بررسی رشته مهندسی عمران و بازار کار آن

افرادی که در رشته‌ی مهندسی عمران فارغ‌التحصیل شده‌ اند می‌توانند با مراجعه به سایت ایران استخدام و استفاده از رزومه ساز آنلاین اطلاعات و مهارت های خود را در اختیار کارفرمایان قرار داده و در شرکت های معتبر شروع به کار کنند.

مهندس عمران کیست؟

مهندس عمران کسی است که کار‌های مربوط به مهندسی عمران را انجام می‌دهد. مهندس عمران ضمن حفاظت از سلامت عمومی و محیط زیست از برنامه ریزی، طراحی، ساخت، نگهداری استفاده می‌کند و زیر ساخت های نادیده گرفته شده از سوی افراد دیگر را بهبود می‌بخشد.

مهندسان عمران بعد از اتمام تحصیلات خود در دانشگاه‌های معتبر کشور و فارغ‌التحصیل شدن در شرکت‌ها و موسسه‌ها شروع به کار می‌کنند. آنها با استفاده از اصول کاربردی مربوط به رشته‌ی خود به طراحی طرح‌ها، ساخت، نظارت، بهره برداری، ساخت و همچنین نگهداری پروژه‌ها و سیستم‌های زیر بنایی در بخش‌های دولتی و خصوصی مانند: جاده‌ها، فرودگاه‌ها، تونل‌ها، ساختمان‌ها، پل‌ها، سیستم‌های تامین آب و تصفیه فاضلاب اقدام می‌کنند.

استخدام مهندس عمران

استخدام مهندس عمران یکی از مباحث مهمی است که در چند دهه اخیر مورد توجه قرار گرفته است و مهندسی عمران زیر شاخه‌هایی دارد که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره نمود.

  • مهندسی ساده
  • مهندسی حمل و نقل
  • مهندسی منابع آب
  • مهندسی ساخت و ساز
  • مهندسی شهرداری
  • مهندسی محیط زیست
  • مهندسی ژئوتکنیک

افرادی که در رشته‌ی مهندسی عمران فارغ‌التحصیل شده‌ اند می‌توانند با مراجعه به سایت ایران استخدام و استفاده از رزومه ساز آنلاین اطلاعات و مهارت های خود را در اختیار کارفرمایان قرار داده و در شرکت های معتبر شروع به کار کنند.

افراد علاقه‌مند به شغل مهندسی با انتخاب یک رشته تخصصی که ریشه در کاربرد‌های علمی ریاضیات و علوم دارد آغاز می‌شود. رشته مهندسی عمران برنامه‌های منظم و کاربردی را شامل می‌شود؛ این برنامه‌ها اغلب به صورت انتخابی و رقابتی هستند، به بیانی دیگر افراد می‌توانند برای افزایش مهارت‌های خود این برنامه‌ها را انتخاب کنند. آنها می توانند بعد از دریافت مدرک کارشناسی برنامه‌های کارشناسی ارشد را انتخاب کنند و با شرکت در دوره‌های منظم این برنامه‌ها مهارت‌ها و اطلاعات خود را افزایش دهند‌.

2

مهارت‌های لازم برای مهندسی عمران کدامند؟

مهندس عمران باید علاوه بر تعلیم و آموزش و کسب مهارت‌های گسترده‌ای در زمینه‌ی ریاضیات و علوم بتواند در هنگام برنامه ریزی طرح‌های متنوع از قدرت تصمیم گیری، حل مسئله و رهبری بالایی برخوردار باشد.

افرادی که از رشته‌ی مهندسی عمران فارغ‌التحصیل می‌شوند کار خود را به عنوان یک مهندس در حال آموزش شروع می‌کنند به بیانی دیگر آنها از ابتدای کار خود به عنوان مهندس رسمی شناخته نمی‌شوند بعد از فارغ‌التحصیل شدن ابتدا دوره‌ای را به صورت آموزشی کار می‌کنند و سپس بعد از کسب تجربیات و افزودن بر مهارت‌های خود به عنوان مهندس رسمی فعالیت خود را ادامه می‌دهند. مهندسان عمران بعد از استخدام با مردم، شهرداری‌ها، کارگران ساختمانی ارتباط موثر دارند‌. توانایی برقراری ارتباط اجتماعی برای یک مهندس عمران مزیت فوق العاده‌ای محسوب می‌شود، زیرا شغل مهندس بیشتر در ارتباط با مردم است و در محیط‌های مختلف با افراد متعددی سروکار دارد.

با گسترش صنعت تکنولوژی و ارتباطات و پر رنگ شدن فضای مجازی در زندگی مردم، کسب و کار ها نیز در صفحات مجازی برای خود جا باز کردند و کاریابی مجازی رونق گرفت.

بررسی زیر مجموعه‌های مهندسی عمران

مهندسی عمران رشته‌ای است که در طول چند دهه‌ی اخیر در کشور ما با رشد چشمگیری مواجه بوده است. دانشگاه‌ها بیشتر از قبل در رشته‌ی مهندسی عمران دانشجو پذیرش می‌کنند. این رشته‌ی پر طرفدار و محبوب یکی از پر درآمد ترین رشته‌های دانشگاهی در ایران است.

استخدام مهندسی سازه

مهندسی سازه یکی از زیر مجموعه‌های مهندسی عمران است که شامل کلیه‌ی تحلیل‌های سازه و طراحی سازه است. مهندسان این بخش وظیفه دارند که سازه های طراحی شده را از لحاظ ایمن بودن و مقاوم بودن در برابر استرس و نیرو را بررسی کنند‌. طرح‌ها باید تمام انتظارت پروژه را برطرف کند و تمام الزامات ایمنی را برآورده کند. سازه‌های تایید شده از سوی مهندسان این بخش باید بتواند در برابر بلایای طبیعی، شرایط محیطی مقاومت کند. مهندسی سازه نیز استخدام رو به رشدی داشته است.

 مهندسان سازه بر روی پروژه‌هایی کار می‌کنند که انواع متعدد دارند‌، از جمله‌ی این پروژه‌ها می توان به

  • طراحی تونل، پل و زیرگذر
  • تجزیه و تحلیل اثر باد بر روی سازه‌ها
  • ارزیابی واکنش سازه‌ها بر اثر بلایای طبیعی همچون سیل و زلزله
  • نظارت بر ساخت سازه‌هایی چون خانه و کلیسا و مدارس و مساجد
  • مشاوره در مورد سازه‌ها و تعمیر آنها
  • همکاری و ارتباط مستقیم با معماری برای طراحی و ساخت ساختمان‌هایی چون تأسیسات تصفیه فاضلاب و ساختمان هایی با ارتفاع زیاد مانند کلیسا، آپارتمان‌ها

به عبارت دیگر می‌توان گفت که همه‌ی سازه‌هایی که در حال طراحی، ساخت یا تعمیر است می تواند از یک مهندس سازه برای دستیابی به اهداف مختلف خود بهره ببرد. کاریابی مجازی از بخش‌های مهم و پرکاربردی تشکیل شده است که هدف آن خدمات رسانی به افراد جویای کار است.

استخدام مهندسی محیط زیست

زیر مجموعه‌ی دیگر مهندسی عمران، مهندسی محیط زیست است. این شاخه‌ در مهندسی عمران بسیار مهم و حائز اهمیت است. شاخه مهندسی محیط زیست به مطالعه اثرات انواع پروژه‌ها بر روی محیط زیست می‌پردازد. این تاثیرات شامل: تاثیرات صوتی، تاثیرات منابع فرهنگی،  گونه‌های در معرض خطر و همچنین گونه‌های در معرض انقراض، کیفیت آب و هوا، تاثیرات اجتماعی و اقتصادی است که مهندسان عمران آنها را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهند. هدف اصلی مهندسی محیط زیست کمک به توسعه آن دسته از پروژه‌هایی است که کمترین تاثیر را بر روی محیط طبیعی دارند‌.

استخدام مهندس عمران  به علت اهمیت بالای این رشته با رشد چشمگیری مواجه بوده است. مهندسی محیط زیست یکی از رشته‌های پر درآمد مهندسی است که استخدام رو به رشدی داشته است‌.

2

استخدام مهندسی حمل و نقل

مهندسی حمل و نقل زیر شاخه‌ی دیگر مهندسی عمران است. مهندسین حمل و نقل، تاسیسات حمل و نقل را برنامه ریزی و مدیریت می‌کنند. برنامه‌های حمل و نقل شامل: جاده‌ها، بزرگراه‌ها، فرودگاه‌ها، راه آهن‌ها، مسیر‌های دوچرخه سواری، عابر پیاده‌ها، آبراه‌ها و امکانات حمل و نقل عمومی است.

استخدام مهندس عمران در شاخه‌های مهندسی حمل و نقل بزرگراه، مهندسی حمل و نقل هوایی، مهندسی حمل و نقل شهری در ایران استخدام با شرایط مناسب امکان پذیر است.

استخدام مهندسی آب و فاضلاب

مهندسی آب و فاضلاب نیز یکی از شاخه‌های پر طرفدار مهندسی عمران است که مهندسان در این رشته ساخت سیستم‌های تامین آب شهری و سیستم‌های تصفیه فاضلاب را برنامه ریزی، طراحی و مدیریت می‌کنند. در این شاخه هر نوع سیستم به گونه‌ای طراحی شده است که استاندارد‌ها و کدهای صنعت را رعایت کند.

پروژه‌هایی که مهندسان آب و فاضلاب به بررسی آنها می‌پردازند به شرح زیر است:

  • مهندسان آب و فاضلاب در زمینه طرح‌های فاضلاب‌ها به بررسی بهترین و مطمئن ترین راه‌ها برای جمع‌ آوری، تصفیه و انتقال آب می پردازند.
  • مهندسین این زیرمجموعه مهم با مناطق شهری و روستایی در جهت توسعه تاسیسات آب آشامیدنی ارتباط دارند.

استخدام مهندس عمران از جمله استخدام‌هایی است که با توجه به نیاز کشور برای توسعه‌ی طرح‌های عمرانی با فرصت‌های شغلی زیادی روبرو شده است.

جمع بندی

مهندسان عمران با برنامه ریزی طرح‌هایی کارآمد و مقاوم در برابر بلایای طبیعی و همچنین طرح‌هایی که کمترین آسیب را بر روی محیط طبیعی دارند در راستای توسعه تاسیسات بهترین عملکرد‌ها را داشته اند.

با توسعه‌ی تاسیسات در سطح کشور نیاز به مهندسان عمران در زیر شاخه‌های متعدد افزایش یافته است و استخدام مهندس عمران نیز افزایش یافته است‌. کاریابی ایران استخدام در راستای برآورده کردن این نیاز شرایط مناسبی را برای استخدام مهندسان عمران در شرکت‌ها و مراکز دیگر بوجود آورده است.