کدام نوع درب اتاقی بهتر است؟ mdf یا hdf؟

درب اتاقی یکی از متنوع‌ترین محصولات بازار تولید و عرضه انواع درب ساختمانی است. در این مطلب دو مدل از پرطرفدارترین درب‌های داخلی یعنی درب MDF و HDF را با هم مقایسه کرده‌ایم.

MDF و HDF از آن جمله اصطلاحاتی هستند که ممکن است در زمان خرید درب اتاقی زیاد به گوش‌تان بخورد. درست است که این دو متریال مورد استفاده در صنعت تولید انواع درب اتاقی و درب ضد سرقت، هر دو نوعی تخته فیبری هستند؛ اما از نظر روش تولید و ویژگی‌های فنی با یکدیگر متفاوت می‌باشند. بنابراین اگر قصد خرید درب اتاق خواب برای ساختمان خود را دارید؛ در ادامه همراه ما باشید تا با تفاوت بین درب اتاقی mdf و درب اتاقی hdf آشنا شوید.

ام‌دی‌اف و اچ‌دی‌اف چیست؟

MDF و HDF تخته‌های فیبری هستند که از نظر فشردگی و چگالی با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. ام‌دی‌اف نوعی تخته فیبری فرآوری شده است که چگالی آن بین 650 تا 800 کیلوگرم در هر مترمکعب است. این محصول را هم به صورت خام و هم به صورت روکش شده می‌توانید در بازار پیدا کنید. اما اچ‌دی‌اف محصولی است که چگالی بالاتری دارد و در روند تولید آن، با افزودن میزان فیبر، چسب و میزان فشار وارده به تخته، چگالی محصول را به بیش از 800 کیلوگرم در هر مترمکعب می‌رسانند. چگالی بیشتر باعث می‌شود که علاوه بر استحکام بیشتر ورق، قابلیت ماشین‌کاری آن نیز بیشتر شود.

درب اتاقی HDF چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

درب اچ‌دی‌اف یکی از جدیدترین و مقاوم‌ترین درب‌های موجود در بازار است که از تخته‌های فیبری HDF با چگالی بالا ساخته می‌شود. HDF در واقع نوعی فرآورده چوبی است که از ترکیب خرده‌های چوبی و پیش آغشته با نوعی چسب مخصوص و تحت پرس گرم تولید می‌شود. پیش آغشته در واقع نوعی ماده نیمه آماده است که بیشتر از آن برای تولید فرآورده‌های کامپوزیتی استفاده می‌شود. از HDF علاوه بر ساخت درب می‌توان برای کف‌سازی و حتی تولید مبلمان نیز استفاده کرد.

کدام نوع درب اتاقی بهتر است؟ mdf یا hdf؟

ویژگی‌های درب‌هایی که از این نوع تخته فیبری در ساختار آنها استفاده شده است باعث شده که طی چند سال اخیر از درب‌های داخلی HDF به عنوان یکی از بهترین و مقاوم‌ترین درب‌های اتاقی یاد شود و استقبال عمومی از این محصول روز به روز افزایش یابد. هسته مرکزی این درب‌ها از جنس چوب است که دو طرف آن را با ورق‌های HDF روکش کرده‌اند. ضخامت این ورق‌ها چیزی بین 3 تا 6 میلی‌متر است و به صورت مسطح و قالب‌گیری شده به بازار عرضه می‌شوند.

اگر از اچ‌دی‌اف خام برای تولید درب اتاقی استفاده شود؛ محصول نهایی باید حتما رنگ‌آمیزی شود. برای رنگ کردن این مدل از درب‌ها می‌توانید هم از رنگ مات و هم از رنگ نیمه مات و براق استفاده کنید. از آنجایی که درب HDF درب اتاقی ارزان تری نسبت به سایر درب‌ها محسوب می‌شود؛ بهتر است برای رنگ‌آمیزی آن از رنگ‌های ارزان قیمت استفاده کنید. از دیگر مزایای این درب‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاوم در برابر گرما
  • دارای ثبات ابعادی بالا
  • قابلیت استفاده همراه با روکش، لمینت یا رنگ
  • قیمت مناسب نسبت به چوب
  • بهترین جایگزین برای درب‌های روکش مات

درب اتاقی MDF چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

MDF اشاره به نوعی تخته فیبری با چگالی متوسط دارد که به روش خشک تولید می‌شود. درب‌هایی که با این فرآورده چوبی ساخته می‌شوند؛ از مقاومت بالایی برخوردار هستند و با انواع ورق‌های روکشی از جمله PVC و ملامینه قابل روکش می‌باشند. این درب‌ها در مقایسه با درب‌های HDF راحت‌تر تمیز می‌شوند و هرگونه لکه‌ای را روی آنها می‌توان با استفاده از یک تکه اسفنج یا پارچه مرطوب تمیز کرد. از دیگر مزایای درب‌های MDF می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش هزینه‌های تولید و ارائه دربی با قیمت اقتصادی
  • تنوع بالای رنگ و طرح
  • ضد هجوم حشرات
  • مقاوم در برابر انبساط و انقباض ناشی از گرم و سرد شدن هوا
  • قابلیت فرم‌دهی آسان

کدام نوع درب اتاقی بهتر است؟ mdf یا hdf؟

موارد مصرف درب‌های HDF

با وجود تغییراتی که طی چند دهه گذشته در سبک معماری داخلی ساختمان‌ها شاهد هستیم؛ امروزه برای ساخت یک سازه مسکونی کامل به انواع درب نیاز است. این درب‌ها، با توجه به ساختار خود، کاربردهای گوناگونی دارند. برخی از فضاهای خانه به دلیل تماس مکرر با رطوبت نیازمند دربی هستند که در برابر تماس با آب مقاوم است. بنابراین هر دربی را نمی‌توانید در هر بخشی از ساختمان که دل‌تان خواست استفاده کنید. گرچه درب‌های HDF مقاوم در برابر آب هستند؛ اما نمی‌توان لقب ضد آب به آنها داد. به طور کلی بهتر است از این نوع درب‌ها برای جداسازی فضای اتاق خواب از سالن و همچنین به عنوان درب ورودی استفاده کرد. البته که در حال حاضر روکش‌های خاصی به بازار معرفی شده‌اند که استفاده از آنها در تولید این درب‌ها موجب ایجاد تنوع در کاربری محصول بدون تاثیرگذاری بر روی قیمت درب اتاقی می‌شود. بنابراین از این محصولات خاص حتی می‌توانید به عنوان درب حمام و سرویس بهداشتی نیز استفاده کنید.

موارد مصرف درب‌های MDF

بخش عمده‌ای از تقاضا در بازار برای تخته‌های فیبری MDF مربوط به تولیدکنندگان انواع درب می‌شود. درب‌هایی که با این مدل تخته فیبری تولید می‌شوند؛ از مقاومت و پایداری بسیار خوبی برخوردار هستند و می‌توان از آنها به عنوان درب سرویس بهداشتی، درب اتاق خواب، درب حمام و حتی درب ورودی آپارتمان در واحدهای مسکونی و اداری استفاده کرد. تنوعی که در روکش‌های قابل استفاده برای این نوع از درب‌ها وجود دارد؛ موجب تعدد کاربردهای این محصول شده است. شما می‌توانید از روکش PVC، روکش خام و ملچ و حتی روکش ملامینه یا کاغذی برای سفارش این درب‌ها استفاده کنید.

چند نکته مهم در مورد خرید درب اتاقی HDF و MDF

علاوه بر انتخاب بین این دو گزینه بر اساس نیاز و ویژگی‌های فنی محصول، بهتر است در زمان خرید این مدل از درب‌ها به نکات زیر نیز توجه کنید:

  • دستگیره درب اتاقی بخش مهمی است. بنابراین محصولی را خریداری کنید که در کنار استفاده از قفل درب اتاقی مطمئن روی آن، با بهترین برند دستگیره تجهیز شده است.
  • خرید از تولیدکننده معتبر می‌تواند خیال شما را بابت اصالت کالا راحت کند.
  • طرح و رنگ درب را بر اساس دکوراسیون داخلی خانه انتخاب کنید.
  • اگر قصد استفاده از درب در مناطق مرطوب مانند حمام و سرویس بهداشتی را دارید؛ حتما محصولی را سفارش دهید که با روکش ضد آب پوشیده شده است.