معرفی کامل همه مدل های رنگ های تولیدی کارخانه رنگ

چند نوع رنگ در بازار وجود دارد؟ رنگ ها چه نقشی در زندگی دارند؟ رنگ ها نقش بسیار مهمی در زندگی روزمره افراد دارند که هر رنگ کاربرد و ویژگی مخصوص به خود را دارند. برخی از رنگ ها برای نقاشی ساختمان و برخی برای بوم و ... کاربرد دارند. به همین دلیل برای شناخت و اطلاع از کاربرد و ویژگی هر کدام تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

  • رنگ پلاستیک
  • رنگ روغنی
  • رنگ اکریلیک
  • رنگ بلکا
  • رنگ پتینه
  • رنگ نانو
  • رنگ مولتی‌کالر
  • رنگ کنیتکس
  • رنگ ضدحریق

تمام رنگ هایی که می توان در نقاشی ساختمانی استفاده کرد را در بالا مشاهده می کنید. هر کدام از این رنگ ها انواع مختلفی دارد که ویژگی و کاربرد هر کدام متفاوت و برای زمینه مختلفی استفاده می شود.

یکی از مهم ترین دلایل ایجاد شدن این مقاله جامع در مورد همه مدل های رنگ، شرکت یا کارخانه تولید کننده رنگ مشهد است.

رنگسازی مشهد

رنگ پلاستیک

رنگ پلاستیک بر پایه آب است. جزو اولین رنگ های بوده است که از ابتدا تا امروز استفاده می شود. در واقع می توان گفت از غارنشین ها تا مصری ها گرفته شده است. رنگ ها بر پایه آب برای نقاشی ساختمان مانند سقف و دیوار ها است. رنگ های پلاستیک بیشترین استفاده را در نقاشی ساختمانی دارند. رنگ پلاستیک بر چایه پلی وینیل استات برای مصارف ساختمانی که اولین بار در سال 1383 در ایران تولید و عرضه شد.

رنگ

رنگ روغنی

رنگ روغنی از قدیمی ترین رنگ ها است که با گذشت سال ها توسعه پیدا کرده است و انواع متنوعی دارد. هر کدام از رنگ های روغنی با کاربرد و ویژگی های خاصی هستند که در ادامه خواهیم گفت.

رنگ روغنی بر پایه حلال و آلکیدی است. رنگ روغنی آلکیدی از رنگ های جدید است که از مخلوط رزین آلکیدی و تینر به دست می آید.

رزین هایی که در رنگ روغنی به کار می رود از روغن گیاهی مانند سویا، دانه کتان، پنبه، بزرگ و.. تشکیل می شود. در رنگ های آلکیدی از حلال برای رقیق کردن رنگ و استفاده راحت تر به کار برده می شود. رنگ روغنی به دلیل ترکیبات آلی در هنگام استفاده بوی زیادی دارد که باید به فکر تهویه هوا در محل باشید.

رنگ روغنی به سه دسته تقسیم می شود.

  • رنگ روغنی براق
  • رنگ روغنی نیمه براق
  • رنگ روغنی شفاف

رنگ اکرلیک

رنگ اکرلیک نوعی رنگ شیمیایی و نوعی پرایمر پلاستیکی است که به دو گروه حلال نفتی و حلال آب تقسیم می شود. از این رنگ برای رنگ آمیزی اتومبیل استفاده می شد اما امروزه به دلیل تغییر ویژگی ها ازاین رنگ در صنعت ساختمان سازی کاربرد های زیادی پیدا کرده است که نقاشان در رنگ کردن از این نوع بسیار استفاده می کنند.

رنگ اکرلیک امروزه از پرطرفدار ترین رنگ ها در نقاشی ساختمان می توان نام برد. از این رنگ می توان در تمام قسمت های ساختمان استفاده کرد. این رنگ غیر سمی است و یکی از مهم ترین ویژگی های رنگ اکرلیک محسوب می شود.

رنگ اکرلیک به دو دسته تقسیم می شود.

  • رنگ پایه آب
  • رنگ پایه حلال

رنگ بلکا

رنگ بلکا یکی از انواع پوشش های دیواری است که از جنس سلولز است. رنگ بلکا مخلوطی از الیاف طبیعی پنبه سلولز، رزین سلولوزی و سنگ های تزئینی است که به طور کامل باهم ترکیب می شوند و یک پوشش سلولوزی ایجاد می کنند که می تواند جایگزین کاغذ دیواری باشد.

ترکیبات این رنگ بدون ضرر است و می توان در بیمارستان ها و سرویس بهداشتی ها استفاده کرد.

به دلیل مواد خاصی که در تولید مورد استفاده قرار می گیرد در یک پوشش عایق برودتی، حرارتی و صوتی است.

رنگ پتینه

پتینه و پتینه کاری در جلابخشی و برگرداندن رنگ و زیبایی به ظروف و لوازم با جنس های مختلف کاربرد دارد. استفاده از رنگ های مخصوص برای رفع کهنه بودن چوب پوشاندن لک ایجاد شده روی ظروف مسی و در نقاشی ساختمان مدرن تعریفی بر هنر پتینه و پتینه کاری است.

پتینه کاری حرفه ای است که کاربرد های فراوانی دارد. بسیاری از افراد به عنوان شغل ازاین حرفه استفاده می کنند.

رنگ نانو

رنگ نانو یک نوع رنگ مایع است که روی سطوح مختلف اسپری می شود. با استفاده از تکنولوژی نانو تولید می شود. این مایع رنگ حاوی ذرات میکروسکوپی است که اصطلاحا آن را نانو لوله می گویند. در صورتی که در شرایط خاص قرار بگیرد رفتارش تغییر می کند. این رفتار شامل چسبندگی و مقاومت این محلول رنگ می شود. رنگ نانو به اسم های سرامیک یا رنگ خودرو هم گفته می شود. رنگ نانو یک رنگ ساختمانی است که به دلیل مقاومت و استحکام بالا در مصارف صنعتی کاربرد دارد. رنگ بسیار مقاومی است که با ذرات بسیار ریز پوشش ایجاد می کند و بعد از اجرا سریع روی سطح می چسبد.

رنگ مولتی کالر

رنگ مولتی کالر در نقاشی ساختمان مورد توجه نقاشان و متخصصان قرار گرفته است. رنگ مولتی کالر انواع متنوعی دارد که ویژگی و کاربرد های مختلفی دارد. انواع رنگ های ساختمانی مولتی کالر از یک رنگ زمینه یا اصلی تشکیل شده است که هر رنگی از سفید تا سیاه می تواند باشد. رنگ دانه ها و رشته های رنگی بخش دیگری از انواع رنگ ساختمانی مولتی کالر است. رنگ مولتی کالر از مقاومت بالایی برخوردار است و از طرفی گرد و غبار بسیار کمی را به خود جذب می کند. در سطوح پر رفت و آمدی مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از مهم ترین ویژگی های رنگ مولتی کالر قابل شستشو بودن است. این رنگ در برابر رطوبت مقاومت قابل توجهی را دارد.

رنگ کنیتکس

رنگ کنتیکس از انواع رنگ ساختمانی است که روی پوشش دیوار از آنها استفاده می شود و دارای ترکیبات مختلفی مانند پنبه نسوز و مواد پرلیت و مواد رنگی و رزین سنیتک است و به سطحی که زده می شود برجستگی می دهد. این پوشش دارای مقاومت و دوام بالایی است و برای هر نوع آب و هوایی قابلیت اجرا و استفاده را دارد.

رنگ کنتیکس دارای سه نوع است.

  • رنگ کنیتکس روغنی
  • رنگ کنتیکس پلاستیکی
  • رنگ کنتیکس اکرولیک

هر کدام از این نوع رنگ ها دارای ویژگی و قابلیت های متفاوتی است که در نقاشی بسیار کاربرد دارد.

انواع رنگ ساختمانی

رنگ ضد حریق

رنگ ضد حریق (رنگ نسوز) است که گاهی اوقات به عنوان رنگ ضد حرارت نامیده می شود. یک رنگ تزئینی است که برای جلوگیری از گسترش شعله ها به مدت 30 تا 120 دقیقه طراحی شده است. رنگ ضد حریق در صنایع مختلفی از جمله ساختمان سازی و سازه های فلزی کاربرد دارد. بر پایه آبی، پایه روغنی، نانو و رنگ ضد حریق هستند.

رنگ های ضد حریق به چند دسته تقسیم می شوند.

  • حریق هیدروکربنی
  • حریق سلولزی