چگونه بهترین دیزل ژنراتور را انتخاب کنیم؟

عوامل بسیاری در انتخاب یک دیزل ژنراتور تاثیرگذار هستند. به طور کل قابل تهیه بودن دستگاه دیزل ژنراتور در ابعاد، وزن و ظرفیت مورد نظر، خدمات پس از فروش، در دسترس بودن لوازم یدکی و خدمات فنی و... را می توان از عوامل موثر در انتخاب یک دیزل ژنراتور دانست. شرکت بینش ابتکار خاورمیانه در این مقاله به بررسی برخی از نکات فنی مفید در انتخاب یک دیزل ژنراتور مناسب می پردازد.

1- نوع مصرف دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور ها یکی از احتیاجات الزامی اکثر پروژه ها در مراکز حساس همچون بیمارستان ها، ادارات و سازمان ها و برج ها و... می باشند. مصرف دیزل ژنراتور طبق میزان ساعت کارکرد پیوسته دستگاه به سه دسته مصرف اضطراری (Standby)، مصرف دائم (Prime)، و مصرف پیوسته (Continues) تقسیم بندی می گردد.

مصرف اضطراری استفاده از 90% توان نامی دستگاه دیزل ژنراتور و برای حداکثر مدت 2 ساعت می باشد. با توجه به استاندارد مصرف دستگاه دیزل ژنراتور، هرگز نمی توان از 100% توان نامی استفاده کرد.

مصرف دائم استفاده از 75% توان نامی دستگاه دیزل ژنراتور می باشد که این سطح مصرف برای یک روز کاری معادل با 8 ساعت کار پیوسته تعریف شده است. دستگاه دیزل ژنراتور در توان مصرف 75% به خروجی ایده آل می رسد، لذا این ظرفیت برای مصرف دائم توصیه شده است.

مصرف پیوسته استفاده از 60% توان نامی دستگاه دیزل ژنراتور می باشد که میزان مصرف پیوسته برای یک روز کاری معادل با 8 تا 15 ساعت تعریف شده است. این ظرفیت برای کارکرد پیوسته و بلند مدت در شرایط آب و هوایی سخت در نظر گرفته شده است.

در زمان تعیین ظرفیت دستگاه دیزل ژنراتور باید مجموع توان مصرف و ضرایب اطمینان هر دستگاه محاسبه گردد و سپس میزان ساعت روشن بودن دستگاه بر اساس شرایط محل استفاده تخمین زده شود.

2-تعیین ظرفیت دیزل ژنراتور

ظرفیت دیزل ژنراتور براساس نوع و تعداد مصرف کننده های جریان الکتریکی که بر روی مدار نصب شده اند انتخاب می گردد. به طور کلی مصرف کننده های موجود در مدار را می توان به دو گروه مصرف کننده قوی و ضعیف تقسیم بندی کرد . در یک ساختمان مجموع چراغ ها و سیستم های روشنایی و هشدار و.. در گروه مصرف کننده های ضعیف قرار می گیرند. در نقطه مقابل، موتور آسانسور، سیستم شوفاژ، کولرهای گازی و دستگاه های مشابه مصرف کننده های قوی برق ساختمان محسوب می گردند. عموم دستگاه های پر مصرف در لحظه روشن شدن به 2 تا 3 برابر جریان نامی مصرفی نیاز خواهند داشت. مهندسین فعال در صنعت برق همواره ظرفیت مصرف دائم را حدود 70 درصد توان نامی مصرف کنندگان در نظر می گیرند تا میزان توان باقی مانده بتواند پاسخ گوی نیاز جریان اضافه در زمان استارت دستگاه های پر مصرف باشد.

3- برندهای دیزل ژنراتور

شرکت‌ های متفاوتی در جهان و ایران اقدام به طراحی و ساخت موتورهای دیزل کرده اند، معروف ترین دیزل‌ ژنراتورها که از نظر کیفیت و توان های مصرفی با هم متفاوت هستند عبارتند از: موتور دیزل ولوو پنتا، کامینز، پرکینز، لوول، بادوین و برترین ژنراتور ها عبارتند از: استمفورد و مکالته ؛ می توان هرکدام از این ژنراتور ها را با دیزل ها کوپله کرد تا یک دیزل ژنراتور را به طور کامل داشته باشیم. برند مناسب جهت انتخاب، برندی می باشد که کیفیت کار بالا در کنار قیمت مناسب را داشته باشد. علاوه براین خدمات پس از فروش گسترده نیز باید دقت نمود که قطعات برند مورد نظر در کشور ایران به راحتی پیدا شوند. با توجه به اینکه کیفیت و قیمت برند ها به سرعت در حال تغییر است نمی توان به طور قطع برند برتر را معرفی نمود.

31

4- نوع سوخت دیزل ژنراتور

مجموع دستگاه های موجود در بازار ایران را می توان به سه نوع دستگاه ژنراتور بنزینی، گازی و دیزل تقسیم بندی کرد. دستگاه های بنزینی عموما در ظرفیت های کمتر از 40kva مصرف می شوند. دستگاه های گازی نیز از قابلیت اتصال به لوله کشی گاز شهری برخوردار هستند و با قیمت 2 برابر گرانتر از مدل مشابه دیزل خود در بازار موجود می باشند. و دستگاه های دیزل که بسیار با دوام و پر قدرت می باشند و تعمیرات و لوازم یدکی آن به سادگی قابل تهیه است از سوخت دیزل استفاده می کنند که قیمت آن از بنزین ارزان تر می باشد. دستگاه دیزل پس از چند سال مصرف همچنان قابل فروش می باشد و بازار دست دوم آن  بسیار پر رونق است.

5- نوع سیستم تابلو برق و برد کنترل دیزل ژنراتور

انتخاب نوع سیستم تابلو برق دیزل ژنراتور یکی از مهم ترین عوامل موثر در انتخاب برق اضطراری می باشد.

تابلو برق دستی : دستگاه دیزل ژنراتور توسط یک تابلو برق دستی به کمک اپراتور پروژه کنترل می گردد. به هنگام قطع شدن برق شبکه با کمک اپراتور دیزل ژنراتور روشن و جایگزین برق شهر می شود

تابلو برق ATS: برای اتصال یک دستگاه به مدار برق ساختمان استفاده می گردد. این تابلو در زمان قطع شدن برق شهر به طور خودکار دستگاه دیزل ژنراتور را روشن می نماید.

تابلو برق ATS - سنکرون: در بسیاری از پروژه های تجاری و صنعتی بزرگ، الزاما چند دستگاه دیزل ژنراتور به عنوان تامین کننده برق اضطراری در نظر گرفته می شوند اصطلاحا به این روش سنکرون گفته می شود.

تابلو برق ATS - سنکرون با برق شهر: این نوع خاص از تابلو برق می تواند چند دستگاه دیزل ژنراتور را با برق شهر سنکرون نماید. این قابلیت سبب می شود تا به طور همزمان برق دیزل ژنراتور و برق شهر در قسمت های مختلف ساختمان در اختیار قرار بگیرد.

6- خدمات پس از فروش دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتورها مانند کلیه دستگاه های صنعتی به سرویس های دوره ای و خدمات فنی مستمر نیاز دارند. از این رو عموم متقاضیان همواره به دنبال این هستند معتبر ترین برند بازار فروش را انتخاب کنند که بیشترین سطح کیفیت خدمات پس از فروش را دارا باشد. شرکت بینش ابتکار خاورمیانه به عنوان تولید کننده و تامین کننده دیزل ژنراتور در برند های ولوو، کامینز، پرکینز، بادوین و ... می تواند شما را در انتخاب بهترین مدل و برند راهنمایی نماید. برخی از راهکار ها جهت تسریع و صرفه جویی در انتخاب دیزل ژنراتور توسط این شرکت پیشنهاد می گردد.

شرکت بینش ابتکار خاورمیانه | 02188261760 | 02188288374 | www.bineshebtekar.com