دکتر اورولوژی کیست؟ و چه بیماری هایی که درمان میکند؟

در این مطلب همراه ما باشید تا به شما بگوییم دکتر اورولوژی کیست؟ متخصص اورولوژی چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟ علل مراجعه به اورولوژیست چیست؟ آیا این متخصص زنان را هم درمان می‌کند یا تنها مخصوص آقایان است؟

برای پیداکردن بهترین دکتر اورولوژی می‌توانید از طریق سایت دکترتو (doctoreto.com) اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

 

دکتر اورولوژی کیست؟

دکتر متخصص اورولوژی پزشکانی هستند که در شاخه های دستگاه تناسلی، کلیه ها، مثانه، غدد فوق کلیوی، مجرای ادرار و اندام های تناسلی مردانه و باروری مردان تخصص دارند. اورولوژیست ها همچنین در زمینه درمان، جراحی و بیماری هایی که این اندام ها را تحت تاثیر قرار می دهند متخصص هستند.

دکتر اورولوژی در زمینه درمان بیماری های مربوط به کلیه و عمل های جراحی نیز فعالیت داشته و بسیاری از مشکلات از جمله سرطان و انسداد دستگاه ادراری را نیز درمان می کند. دکتر اورولوژی در محیط های مختلف از جمله بیمارستان ها، درمانگاه‌ ها و حتی مطب ‌ها و مراکز خصوصی می ‌تواند خدمات خود را ارائه بدهد.

مجاری ادراری یک سیستم بسیار مهم در بدن است که وظیفه ایجاد ادرار، ذخیره و خارج کردن آن از بدن را به عهده دارد و تمامی فعالیت ‌های خود را توسط چند بخش مهم انجام می دهد. متخصص اورولوژی به تمامی این بخش های این سیستم کاملاً مسلط است که به شرح ذیل می باشند:

کلیه

کلیه ها اعضایی از بدن هستند که ضایعات را از خون گرفته و ادرار را تولید می کنند.

حالب

لوله هایی در بدن بوده که ادرار به واسطه آنها از کلیه خارج و به سمت مثانه می رود.

مثانه

کیسه های توخالی که ادرار در آن ذخیره می شود.

مجرای ادرار

مجرای ادرار از مثانه حرکت کرده و از بدن خارج می گردد.

به غیر از این بخش دکتر اورولوژیست به سیستم تولید مثل مردان نیز کاملاً تسلط داشته و در صورت بروز مشکل می تواند به آنها کمک کند. از مهمترین آنها می توان به آلت تناسلی مردانه، پروستات و بیضه ها اشاره نمود که هر کدام باید از سلامت کافی برخوردار باشند. در صورت بروز هرگونه مشکل دکتر اورولوژیست می ‌تواند در این زمینه درمان های مناسبی را ارائه دهد.  

یک دکتر اورولوژی به محض فارغ التحصیل شدن از دانشکده پزشکی باید حدود چهار تا پنج سال دیگر تحت آموزش قرار بگیرد، تا بتواند در زمینه جراحی مهارت های لازم را به دست آورد.

متخصص اورولوژی چه بیماری هایی را درمان می کند؟

اورولوژی بخش گسترده ‌ای از بیماری های مربوط به سیستم ادراری و سیستم تناسلی مردان را شامل می ‌شود. دکتر اورولوژی می تواند در همه این زمینه‌ ها یا در یک شاخه به صورت تخصصی مهارت ‌های خود را تقویت کند.

دکتر کلیه معمولاً در زمینه اورولوژی به سه دسته تقسیم بندی می شوند که می توان به دکتر اورولوژی کودکان، دکتر اورولوژی زنان و دکتر اورولوژی مردان اشاره نمود.

با توجه به این تقسیم‌ بندی دکترهای اورولوژی می‌ توانند بیماری‌ ها و مشکلات مختلف را در این حوزه درمان نمایند که عبارتند از:

سرطان کلیه

کلیه ها وظیفه دفع مواد زائد و کنترل فشارخون را به عهده دارند و در صورت کارکرد غیرطبیعی در هر بخش از کلیه مشکلات زیادی برای فرد به وجود می ‌آید. از مهمترین علائم ایجاد سرطان کلیه می ‌توان به وجود خون در ادرار، توده در کلیه، درد پهلو، خستگی و از دست دادن اشتها و تب اشاره نمود.

سنگ کلیه

در صورتی که علائمی مانند درد در پهلو، خون در ادرار و حالت تهوع شدید داشته باشید، ممکن است دچار سنگ کلیه شده و در بیشتر مواقع سنگ های کلیه در ابعاد بسیار کوچک اندازه نخود هستند. برای خارج کردن سنگ های درشت از دستگاه مجاری ادراری یا کلیه نیاز به کمک گرفتن از متخصص کلیه و دکتر اورولوژی است.

31

عفونت کلیه

عفونت در کلیه معمولا از مثانه شروع شده و به یک یا هر دو کلیه اثابت می کند، عفونت کلیه باید جدی گرفته شده و حتماً درمان شود. چرا که گاهی اوقات منجر به مرگ بیمار نیز می گردد، از مهمترین علائم آن تب و لرز، درد پهلو و تکرر ادرار شدید و میل شدید برای ادرار کردن است.

سرطان مثانه

سرطان مثانه در چند نوع مختلف به وجود می ‌آید و از سلول های داخلی مثانه شروع می گردد وجود خون در ادرار مهمترین علامت سرطان مثانه بوده و باید برای انجام آزمایشات مختلف و قرار گرفتن تحت درمان به متخصص کلیه مراجعه گردد.

عفونت ادراری

عفونت ادرار می تواند مربوط به هر بخشی از سیستم ادراری مانند کلیه، مثانه، حالب ها و مجاری ادراری باشد، عفونت ادراری بیشتر در بانوان دیده می ‌شود.

بیماری های دستگاه تناسلی آقایان

در دستگاه تناسلی آقایان مشکلات و بیماری ‌های زیادی به وجود می ‌آید که هر کدام از آنها می تواند بسیار دردناک باشند. در صورت بروز این مشکلات باید از دکتر اورولوژی کمک بگیرید.

سرطان پروستات

پروستات یک قسمت مهم از سیستم تناسلی مردان است که به دلایل مختلفی ممکن است در آن تومور رشد کند. برای جلوگیری از پیشرفت بیماری و کند کردن رشد آن نیاز به مراجعه به دکتر کلیه است.

با داشتن کدام علایم به دکتر اورولوژیست مراجعه کنیم

بیماری های مربوط به کلیه و مجاری ادراری در هر سنی ممکن است برای افراد به وجود بیایند و در همه افراد از جمله آقایان، خانم ها و حتی کودکان نیز ممکن است که این بیماری بخش خاصی از دستگاه ادراری و دستگاه تولید مثل را تحت تأثیر قرار بدهد.

گاهی اوقات افرادی که به بیماری های مجاری ادراری مبتلا هستند، علائم خاصی را تجربه می‌ کنند که با شناخت این علائم زودتر می ‌توانند اقدام به درمان و رفع مشکلات مختلف نمایند.

در صورت مشاهده علائمی که در ادامه به آنها اشاره می شود، لازم است که حتماً به دکتر اورولوژیست و دکتر کلیه مراجعه شود:

  • داشتن سردرد های مکرر و بدون علت
  • احساس خستگی مفرط و طولانی
  • تکرر ادرار به خصوص در هنگام شب
  • خارش در تمام بدن
  • سوزش یا مشکل هنگام ادرار کردن
  • احساس درد در ناحیه کمر به ویژه زیر دنده ها
  • داشتن فشار خون بالا
  • مشاهده تورم در دست و پا

دکتر اورولوژی از چه روش‌های تشخیصی و درمانی استفاده می‌کند؟

دکتر اورولوژی می‌تواند برای درمان، داروهای مختلف تجویز کند یا در برخی مشکلات تمریناتی را برای تقویت عضلات لگن آموزش دهد تا مشکل مربوط به نگه‌داشتن ادرار برطرف شود. متخصص اورولوژی برای تشخیص دقیق و درمان ممکن است از روش‌های زیر استفاده کند.

  • سیستوسکوپی: روشی که در آن با ابزار تلسکوپ می‌توان به مثانه و مجاری ادرار بادقت نگاه کرد.
  • اورتروسکوپی: مشابه روش سیستوسکوپی بوده و می‌توان با آن حالب‌ها و کلیه‌ها را بررسی کرد.
  • بیوپسی پروستات: برای تشخیص سرطان یک نمونه کوچک از بافت پروستات برداشته می‌شود.
  • نفرکتومی: این روش نوعی جراحی است که برای درمان سرطان کلیه برداشته می‌شود.
  • وازکتومی: متخصص اورولوژی برای عقیم‌سازی آقایان لوله‌های حامل اسپرم را برش می‌دهد.

فرق اورولوژیست و نفرولوژیست چیست؟

متخصص اورولوژیست و متخصص نفرولوژیست هر دو به درمان بیماری های مربوط به کلیه می پردازند. با این حال برخی از اختلالات کلیه توسط نفرولوژیست و برخی دیگر توسط اورولوژیست درمان می شود.

به عبارت دقیق ‌تر می ‌توان گفت که هر دو پزشک در یک حوزه فعالیت دارند؛ اما برای بررسی و درمان برخی از بیماری ها لازم است که از نفرولوژیست کمک بگیرید و برای درمان برخی از مشکلات دیگر باید از اورولوژیست خدمات لازم را دریافت کنید.

 نفرولوژی یک شاخه ‌ای از پزشکی بوده که بر بیماری هایی مانند نارسایی کلیه، بیماری حاد کلیوی و مشکلاتی از این قبیل می پردازد.

متخصص اورولوژی شاخه ای دیگر از پزشکی بوده که بر بیماری ها و مشکلات مجاری ادراری تمرکز می ‌کند و به بررسی اختلالات در بخش ‌های مجاری ادراری، مثانه و کلیه ها می پردازد.

البته تفاوت بارز این دو تخصص با یکدیگر در این است که دکتر اورولوژیست در زمینه اندام های تناسلی مردان نیز تمرکز بیشتری دارد.

32

چه زمانی باید به دکتر اورولوژی مراجعه کنیم؟

اگر دچار علائم شدیدی در سیستم ادراری یا دستگاه تناسلی شدید، باید سریعا به دکتر متخصص اورولوژی مراجعه کنید. علائمی مانند خون در ادرار، ازدست‌دادن کنترل مثانه، درد هنگام ادرار، درد در ناحیه کمر و بزرگ‌شدن پروستات نشانه‌های جدی بوده که باید توسط متخصص اورولوژی بررسی شوند.

برای پیداکردن بهترین دکتر دکتر متخصص اورولوژی می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.