روغن موتور بهران بهتر است یا اسپیدی؟

در این مقاله سعی داریم دو برند معتبر ایرانی تولید روانکار را با هم مقایسه کنیم، تجربیات مختلفی در استفاده از برند های مختلف وجود دارد که در اینجا سعی بر این داریم تمامی تجریبات موجود را ارائه دهیم. قبل از بررسی دقیق تر مقایسه این دو برند در مورد انواع روغن موتور های تقلبی، نحوه انتخاب روغن موتور و انواع تکنولوژی های ساخت روانکار های خودرو صحبت میکنیم. همراه ما باشید تا اطلاعات لازم در این زمینه را با هم بررسی کنیم.

چه روغن موتوری نخریم؟

این روزها با توجه به وجود روغن موتور های تقلبی، انتخاب  و خرید روغن موتور و انتخاب شرکت تولیدی روغن موتور به یکی از مسائل مهم برای دارندگان هرخودرویی تبدیل شده است. حال چه دارندگان خودروی سواری و بنزینی و چه خودروهای سنگین و دیزلی، با چالش های بسیار زیادی در این مورد مواجه اند.  همه دارندگان خودرو ها باید دقت بسیار بالایی در انتخاب روغن موتور مورد نظر خود داشته باشند. در صورت استفاده از روغن موتور های بی کیفیت یا تقلبی خسارات جدی به موتور خودرو وارد می‌شود و قطعاً کار شما به مکانیک و تعمیرگاه ختم می گردد، که البته با توجه به قیمت بسیار بالای قطعات یدکی و اجرت تعویض این قطعات هزینه های بسیار بالایی برای شما رقم خواهد خورد، پس با انتخاب درست روغن موتور شما می توانید این هزینه را کاهش داده و نگهداری بهتری از خودرویتان انجام دهید.

روغن موتور بهران بهتر است یا اسپیدی؟

 کار روغن موتور چیست؟

روغن موتور به عنوان یکی از مهم‌ترین روانکارهای موتور خودرو درون موتور خودرو مشغول فعالیت است. وظیفه های مختلفی به عهده  روغن موتور خودرو می باشد که در ادامه برخی از آنها را بررسی می کنیم. کار اصلی روغن موتور خودرو، روانسازی و به حداقل رساندن اصطکاک موجود  بین اجزای موتور است. البته این روانکار ها وظایف بسیار مهم دیگری نیز در موتور خودرو بر عهده دارد؛ جلوگیری از زنگ زدگی قطعات خودرو، خوردگی موتور و واشر های آن، پاک کنندگی موتور و معلق سازی مواد حاصل از سایش قطعات، آب بندی موتور، حفاظت از سطوح فلزی موتور، افزایش کارایی موتور و ویژگی های دیگر از وظایف و کارکردهای روغن موتور در موتور خودرو هستند. با توجه به این کاربردها و کارکردهای مختلف روغن موتور حتماً باید به روغن موتور رسیدگی لازم شود. رسیدگی لازم به معنی تعویض به موقع و در عین حال انتخاب برند و محصول مناسب خودروی شماست. در دفترچه راهنمای هر کدام از خودروها در مورد اینکه چه کیفیت و چه گرانرویی از روغن موتور مورد نیاز این خودروست نوشته شده است کافیست به بخش تعمیرات و نگهداری یا بخش روغن موتور دفترچه راهنمای خودروی خود مراجعه کنید.

 در صورت عدم دسترسی به دفترچه راهنما با زدن نام دفترچه راهنما و بعلاوه نام خودرو می توانید دفترچه راهنمای خودرو مورد نظر خودتان را دانلود کرده و اطلاعات لازم در مورد روغن موتور را مطالعه کنید. همچنین می توانید به سامانه یزدان اویل مراجعه کرده و در بخش دسته بندی های کالا ها روی نام خودروی خود کلیک کرده و تمام مشخصات روانکاری شامل: نوع روغن موتور، حجم روغن موتور، فیلتر روغن، فیلتر هوا، فیلتر کابین و صافی بنزین خودرو خود اطلاعات لازم را کسب کنید.

انواع روغن موتور

 از لحاظ تکنولوژی ساخت روغن موتور به دسته بندی های مختلفی تقسیم می شود؛

 روغن موتور تمام سنتتیک: روغن موتورهای تمام سنتتیک در آزمایشگاه و با مواد شیمیایی تولید می‌شوند. این روغن موتور‌ها خالص بوده و توان و کارکرد خودروی شما را بسیار بالا می برد چرا که زنجیره ی مولکولی روغن های تمام سنتتیک به صورت مصنوعی به هم متصل شده و جدا شدن آن بسیار پیچیده می باشد. پس  عملا این محصولات تمام سنتتیک کیفیت بسیار بالاتری نسبت به بقیه محصولات روان کار دارند.

نوع بعدی روغن موتور های نیمه سنتتیک هستند که این روانکار ها ترکیبی از روغن های سنتتیک و روغنهای معمولی می باشند. این نوع از روغن موتور ها نیز به خوبی از اجزای متحرک موتور محافظت می کنند و کارایی آنها بسیار بهتر از روغن موتور های معدنی یا مینرال می‌باشد.

دسته بعدی روغن موتورهای مینرال معدنی یا معمولی می باشند. پایه ی اصلی این نوع از روانکار ها، نفت خام است. محصولات  های معدنی از ترکیب روغن های پایه هیدروکربن پلی اینترنال الفین و پلی آلفا الفین ها تولید می شود.  روغن موتور های معدنی یا مینرال ابتدایی ترین و معمولی ترین نوع روغن ها هستند که به دلیل ویسکوزیته  پایین یا بالا موجب نشتی در موتور خودرو میشوند. از این روغن موتور ها برای خودروهایی که موتور سالده ای دارند استفاده می شود و برای موتور های پیشرفته این روزها حتماً از روغن موتورهای نیمه سنتتیک یا تمام سنتتیک باید استفاده کرد.

 کیفیت و محافظت محصولات و روانکارهای های نیمه سنتتیک یا تمام سنتتیک بسیار بالاتر از روغن موتور های معدنی یا معمولی می باشد. حجم روغن موتور مورد استفاده برای هر خودرو  متناسب با نوع خودرو می باشد در دفترچه راهنمای خودرو در مورد حجم روغن موتور مناسب هر خودرو نوشته شده است که ویسکوزیته یا درجه گرانروی روغن موتور مورد استفاده هر خودرو نیز در دفترچه راهنمای خودرو نوشته شده است و شما طبق استانداردی که تولید کننده ی خودرو برای شما مطرح کرده است باید روغن موتور مورد نظر خود را انتخاب کنید.

 به عنوان مثال بعضی از خودروها روغن موتورهای 20W50 و یا برخی از خودرو ها روغن موتورهای 10W40  استفاده می کنند، پس شما باید در بین انواع محصولات تولیدی در بازار، محصول مورد نظر خود که مناسب با موتور خودرو شماست را انتخاب کنید و آن را برای خودرو خود استفاده کنید، خودروهای جدیدتر و خودروهای خارجی که تکنولوژی های ساخت جدید تری دارند، ممکن است از روغن موتورهای 5W30 و یا 5W40 و یا حتی 0W20 استفاده کنند پس با توجه به دفترچه راهنما و موتور هر خودرو، درجه گرانروی روانکار مورد استفاده برای موتور خودرو نیز متفاوت است. معیار بعدی برای انتخاب روغن موتور درجه  کیفیت یا API آن است API در واقع سطح کیفی روغن موتور را نشان می دهد که با دو حرف انگلیسی که معمولا حرف اول آن S می باشد مشخص می گردد.

روغن موتور بهران بهتر است یا اسپیدی؟

 به عنوان مثال روغن موتورهایی با سطح کیفی SL وجود دارد که سطح کیفی آنها  مناسب خودروهای داخلی مانند خودروی پژو می‌باشد اما برای خودروهای پیشرفته‌تر باید از محصولات روانکاری با کیفیت تر مثل SM و یا SN استفاده کرد که این موضوع نیز در دفترچه راهنمای خودرو و روی جلد هر کدام از روغن موتور ها نوشته شده است.

در ادامه همراه ما باشید تا این موضو را برسی کنیم که روغن موتور بهران بهتر است یا اسپیدی؟

 روغن موتور بهران

  شرکت تولیدی روغن موتور بهران در سال ۱۳۴۷ فعالیت خود را آغاز کرده است و تاکنون مشغول فعالیت در حوزه تولید انواع روانکارهای خودروی سنگین و سبک روغن های صنعتی می باشد. محصولات مختلف این شرکت شامل روغن موتور، روغن های صنعتی، گریس، ضدیخ، مکمل های سوخت و غیره می‌باشد.

روغن موتورهای شرکت بهران با کیفیت عالی تولید و روانه بازار شدند و از به روزترین تکنولوژی های دنیا برای ساخت این محصولات استفاده می شود. تمامی این محصولات در فروشگاه های اینترنتی روغن موتور و برندهای مختلف محصولات روانکاری در این فروشگاه ها اینترنتی روغن موتور وجود دارند و شما می‌توانید خرید روغن موتور شرکت های مختلف از جمله شرکت بهران را در این فروشگاه ها انجام دهید. یکی از فروشگاه های اینترنتی که فعالیت وسیع و حرفه ای در زمینه فروش آنلاین انواع روغن موتور دارد، فروشگاه اینترنتی روغن موتور یزدان اویل می باشد که سال هاست در این زمینه مشغول به فعالیت می باشد. همچنین در سال های اخیر شرکت بهران محصولات های بسیار متنوعی با کیفیت های مختلف به بازار عرضه کرده است و شما می‌توانید هر کدام از محصولات را بر اساس نیاز خود که در دفترچه راهنمای خودروی شما نوشته است در فروشگاه های اینترنتی روغن موتور انتخاب نمایید.

 روغن موتور اسپیدی

 شرکت نفت سپاهان در سال ۱۳۷۱ تاسیس و فعالیت خود را با نام نفت سپاهان از سال ۱۳۸۰ آغاز کرده است و با نام تجاری روغن موتور اسپیدی مشغول فعالیت است. پالایشگاه تولیدی شرکت اسپیدی در شهر اصفهان می باشد. محصولات متنوع با بسته بندی های جذاب و زیبا در کنار کیفیت عالی روانکارهای نفت سپاهان باعث شده است که همه  فروشگاه های اینترنتی و اغلب فروشگاه های حضوری و یا تعویض روغنی ها و اتو سرویس ها از محصولات این شرکت از قبیل؛ انواع روغن موتور، ضدیخ، گریس، روغن هیدرولیک و غیره استفاده کنند. همچنین شما می توانید محصولات شرکت اسپیدی را نیز از فروشگاه های اینترنتی تهیه نمایید. فروشگاه اینترنتی یزدان اویل هم انواع محصولات شرکت نقت سپاهان را در بخش فروشگاهی خود دارد و شما می توانید خرید روغن موتور را از این فروشگاه اینترنتی انجام دهید. در ادامه همراه ما باشید تا این سوال که اساس نوشتن این مقاله است را با هم پاسخ دهیم که روغن موتور بهران بهتر است یا اسپیدی؟

کدام روغن موتور بهتر است؟ بهران یا اسپیدی؟

 صحبت در مورد برندهای مختلف یکی از جذاب ترین  بحث هاییست که همیشه بین کارشناسان و مردم انجام می گردد. شما باید این نکته را در نظر داشته باشید که هر کدام از شرکت‌های مطرح شده روغن موتور های مختلف در سطوح کیفی مختلف تولید می کنند اما قبل از بررسی دقیق‌تر این موضوع که کدام یک از دو برند بهران یا اسپیدی بهتر است، نکته‌ ای قابل توجه است که باید در اینجا مطرح شود در مورد انتخاب روغن موتور این نکته باید مد نظر گرفته شود که بهترین گزینه برای هر خودرو استفاده از روغن موتوری است که تاکنون در آن خودرو استفاده شده است.

روغن موتور بهران بهتر است یا اسپیدی؟

یعنی اگر خودروی شما تاکنون به عنوان مثال از روغن موتور بهران سوپر پیشتاز 20w50  استفاده می‌کرده است، در حال حاضر بهتر است از همان روغن موتور در ادامه نیز استفاده شود. اگر شما از روانکار های شرکتی دیگر مانند اسپیدی با همان کیفیت یعنی مثلاً  محصول سوپر پاور اسپیدی 20w50 با API_SL که دقیقا سطوح کیفی استاندارهای مشابه با  بهران سوپر پیشتاز دارد، استفاده کنید ممکن است با خودروی شما سازگار نباشد. این موضوع دلیل بر این نیست که برند بهران بهتر از اسپیدی است، بلکه خودروی شما قطعات داخلی آن و ساختار موتور خودروی شما به سبک روانکار سوپر پیشتاز عادت کرده است و شما باید همان روغن موتور را برای خودروی خود استفاده کنید. ممکن است بعد از تجربه استفاده از روغن موتور اسپیدی در این مثال ، صاحب خودرو به این نتیجه برسد که بهران از اسپیدی بهتر است اما این نکته نمی‌تواند استناد دقیقی داشته باشد، چرا که خودروی شما با روغن موتور بهران سازگارتر است. پس بنابراین نمی‌توان به صورت دقیق در این مورد نظر داد که کدام برند روانکار بهتر است. چرا که بهترین روغن برای هر خودرویی روغن موتوریست که تاکنون در آن استفاده شده است اما در ادامه باز هم در مورد این دو برند و تفاوت ها و مدل های مختلف این برند صحبت خواهیم کرد. پس همراه ما باشید.

با توجه با اینکه هر دو برند از معتبرترین برندهای تولید روغن موتور در کشور ایران هستند صحبت در مورد اینکه کدام یک بهتر است کمی دشوار می‌باشد اما باید به این نکته دقت کنیم که برند بهران، برندی قدیمی تر اما برند اسپیدی برندی جدیدتر می باشد. که این نکته باعث می‌شود که شرکتی که می خواهد برند جدید ایجاد کند و یا جدیدتر است سعی میکند از لحاظ قیمت محصولات خود را در یک رده پایین تر قرار دهد تا بتواند بازار هدف خود را به خود جذب کند.

در زمان نگارش این مقاله روغن موتور در بازار بسیار کم می باشد اما نسبت به همه شرکت های تولید روغن موتور برند اسپیدی نسبت به برندهای دیگر در بازار، محصولات خودر را ارائه می دهد و همچنین قیمت محصولات شرکت اسپیدی یا همان نفت سپاهان نیز مناسب تر است. بنابراین می‌توان از این لحاظ برند اسپیدی را جذاب تر دانست، همچنین از لحاظ بسته بندی و ظاهر آن که البته این یک معیار سلیقه‌ای است برند اسپیدی بسته بندی بسیار زیباتری نسبت به بهران دارد. با توجه به تحلیل ما در بازار افراد به بسته بندی های برند اسپیدی بیشتر جذب می شوند، اما از لحاظ قدمت ساخت و کیفیت، تقریبا می توان به گفت برند بهران با کیفیت ترین روغن موتور در ایران است. از لحاظ تنوع نیز هر دو شرکت توانسته اند در یکی دو سال اخیر انواع مدل های به روز روغن موتور را به بازار عرضه کنند. بنابراین در ابتدا باید دقت کنید که کدام روغن موتور تاکنون در خودروی شما استفاده شده و همچنین کدام روغن موتور با بودجه ی شما متناسب است. اگر از لحاظ بودجه مسئله ای ندارید می توانید به راحتی از روغن موتورهای با کیفیت تر برای خودروی خود استفاده نمایید. کافیست به سطح API محصول مورد نظرتان دقت بیشتری کنید. در این حالت می توانید روغن موتور هایی با API بالاتر انتخاب و خرید کنید.

کلام آخر

 اینکه کدام برند از بین روغن موتور بهران یا اسپیدی بهتر است؟ وابستگی شدیدی به این موضوع دارد که  خودروی شما تاکنون از چه روغن موتوری استفاده کرده است. اگر در هنگام تعویض روغن موتور، نوع روغن موتور خود را تغییر دهید و از روغن موتور دیگری استفاده کنید، احتمال ایجاد مشکل برای موتور خودرو شما بسیار زیاد است. پس مواظب باشید که حتماً همان روغن موتوری که تاکنون در خودروهای شما استفاده شده است را نیز در ادامه استفاده کنید.

 نکته  دیگر در مورد برندهای مختلف روغن موتور این است که اغلب آنها با کیفیت و در یک سطح می‌باشند و شما نیاز به نگرانی و حساسیت بیش از حد در زمینه انتخاب برند ندارید. در صورتی که هرگونه تجربه‌ای در استفاده از برندهای مختلف در زمینه ی انواع روغن موتور و روان کار دارید در بخش نظرات همین مقاله می توانید با ما در میان بگذارید تا همه و ما از این نکات استفاده کنیم.

جهت خرید روغن موتور و انواع فیلتر می توانید به فروشگاه های معتبر در شهرتان مراجعه کنید اما با توجه به فرهنگ خرید اینترنتی انواع فروشگاه های اینترنتی که در این زمینه نیز مشغول فعالیت می باشند در دهه اخیر شروع به کار کرده اند. فروشگاه اینترنتی روغن موتور یزدان اویل نیز یکی از همین فروشگاه های اینترنتی معتبر روغن موتور می باشد که محصولات مختلفی مانند: روغن موتور، فیلتر روغن، فیلتر هوا، فیلتر کابین، صافی بنزین، ضدیخ، روغن هیدرولیک، واسکازین یا روغن دنده و انواع روانکار های مختلف را ارائه می دهد. شما می توانید با مراجعه به این فروشگاه محصول مورد نظر خود را تهیه نمایید.