن روشن شود از آن زمان به بعد محصولات جانبی حاصل از احتراق موتور ماشین، به آلوده کردن روغن خودرو اقدام می­کنند. در ادامه انباشت این آلودگی­ها سبب می­شود تا مجموعه آلودگی­ها به‌صورت رسوب و لجن در قسمت­هایی از موتور خودرو ته‌نشین شود و در ادامه عملکرد و کارایی خودرو کاسته شده و سوخت خودرو بیشتر مصرف خواهد شد. روغن موتور بی­کیفیت یا فواصل نامنظم تعویض روغن خودرو نیز منجر به انباشت رسوب و لجن در موتور خودرو خواهد شد.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت فیلتر روغن

قیمت فیلتر روغن با جنس لایه تصفیه­کننده آن که از نوع کاغذ یا سلولوز باشد تغییر خواهد کرد و فیلتر روغن سلولوزی به دلیل قدرت تصفیه ذرات ریزتر قیمت بالاتری دارند. نوع کارخانه سازنده در قیمت فیلتر روغن مؤثر است.

هنگام خرید روغن موتور به چه نکاتی توجه کنیم؟

در زمان خرید فیلتر روغن باید توجه کرد که فیلتر روغن مرغوب و باکیفیت از ایجاد روغن‌سوزی یا کمپرس، مصرف بیش از حد بنزین، جوش آوردن خودرو، کم‌شدن قدرت موتور و شکستن سوپاپ و شاتون از قطعات متحرک موتور جلوگیری می­کند. توصیه می­شود به‌منظور کارایی بهتر خودرو هم‌زمان با تعویض روغن موتور به خرید فیلتر روغن و تعویض آن نیز اقدام نماییم. در زمان تعویض فیلتر روغن باید روغن داخل آن تخلیه و برای بار دوم می­توان از آن استفاده کرد. مثلاً اگر از روغن 5000 کیلومتری استفاده می­کنید می­توان بعد از دو بار تعویض روغن خودرو اقدام به خرید فیلتر روغن و تعویض آن نمایید ولی اگر از روغن 20000 کیلومتری استفاده می­کنید بهتر است با تعویض روغن حتماً نسبت به خرید فیلتر روغن و تعویض آن اقدام شود.

در هر دو نوع فیلتر روغن کارتریجی و پیچی عامل اصلی تصفیه روغن کاغذ مخصوص روغن موتور است که از طریق تزریق رزین فتولیک، نوالاک تولید می­شود. کاربرد بیش از حد فیلتر روغن و یا عدم پخت کاغذ فیلتر روغن و افزایش غلظت روغن موتور در زمستان از عواملی هستند که سبب مسدود شدن کاغذ فیلتر روغن می­شوند لذا بهتر است از برندهای معتبری خرید فیلتر روغن خود را انجام دهیم.

طراحی گوناگون موتورهای ماشین، قدرت، سرعت، نوع سوخت، تعداد سیلندرها و ... سبب گشته تا فشار نرمال پمپ روغن موتور در سیستم­های مختلف متفاوت باشد؛ لذا فیلتر روغن متناسب با مشخصات کمی و کیفی خودروهای مختلف متفاوت خواهد بود و توصیه می­شود از جداول استاندارد سازندگان فیلتر روغن مناسب را انتخاب کنیم.

در خرید فیلتر روغن باید به توانایی جداسازی فیلتر روغن به‌منظور جداسازی کوچک‌ترین ذرات و آلودگی­ها توجه شود، کاغذ تصفیه در فیلتر روغن، قدرت تحمل فشار بالای این مجموعه فلزی، وجود سوپاپ اطمینان به‌منظور عبور روغن در شرایط گرفتگی کاغذ فیلتر روغن از سایر مواردی است که در خرید فیلتر روغن باید موردتوجه قرار گیرد.

خرید روغن موتور و فیلتر روغن از تاپیک کالا

انواع فیلتر روغن که باید بشناسید!

فیلتر روغن از نظر نحوه نصب در موتور خودرو به دودسته فیلتر روغن کارتریجی و پیچی تقسیم می­شوند. 

فیلتر روغن کارتریجی: در فیلتر روغن کارتریجی المنت اصلی تصفیه همراه با قطعات نگهدارنده المنت و واشر ارائه می­شود و در زمان تعویض تنها المنت تصفیه تعویض و مابقی قطعات ثابت باقی می­مانند.

فیلتر روغن پیچی: در فیلتر روغن پیچی المنت اصلی تصفیه به همراه متعلقات در یک مجموعه فلزی قرار گرفته و در زمان تعویض کل مجموعه تعویض می­شود.

فیلتر روغن بر اساس کاغذ مورداستفاده در آن به دودسته فیلتر روغن­های کاغذی و سلولوزی تقسیم می­شوند.

فیلتر روغن کاغذی: در فیلتر روغن کاغذی توانایی جذب ذراتی با سایز 40 میکرون به بالا وجود دارد و به دلیل وجود کاغذ در این فیلتر روغن­ها نسبت به نوع سلولوزی ارزان­تر هستند.

فیلتر روغن سلولوزی: در فیلتر روغن سلولوزی از ترکیب الیاف کاغذ، سلولوز و گاهی فایبرگلاس استفاده می­شود و توانایی آلایندگی­های ریزتری تا 5 تا 10 میکرون را دارند و نسبت به نوع کاغذی گران­تر و باکیفیت بالاتری هستند.

برای مشاهده بیشتر انواع فیلتر روغن به سایت تاپیک کالا مراجعه کنید.

بهترین فیلتر روغن خودرو را چگونه انتخاب کنیم؟

از جمله ویژگی­های بهترین فیلتر روغن می­توان به مواردی نظیر عدم مقاومت در برابر ورود روغن، جداسازی مطلوب ناخالصی­ها و رسوبات از روغن، قدرت بالا در جذب آلودگی‌ها، مقاومت در برابر پارگی کاغذ فیلتر روغن، محفظه فلزی کارآمد یا قابلیت تحمل فشار زیاد، دارابودن سوپاپ اطمینان و آب­بندی مناسب اشاره کرد.

فیلتر روغن

فیلتر روغن وظیفه تصفیه روغن موتورهای احتراقی یعنی روغن موتورهای حاصل از فرایند احتراق را بر عهده دارد. فیلتر روغن مناسب سبب پاکیزه نگه‌داشتن روغن موتور شده و با تصفیه روغن آلودگی­ها و دوده­های ناشی از فرایند احتراق داخل موتور خودرو رسوب نخواهد کرد. البته فیلتر روغن تا مدت زمانی می­تواند آلاینده­های ناشی از فرایند احتراق و براده­های حاصل از سایش فلزات را تصفیه کند و از مدت زمانی به بعد آن رسوبات از کاغذ فیلتر عبور کرده و در داخل موتور خودرو رسوب خواهد کرد. این آلاینده­ها با خراش دادن سیلندر و پیستون سبب آسیب جدی به موتور ماشین خواهند شد. درصورتی‌که کاغذ فیلتر روغن مسدود شود و از زمان تعویض آن گذشته باشد سوپاپ فیلتر روغن به‌منظور جلوگیری از آسیب به قطعات موتور خودرو اجازه عبور روغن موتور بدون تصفیه را خواهد داد که در این صورت درون موتور رسوبات انباشته می­شود و کارایی ماشین و عمر موتور ماشین بسیار پایین خواهد آمد.

سخن پایانی

تعویض روغن موتور و فیلتر روغن از اقدامات بسیار مهم در افزایش کارایی خودرو و افزایش عمر موتور و قطعات آن است. توصیه می­شود در زمان تعویض روغن موتور فیلتر روغن نیز تعویض شود تا کارایی خودرو در بهترین وضعیت خود قرار گیرد.

همچنان اگر به دنبال خرید شمع ماشین با قیمت مناسب