تشخیص سنگ فیروزه تقلبی از اصل

فیروزه یکی از زیباترین و پرطرفدارترین سنگ‌هایی تزئینی است که مردم سراسر دنیا آن را دوست داشته و برای علاقه خود، دلیل خوبی هم دارند. رنگ های زیبا و منحصربفرد سنگ فیروزه باعث زیباتر شدن جواهرات شده و ظاهری جدید به شما هدیه می‌دهد؛ اما آیا تا به حال به این فکر کردید که فیروزه خریداری شده تقلبی است یا واقعی؟ در ادامه قصد داریم به بیان تفاوت بین فیروزه تقلبی و واقعی و نحوه جلوگیری از خرید فیروزه تقلبی بپردازیم.

فیروزه تقلبی چیست؟

تشخیص فیروزه تقلبی سخت است؛ به خصوص که فیروزه از معدنی به معدن دیگر بسیار متفاوت است و سنگ فیروزه هر منطقه رنگ و حالت مختص به خود را دارد. فیروزه تقلبی معمولاً از ماده معدنی نرمی به نام هولیت ساخته می‌شود که دقیقاً مانند فیروزه رنگ شده و در نگاه اول تشخیص آن‌ها بسیار سخت خواهد بود. سایر سنگ‌های تقلبی فیروزه عبارتند از منیزیت، پلاستیک، اپوکسی و رزین که همگی رنگ می‌شوند تا شبیه فیروزه واقعی باشند. فیروزه بازسازی شده روش دیگری است که برای فریب دادن شما ساخته شده است که در آن تکه های کوچک فیروزه واقعی با سنگ های دیگر مخلوط می‌شوند تا سنگ تقلبی را تشکیل دهند. گاهی اوقات سنگ تقلبی خریداری شده فقط یک سنگ متفاوت است که به نوعی از لحاظ ظاهری شبیه فیروزه است.

تشخیص سنگ فیروزه تقلبی از اصل

4 نکته برای تشخیص فیروزه تقلبی

1.) برچسب قیمت سنگ فیروزه

اولین موضوعی که می‌تواند به شما در خرید فیروزه اصل کمک کند، قیمت جواهرات فیروزه است. فیروزه اصل گرانتر است، به همین سادگی. اگر یک سنگ فیروزه با قیمت بسیار پایین مشاهده کردید که خیلی زیبا بنظر می‌رسد، احتمالا فقط یک سنگ تقلبی است که به شکلی ماهرانه نقاشی شده است!

2.) شکل ظاهری سنگ فیروزه

گاهی اوقات می‌توانید از روی شکل ظاهری یا وزن سنگ فیروزه، تقلبی بودن سنگ را تشخیص دهید اما از آنجایی که برخی از سنگ‌های تقلبی بسیار با ظرافت ساخته شده‌اند،  تشخیص از روی شکل ظاهری را کمی سخت می‌کنند. فیروزه تقلبی به گونه‌ای رنگ می‌شود که دقیقاً شبیه سنگ واقعی باشد و همین موضوع تشخیص تفاوت‌ها را بسیار دشوار می‌کند اما باز هم با دقت کافی می‌توان متوجه شد. به طور مثال رنگ کلی سنگ فیروزه اصلی حالت مات دارد ولی سنگ‌های تقلبی اغلب شفافیت غیر عادی از خود نشان می‌دهند و نمی‌توانند رنگی مانند سنگ اصل داشته باشند.

3.) تست خراش

تست های زیادی وجود دارد که می‌توانید برای بررسی اصل بودن فیروزه خود امتحان کنید (تست ناخن، تست استون، تست حرارت و ... ) اما بسیاری از آن‌ها به سنگ واقعی فیروزه آسیب می‌رسانند؛ پس باید دقت کافی برای انجام این تست‌ها خرج کنید. سنگ فیروزه به طور طبیعی یک سنگ نرم است اما هولیت (سنگ تقلبی فیروزه)، خیلی نرم‌تر است. این بدان معناست که اگر سنگ خود را خراش دهید و به راحتی خراشیده شود، به احتمال زیاد یک تکه هولیت دارید و اگر خراشیدن سنگتان بسیار دشوار است، فیروزه اصل دارید. اگر قصد خرید انگشتر فیروزه یا هر جواهرات فیروزه دیگر دارید، پیشنهاد می‌کنیم تست خراش را روی قسمتی از سنگ امتحان کنید که خیلی قابل رویت نیست، قسمت زیرین سنگ بهترین مکان برای انجام تست خراش خواهد بود.

4.) شناسنامه دار بودن سنگ فیروزه

سنگ‌های فیروزه‌ای که از دل معادن استخراج می‌شوند، دارای شناسنامه هستند که این شناسنامه نشان می‌دهد آن سنگ از چه معدنی استخراج شده است. به طور مثال اگر قصد داشتید یک جواهر تزئین شده با فیروزه نیشابور خریداری کنید، از فروشنده بخواهید شناسنامه آن سنگ را به شما نشان دهد تا مطمئن شوید سنگی اصل خریداری می‌کنید.

 

بهترین راه برای اینکه از اصل بودن سنگ فیروزه مطمئن شوید، خرید از فروشگاه‌های معتبر است تا خیالتان بابت اصل بودن فیروزه راحت باشد.