انواع آب شیرین کن صنعتی؛ پیشرفته ترین ها در زمینه تصفیه آب

در سراسر دنیا از انواع آب شیرین کن صنعتی برای تصفیه آب استفاده می کنند. امروزه بحران کمبود آب شیرین به یک موضوع و مسئله مهم در اکثر مناطق کشور تبدیل شده است. حتی در جهان بسیاری از کشور ها از کمبود آب رنج می برند.

تنش آبی در مناطق مختلف وجود دارد با وجود این که 70% کره زمین را آب فرا گرفته است. مانع مهم در عدم استفاده از آب دریا و اقیانوس شوری آب است. برای رفع کم آبی پروژه های بزرگی برای شیرین کردن آب دریا راه اندازی شده است. این پروژه ها به هیچ وجه روال کار عادی و آسانی ندارند. مراحل کار در این دستگاه ها بسیار دقیق و زمان بر هستند.

آب شیرین کن چیست؟و مراحل آن به چه صورت است؟

آب شیرین کن دستگاه است که با کمک فرآیند های حرارتی و مکانیکی آب شور را به آب شیرین تبدیل می کنند. به آن دستگاه تصفیه آب نیز گفته می‌ شود.

آب شیرین کن ها به دو نوع تقسیم می شوند:

  • انواع آب شیرین کن صنعتی
  • انواع آب شیرین کن  خانگی

برای تبدیل آب شور به شیرین باید از فرآیند های ویژه‌ای استفاده کرد تا بتوان آب را قابل استفاده کرد. هر کدام از این فرایند ها از یکسری عملکرد ها برای دستگاه تصفیه آب خانگی و صنعتی پیروی می کنند. در ادامه بیشتر توضیح داده می شود.

ویژگی اصلی انواع آب شیرین کن صنعتی، تصفیه آب در مقیاس بزرگ است. در دستگاه تصفیه آب صنعتی مراحل مختلفی برای شیرین سازی آب طی می شود.

به طور مثال مراحل تصفیه انواع آب شیرین کن صنعتی و خانگی اسمز معکوس به شرح زیر می باشد:

  1. پیش تصفیه: در این مرحله آب ورودی را قبل از وارد شدن به فیلتر اسمز از فیلتر های دیگری عبور می دهند. فیلتر های کربنی، شنی یا رسوب گیر را می توان نام برد. مواد جامد، گاز ها و ... را گرفته و کیفیت محصول نهایی را بالا می برد.
  2. پمپ های فشار بالا: در مرحله پیش تصفیه یون و املاح گرفته نمی شود. بنابراین باید از پمپ های بسیار قوی و ویژه استفاده کرد، مانند پمپ های پیستونی یا طبقاتی.

انتخاب پمپ به چند عامل وابسته است:

  • درجه آلودگی آب ورودی
  • دبی آب
  • میزان کیفیت آب خروجی
  1. فیلتر های اسمز معکوس

گندزدایی آب خروجی: باید باکتری و ویروس ها را نیز از بین برد. توسط اشعه uv (فرابنفش) انجام می شود.

11

انواع آب شیرین کن صنعتی

در فرآیند دستگاه تصفیه آب صنعتی یا همان آب شیرین کن صنعتی از تکنولوژی پیشرفته اسمز معکوس Ro استفاده می شود. کیفیت آب نوشیدنی را بالا می برد. Ro مخفف عبارت (Reverse osmosis) است. در این روش 97% الی 99% املاح درون آب را کم می کند. صنایع مختلفی مانند کارخانجات مختلف، صنایع غذایی، نفت و گاز و... از این مدل استفاده می کنند.

مراکز خدماتی، صنعتی و تولیدی که از آب شیرین کن صنعتی استفاده می کنند عبارت اند از:

 آب شیرین کن صنعتی بیمارستانی آزمایشگاهی: سلامت پرسنل بیمارستان بسیار مهم است. در این نوع از غشای نیمه تراوا استفاده می شود. حدود 100% املاح و باکتری ها از آب جدا سازی می شوند. آب بسیار باکیفیتی را تولید می کند که در محیط آزمایشگاه نیز قابل استفاده است. می توان تجهیزات جراحی را با این آب ضدعفونی کرد.

آب شیرین کن صنعتی گلخانه ای: برخی گل ها و گیاهان در زمان پرورش به برخی املاح و مواد موجود در آب واکنش منفی نشان می دهند. بنابراین باید از بین انواع آب شیرین کن صنعتی دستگاه تصفیه آب مخصوص گلخانه را تهیه کرد. دستگاه تصفیه آب ظرفیت های مختلفی دارند.

 آب شیرین کن صنعتی کشاورزی: در برخی مناطق مانند کویر میزان شوری آب بسیار بالاست. برخی از کشاورزان یا صاحبان صنایع مواد غذایی از انواع آب شیرین کن صنعتی برای مزارع مکانیزه خود استفاده می کنند. در نتیجه از حجم املاح آب مصرفی کاسته می شود. املاح موجود در آب باعث پایین آمدن کیفیت، شوری و فرسایش خاک می شود.

 آب شیرین کن صنعتی مرغداری: آب دارای املاح سنگین باعث بروز برخی بیماری ها در مرغ ها می شوند. صاحبان این مشاغل از دستگاه تصفیه آب با فرآیند اسمز معکوس (Ro) استفاده می کنند.

انواع آب شیرین کن صنعتی دریایی: برای شیرین کردن آب دریا کاربرد دارد. آب تولید شده قابلیت مصرف در کشاورزی، آشامیدنی و صنایع مختلف را دارد.

آب شیرین کن اسمز معکوس Ro

یک نوع دستگاه پیشرفته آش شیرین کن است که در آن از یک یا تعدادی غشای متخلخل استفاده می شود. آب به واسطه حضور در این غشاها شیرین می‌ شود. به آن آب شیرین کن غشایی نیز گفته می‌شود. کارایی و کیفیت بسیار بالایی داشته و در تمام صنایع قابل استفاده است.

عملکرد غشا به این صورت است که دارای منافذ بسیار ریزی است. این سوراخ ها در اندازه های نانو هستند. غشا درون آب قرار داده می‌شود. به دلیل ابعاد بسیار ریز سوراخ های غشا مولکول های آب از آن ها عبور می‌کنند. بعضی از املاح اندازه ای بزرگتر نسبت به مولکول آب دارند و از آن عبور نمی کنند. حتی اگر در آب حل شده باشند.

در فرآیند اسمز معکوس از جریان الکتریسیته یا برق نیز استفاده می شود. باعث جداسازی یون هایی می شود که با مولکول آب پیوند برقرار کرده‌اند. الکترون های آزاد با یون های مثبت واکنش نشان می‌دهند. مولکول های نمک بزرگتر می شوند، در نتیجه از سوراخ های غشا عبور نخواهند کرد.

آب شیرین کن اسمزی معکوس به برق ولتاژ کم نیاز دارد که یک مزیت محسوب می شود. این نوع دستگاه قیمت بسیار بالایی دارد. به دلیل اینکه از تکنولوژی های بسیار مدرن در ساخت آن استفاده شده است.

آب شیرین کن حرارتی

زمانی که آب را حرارت دهید آب به بخار تبدیل می شود. در فرایند تبخیر تنها مولکول آب وجود دارد. هیچگونه املاح و نمکی در بخار آب نیست. دوباره طی فرآیند تقطیر بخار به آب تبدیل می شود. این عمل به وسیله یک سردکننده انجام می شود.

مسئله مهم این است که در این روش مصرف انرژی بسیار زیاد است. به طور پیوسته آب را به بخار تبدیل می کند. بنابراین برای کم کردن هزینه ها از روش های مختلف در کنار این بخش استفاده می شود:

  • تقطیر فلش چند مرحله ای MSF: آبی که در این مرحله تبخیر می شود با فرآیند تقطیر ناگهانی است.
  • تقطیر چند اثر MED: در این فرآیند آب بر روی لوله های عمودی یا افقی پاشش می شود که گرم شده اند و به بخار تبدیل می شوند.
  • تقطیر تراکمی بخار: این روش به دو زیر مجموعه تقسیم می شود: جریان جت و کمپرسور مکانیکی.
  • فرآیند پاسارل: در این روش به جای گرما از فرآیند کاهش فشار اتمسفری استفاده می شود.

آب شیرین کن گرمایی کم دما (LTTD): آب را در فشار کم می جوشانند. از بمب ها برای ایجاد محیطی با فشار و دمای کم کمک گرفته می شود.

12

خرید با کیفیت ترین انواع دستگاه تصفیه آب

تا اینجای مقاله  با انواع دستگاه های تصفیه آب یا همان آب شیرین کن ها آشنا شدید.در این مرحله با توجه به نیازتان و کاربرد دستگاه میتوانید خرید خود را انجام هید.در خرید دستگاه تصفیه آب نکته ای که حائز اهمیت میباشد خریداری از شرکتی معتبر میباشد که علاوه بر ارائه محصولات با کیفیت از خدمات پس از فروش و گارانتی نیز برخوردار باشد.

شرکت آکوا کلاسیک ارائه دهنده بهترین و با کیفیت ترین محصولات تصفیه آب خانگی و صنعتی میباشد.در شرکت آکوا کلاسیک شما میتوانید بهترین خرید دستگاه تصفیه آب خود داشته باشید.چرا بهترین خرید به این خاطر که مشاورین شرکت آکوا کلاسیک برای رفاه حال مشتریان مشاوره قبل از خرید قرار داده اند، تا راهنمایی های لازم جهت خرید را داشته باشید و بر اساس نیاز خود بهترین انتخاب را داشته باشید. برای مشاوره تلفنی و راهنمایی های لازم با شماره تماس 2356240-0912 تماس بگیرید.