چگونه بدون فر کیک اسفنجی درست کنیم؟

هرگاه در جمعی اسم کیک به میان می‌آید بلافاصله در ذهن مخاطب خوراکی نرم و شیرین به ذهنش می رسد که هر چه ارتفاع و حالت اسفنجی آن بیشتر باشد کیفیت آن نیز بالاتر است .بسیاری معتقدند خواستگاه این نوع شیرینی اروپا است، اما برخی تاریخ نویسان اعتقاد دارند که پخت کیک به سال‌های بسیار دور برمی‌گردد، هرچند مدل کیک این نوع شکل و ظاهر را نداشته است. منشا ساخت کیک آن هم به شکل امروزی را اواسط قرن هجدهم میلادی تخمین می‌زنند.

همان طور که در تاریخ به روشنی پیداست، ریشه کیک از نان گرفته شده است و نمی‌توان تاریخچه کیک و نان را از هم تفکیک کرد. کیک اسفنجی به دلیل بافتش که همانند اسفنج دریایی پر از حباب های فراوان است این گونه نام گذاری شده است. بزرگ ترین تفاوت نان با کیک اسفنجی در حذف مخمر و اضافه شدن تخم مرغ در آن است.تخم مرغ اضافه شده به مواد سبب پف کیک می‌شود و هر چه تعداد تخم مرغ ها بیشتر باشد پف آن نیز بیشتر می‌شود  این گونه بود که دیگر در کیک همانند نان نیازی به مخمر نبود و آشپز ها به جای آن به کیک تخم مرغ اضافه می‌کردند که همین امر سبب خوشمزه‌تر شدن کیک نیز می‌شد، و بافت اسفنجی را بیشتر میکرد و این امکان را به آشپز می‌داد تا در میانه کیک انواع میوه ها را به شکل تکه تکه شده قرار دهد.

در سال 1780 پیشرفت علم به سراغ اجاق گاز رفت و اجاق های فردار وارد بازار شدند که برای بهبود کیفیت کیک بسیار کار آمد بود. در سال های بعد نیز کیک درست کردن کار ساده ای نبود و آن هم به دلیل زمان طولانی  که صرف هم زدن (تقریبا دو ساعت) کره و تخم مرغ می‌شد که  علاوه بر زمان بر بودن این فرآیند نیروی بدنی بالایی را نیز می‌طلبید و کار دشواری به شمار می‌ر‌فت. تحول در تاریخ کیک زمانی به وجود آمد که ترکیبات نوظهوری هم چون پتاسیم کربنات و بعد از آن جوش شیرین به کیک اضافه شد و کمک کرد تا کیک در مدت زمان کمتری درست شود،سال 1850 ماده جادویی به نام بیکینگ پودر به دستور پخت کیک اضافه شد و سبب نرمی و همچنین بافت اسفنجی دلپذیر کیک شد و این آغازی برای تولید کیک هایی با طعم های مختلف شکلات، وانیل،موزی و ... شد.

طرز تهیه ساده و سریع کیک اسفنجی

41

کیک اسفنجی از محبوب ترین نوع کیک های خانگی محسوب می‌شود که با پوشش های مختلف مانند: خامه، شکلات و مغز خوشمزه‌گی آن چند برابر می‌شود. روش پخت این کیک بسیار ساده است و می‌توان آن را درون فر یا روی اجاق گاز پخت و حتی طعم دار کرد. برای پخت کیک آن هم روی اجاق منزلتان طبق دستور زیر عمل کنید:

مواد مورد نیاز شامل: آرد 5/1 پیمانه، شکر 1 پیمانه، تخم مرغ 4 عدد، وانیل 1 قاشق چایخوری،بیکینگ پودر 3 قاشق چای خوری، اب داغ یک لیوان

برای پخت کیک ابتدا زرده و سفیده تخم مرغ را جدا کرده و سفیده تخم مرغ را خوب هم می‌زنیم سپس نصف پیمانه شکر را اضافه کرده و سفیده را تا زمانی هم میزنیم که با برعکس کردن ظرف از آن بیرون نریزد سپس در ظرف دیگر زرده را به همراه نصف دیگر از پیمانه شکر هم‌زده و وانیل را اضافه می‌کنیم اگر دوست دارید ادامه این طرز تهیه را ببیند به صفحه طرز تهیه کیک اسفنجی آپ کوک مراجعه کنید.

42

انواع کیک

همانطور که گفته شد کیک خاستگاه اروپایی دارد. بهتر است بدانید، واژه کیک در فارسی به طور مستقیم از  معادل واژه آن در زبان انگلیسی cake آمده است. برای تحقیق بیشتر درباره واژه کیک به بررسی آن در لغت نامه پیشرفته آکسفورد و فرهنگ لغت می‌پردازیم. کیک در لغت نامه آکسفورد به این معنا آمده است: کیک نوعی خوراکی شیرین و دلپذیر است که از مخلوط موادی مانند کره، شکر، آرد،  تخم مرغ و ... تشکیل شده است. کیک ها معمولا در فر پخته می‌شوند. محبوب ترین کیک از بین انواع کیک های موجود کیک خامه‌ای می‌باشد. در واژه نامه کمبریج به جای کره از روغن برای پخت کیک استفاده شده و در لغت نامه معاصر لانگمن به پختن کیک در فر اشاره کرده است.

در فرهنگ لغت تعریف ها شامل سه بخش می‌شود که دو تعبیر از کیک را اصلی و یکی دیگر وصف کیک امروزی می‌باشد، در یکی از تعابیر این گونه بیان شده کیک خوراکی مشابه نان است که از خمیر و خمیرابه تشکیل و به روش سرخ کردن یا تنوری کردن پخته شده است. در زمان قدیم به هیچ عنوان بافت اسفنجی یا میزان پف کیک اهمیت نداشته و عموما کیک به صورت تخت و پف نکرده پخته می‌شده. در تعریف دوم کیک شیرین توصیف شده با این تفاوت که دامنه گسترده‌ای که شامل کیک هایی که با خمیرابه ، تخم مرغ، انواع بیکینگ پودر پخته شده را شامل شده ، حال چه با فر پخته شده باشد و یا سرخ شده یا تنوری باشد را در این تعریف کیک می‌گویند.

 در تمام طول ادوار تاریخ تفکیک کیک از انواع دیگر شیرینی مانند نان کشمشی،انواع شیرینی های خامه ،پای سیب، بیسکویت ها و ... مورد بحث بوده است.

 کیک منحصرا مخصوص اروپا نبود و به مرور زمان کشورهای دیگر دست به کار شده و سبک جدیدی از کیک را ابداع کردند، برای نمونه از کشور عزیزمان ایران شروع میکنیم که مروج کیکی با عنوان کیک یزدی می‌باشد، این کیک بسیار شیرین و دلپذیر می‌باشد و مخصوص کشورمان ایران می‌باشد. کیک پادشاه و کروکمبوش مخصوص کشور فرانسه می‌باشد،مبدع تیرامیسو کشور ایتالیا می‌باشد این نوع کیک به سرعت در جهان محبوب شد و کمتر کسی طمع این نوع شیرینی دلپذیر را نچشیده، زوکوتو نیز نوع دیگری از شیرینی های ایتالیایی می‌باشد، کیک جنگل سیاه منشا آلمانی دارد و کیک معروف ژاپن کاستلا می باشد. کیک ها انواع مختلف اتریشی و آمریکایی نیز دارد که با سرچ ساده در گوگل می‌توانید با مواد اولیه و طرز پخت آن آشنا شوید.